Gjest pistepirko Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=511286 Hadde du fjernet brystene og livmoren? 0 Siter
laban Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 De som velger noe sånt, er svært ofte kvinner som har sett f.eks. både sin mor og sin søster dø av brystkreft i altfor ung alder. Jeg er nesten 50 år og har både mor og søster i live, så jeg føler ikke jeg kan si noe fornuftig om hva jeg teoretisk hadde gjort. Jeg vet bare at jeg kunne gjort en del drastiske ting for å senke risikoen for å dø fra barna mine altfor tidlig. 0 Siter
KaVa Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Dersom det var _svært_ sannsynlig at jeg ville få sykdommen (sykdomsgen påvist) ville jeg i alle fall satt meg inn i hvilke muligheter jeg hadde, og hvilke konsekvenser dette ville få. Å fjerne bryster og eggstokker er jo en alvorlig beslutning, men å gå gjennom kreftbehandling er jo heller ikke enkelt. Jeg kan ikke svare om jeg ville endt opp med å fjerne puppene eller ikke - måtte ha hatt lange og gode samtaler med eksperter først. 0 Siter
Kalevala Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 I denne artikkelen står det at de som har den arvelige genfeilen har 85% eller større sjanse til å få kreft i bryster eller eggstokk. http://www.kk.no/php/art.php?id=340654 Hvis jeg fikk vite at jeg var bærer av dette genet, ville jeg nok ha gjort det. Men huff altså :-( Mer om BRCA1 genfeil: http://www.aftenposten.no/helse/article1876415.ece 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 I valget mellom bryster/livmor og livet, så hadde jeg uten tvil valgt livet. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Ja, i frykt for å dø fra ungene hadde jeg nok det. Men de får jo nye pupper, så blir jo ikke helt flatt... 0 Siter
Gjest diddlei dei Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Hvordan skal man vite om man har dette brystkreftgenet da??? Moren min døde av brystkreft, men jeg har aldri blitt innkalt til noe gentest?? 0 Siter
Tralla Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Hvordan skal man vite om man har dette brystkreftgenet da??? Moren min døde av brystkreft, men jeg har aldri blitt innkalt til noe gentest?? Du blir ikke innkalt, men må oppsøke lege (og bli henvist til speaialist) selv for å bli testet. 0 Siter
Gjest Astroide Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Tror ikke det. Det er farlig å leve, sånn er det bare. Men hadde blitt veldig påpasselig med undersøkelse osv. Men blir jo litt vanskelig å si når man ikke er helt inne i alternativene og det i prinsippet for meg er en rekonstruert situasjon. 0 Siter
Gjest diddlei dei Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Tror ikke det. Det er farlig å leve, sånn er det bare. Men hadde blitt veldig påpasselig med undersøkelse osv. Men blir jo litt vanskelig å si når man ikke er helt inne i alternativene og det i prinsippet for meg er en rekonstruert situasjon. Nå er jo problemet med arvelig brystkreft det at den er mye mer aggresiv enn annen brystkreft, dvs cellegifter virker ikke og dødeligheten er høyere. Få som overlever. Hjelper ikke å ta mammografi, er for sent når den oppdages. Kanskje om 20 år så har man fått cellegifter som funker på den typen brystkreft og, mye kan skje. men derfor fjerner de heller brystene. Er så og si en dødsdom å ha det genet hvis ikke. 0 Siter
Gjest Izab Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Uff, fàr grössninger. Skjönner at det er den beste lösningen om man baerer pà dette genet, men tror rett og slett jeg ikke hadde klart à ta den beslutningen... 0 Siter
Gjest Astroide Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Nå er jo problemet med arvelig brystkreft det at den er mye mer aggresiv enn annen brystkreft, dvs cellegifter virker ikke og dødeligheten er høyere. Få som overlever. Hjelper ikke å ta mammografi, er for sent når den oppdages. Kanskje om 20 år så har man fått cellegifter som funker på den typen brystkreft og, mye kan skje. men derfor fjerner de heller brystene. Er så og si en dødsdom å ha det genet hvis ikke. Ja okey. Men nå tenkte ikke jeg på cellegift. Tenkte mer på å fjerne brystet når den tid skjer. 0 Siter
Gjest vekk med dem! Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Jeg går med en nyoppdaget kul i brystet nå, og venter på innkalling til nærmeste universitetssykehus for å få den utredet og fjernet. Har tenkt med meg selv at om det er ondartet, så vil jeg be om at de tar hele brystet. Jeg er ferdig med amming, og det finnes mye fint i silikon. Frykten og usikkerheten ved å ha en sånn risiko hengende over seg er ikke nødvendig å leve med. Det er ille nok med dagene jeg går her og trør, og det absolutt viktigste er å få fortsette å være mamma til barna mine i mange år. 0 Siter
Gjest diddlei dei Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Ja okey. Men nå tenkte ikke jeg på cellegift. Tenkte mer på å fjerne brystet når den tid skjer. men da er det jo for sent. er jo derfor de må fjerne brystene mens de fortsatt er friske. Eggstokkene når de er 35, brystene når de er 40, var visst det anbefalte. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.