Debra-irl Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har jo ikke alltid så innmari spennende spørsmål eller problemstillinger, men jeg prøver meg likevel. Kan'ke gi opp heller liksom. Men er det noen som har hørt om eller sett påfulghekling/ jetpinnehekling? Er det lett å lære? Og blir det et pent mønster? Mulig at jeg er den eneste som driver med "tante-hobbyer", men jeg håper at det finnes hvertfall én :-) 0 Siter
Gjest hos Mauds Garn Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Det er ganske enkelt. Hos Mauds Garn på Tveita Senter har de kurs første torsdagen i mnd. Da kan man alltid få lære noe annet enn det de kurser i. Ellers er nettadressen: www.maudsgarn.no 0 Siter
kjerringskinn Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Det er en enkel og morsom teknikk og resultatet blir fint, særlig i litt loddent garn, mohairtyper f.eks. Du trenger en stor rett pinne, nr 20 er bra og heklenål nr 5 (justeres etter garntype, her må du prøve deg fram) Legg opp på pinnen et antall masker delelig med 5. Rad 1: Bruk heklenåla, hekt av 5 masker fra pinnen og hekle 5 fm gjennom de fem løkkene samlet, fortsett sånn med 5 og 5 ut raden. Rad 2: Trekk opp løkker (=masker) til pinnen gjennom alle fm i bakerste ledd Gjenta disse radene til ønsket lengde. Gjør et googlesøk på påfuglhekling så finner du masse bilder. God fornøyelse :-) 0 Siter
KaVa Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Slapp av - ikke bare du med "kjerring hobbyer" :-) Kan ikke påfuglhekling, men skal forsøke etter kjerringsskinns oppskrift! (jeg har hatt dilla på å hekle luer og skjerf den siste tida :-) 0 Siter
KaVa Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 http://www.crochetcabana.com/specialty/broomstick_lace_jiffy_lace_.htm Synes denne var en fin gjennomgang :-) 0 Siter
Gjest strikke-strikke-strakk Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Har stikket pulsvarmere. SÅ kjapt, tross tynne pinner. 0 Siter
fresja Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Det er en enkel og morsom teknikk og resultatet blir fint, særlig i litt loddent garn, mohairtyper f.eks. Du trenger en stor rett pinne, nr 20 er bra og heklenål nr 5 (justeres etter garntype, her må du prøve deg fram) Legg opp på pinnen et antall masker delelig med 5. Rad 1: Bruk heklenåla, hekt av 5 masker fra pinnen og hekle 5 fm gjennom de fem løkkene samlet, fortsett sånn med 5 og 5 ut raden. Rad 2: Trekk opp løkker (=masker) til pinnen gjennom alle fm i bakerste ledd Gjenta disse radene til ønsket lengde. Gjør et googlesøk på påfuglhekling så finner du masse bilder. God fornøyelse :-) Dette så interesant ut. Er det enkelt å felle og øke også? Har ikke så lyst å lage skjerf eller pulsvarmere (som var hva jeg fant i de få treffene på google). Kanskje de har noe mønster der jeg kjøper tråd. Har aldri hørt om pinne 20, så jeg må se om de har sånn kjempepinne. 0 Siter
Helmi Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Et lurt sted å besøke for alle med håndarbeidsinteresser: http://www.tradsnella.no/Forside/Default.aspx 0 Siter
fresja Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Et lurt sted å besøke for alle med håndarbeidsinteresser: http://www.tradsnella.no/Forside/Default.aspx Fant ikke noe om påfuglhekling på den siden, men fant en annen teknikk: Pjoning, som også virket spennende. Ligner hakking, som jeg forsøkte for lenge siden, men ikke husker helt. 0 Siter
kjerringskinn Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Dette så interesant ut. Er det enkelt å felle og øke også? Har ikke så lyst å lage skjerf eller pulsvarmere (som var hva jeg fant i de få treffene på google). Kanskje de har noe mønster der jeg kjøper tråd. Har aldri hørt om pinne 20, så jeg må se om de har sånn kjempepinne. Om de ikke har der, så får du bestilt fra en av garnbutikkene på nett. maudsgarn.no har helt sikkert for der kjøpte jeg mine. Øking og felling vil jeg tro er enklest om du dropper den siste 5-løkka, eller for økning over et større område hopper over en fm innimellom, men pass på at det ikke blir feil antall totalt. Ville nok kanskje søkt opp oppskrift på dette. Jetpinnehekling, påfuglhekling og broomstick lace er de vanligste navnene på denne teknikken. 0 Siter
Helmi Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Fant ikke noe om påfuglhekling på den siden, men fant en annen teknikk: Pjoning, som også virket spennende. Ligner hakking, som jeg forsøkte for lenge siden, men ikke husker helt. Hvis du ikke fant, så slenger du inn et spørsmål om det Der er det utrolig masse folk med mye kunnskap om de utroligste teknikker! 0 Siter
Debra-irl Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Skrevet 21. februar 2008 for svar. Så gøy at det er fler enn meg som syns håndarbeid er moro. Og takk for hjelp til forklaringer og linker. Da iler jeg ned i garnbutikken i lunsjen. Må prøve i kveld :-) 0 Siter
fresja Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Om de ikke har der, så får du bestilt fra en av garnbutikkene på nett. maudsgarn.no har helt sikkert for der kjøpte jeg mine. Øking og felling vil jeg tro er enklest om du dropper den siste 5-løkka, eller for økning over et større område hopper over en fm innimellom, men pass på at det ikke blir feil antall totalt. Ville nok kanskje søkt opp oppskrift på dette. Jetpinnehekling, påfuglhekling og broomstick lace er de vanligste navnene på denne teknikken. Takk for svar! Kom ikke inn på internett senere i går kveld så jeg har ikke letet mer. I dag var jeg på hobby/garnbutikken og kjøpte utstyr til påfuglhekling + tråd og et mønster. Pjoning hadde de ikke noe om, men hun hadde hørt ordet! Men det legger jeg på is de første ukene i hvertfall. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.