Gå til innhold

HASTER spørsmål om strømpris og regning

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret av regninger
Skrevet

Jeg skal til å betale strømregningen, da jeg stusset. det er to ting jeg ikke skjønner:

1) Hvordan kan nettleien være like høy som selve strøprisen? Prisen er delt i to, ca. 2000 kr for strøm pr år, pluss ca 2000 pr år i nettleie. Jeg syns det var veldig høy pris for nettleien.

(For ordens skyld: vi har en 4 roms leilighet med sentralfyring, så vi bruker ikke strøm til oppvarming)

2) Det andre jeg lurer på er begrepet "a konto". Det står på regningen at "a konto" for strøm og nettleie er 960 kroner.

Fortsetter under...

Skrevet

1) For de fleste strømleverandører er omtrent halvparten av det som står som "nettleie", offentlige avgifter. Dem går det ikke an å gjøre noe som helst med.

2) Akonto-regningen er basert på estimert forbruk. Det kan f.eks. hende at du får tre akonto-fakturaer i året, hvor du betaler inn et beløp basert på forbruket ditt ifjor. På den fjerde regningen din avregner de hva du faktisk har brukt. F.eks. at du har brukt for kr. Y og allerede betalt inn akonto kr. X, og dermed får en regning på kr. Y - X.

Gjest forvirret av regninger
Skrevet

1) For de fleste strømleverandører er omtrent halvparten av det som står som "nettleie", offentlige avgifter. Dem går det ikke an å gjøre noe som helst med.

2) Akonto-regningen er basert på estimert forbruk. Det kan f.eks. hende at du får tre akonto-fakturaer i året, hvor du betaler inn et beløp basert på forbruket ditt ifjor. På den fjerde regningen din avregner de hva du faktisk har brukt. F.eks. at du har brukt for kr. Y og allerede betalt inn akonto kr. X, og dermed får en regning på kr. Y - X.

Takk! Men da skjønner jeg ikke hvorfor jeg "bare" har betalt 960 kr tidligere, når de visste at selve nettleien i seg selv er på 2000 kr pr år. Burde ikke den estimerte regningen vært høyere?

Dessuten: er ikke 2000 kr pr år i ren nettleie altfor høyt, for den type leilighet jeg beskriver? (blokk, 4-roms, oslo. Hafslund)

Skrevet

Takk! Men da skjønner jeg ikke hvorfor jeg "bare" har betalt 960 kr tidligere, når de visste at selve nettleien i seg selv er på 2000 kr pr år. Burde ikke den estimerte regningen vært høyere?

Dessuten: er ikke 2000 kr pr år i ren nettleie altfor høyt, for den type leilighet jeg beskriver? (blokk, 4-roms, oslo. Hafslund)

Nettleien inngår kanskje ikke i akonto-beløpet, bare strømforbruket? Det er egentlig er to helt forskjellige ting, du trenger ikke engang få det på samme faktura. Men nettleien varierer med forbruket.

http://www.hafslund.no/privat/kundeservice/vis_kategori.asp?kategoriid=35

Gjest trolline
Skrevet

Det vil vel si: at en del av strømmen blir betalt via Husleie!

Skrevet

Dersom du betaler strøm fire ganger i året, er kakontobeløpene noenlunde korrekte. Strøm + nettleige er rundt 4000 kr pr år, det blir ca 1000 pr kvartal.

Tidliger leste jeg av strømmen bare hvert nyttår. Jeg fikk tre faste akontobeløp. SÅ fikk jeg en regning etter at jeg hadde lest av strømmen. Den kunne være en god del mindre eller en god del større enn akontobeløpene, alt etter forbruket. Det hender noen får tilbake penger også.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...