Gå til innhold

veldig urolig..rive peis med asbest!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tok over boligdrømmen nettopp hvor den ble knust for min del da det ble funnet asbestplater i peisen vi skulle rive. Vi ringte til en ekspert dom nå skal ta det vekk...men jeg klarer ikke å roe meg.

Dette ødela alt. Jeg ser for meg at det er umulig å få disse platene hele ut av denne murpeisen som må bankes på for å få ned. Tenker kun på at det går hull i plastikken og at støv og dødens dritt skal spre seg i stua mi og oppover..Greit nok at han skal bruke plastikk og engangsdress osv, men det vil jo være noe som kommer ut! han drar jo inn støvsuger med asbest som kan "dryppe" ned på gulvet...i mitt hodet vil jeg helst bare selge huset igjen. Så sterkt føler jeg det..

Er det noen som har vært med på slike ting og vet mer om trygghetsforhold?

Vil det være en fare for helsen?

Jeg er helt slått ut av dette og orker ikke flytte inn.

Fortsetter under...

Skrevet

Nå må du slappe av. Så lenge dette blir gjort av proffe folk som sørger for at støvet sprer seg minmalt så er ikke dette farlig. Det er stor forskjell på en slik engangsopplevelse og de som holder på med dette daglig.

Du har lite å frykte.

Skrevet

Asbestfiber er kreftfremkallende hvis det pustes inn som støv. Det er først og fremst farlig mens man jobber i det så støvet fyker (f.eks. rivingsarbeider). Det "drypper" ikke ned på gulvet, som du frykter.

Stol på han som gjør jobben. Huset er kanskje umøblert? Jeg ville ha vasket rommet (huset) med klut og vann etter at jobben er ferdig, ikke støvsugd først. Fuktighet gjør at det ikke fyker støv rundt. Klær og vaskefille kaster du etterpå.

Og, asbest har et veldig dårlig rykte, men det er likevel ikke sånn at man er i livsfare etter en sånn jobb som du beskriver! Asbestplater bak ildsteder, i tak og langs grunnmurer er veldig vanlig i hus bygget før 1980. Vi har asbest flere steder i vårt hus, naboene også. Noe har vi revet, noe står der ennå.

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28164

Skrevet

Asbestfiber er kreftfremkallende hvis det pustes inn som støv. Det er først og fremst farlig mens man jobber i det så støvet fyker (f.eks. rivingsarbeider). Det "drypper" ikke ned på gulvet, som du frykter.

Stol på han som gjør jobben. Huset er kanskje umøblert? Jeg ville ha vasket rommet (huset) med klut og vann etter at jobben er ferdig, ikke støvsugd først. Fuktighet gjør at det ikke fyker støv rundt. Klær og vaskefille kaster du etterpå.

Og, asbest har et veldig dårlig rykte, men det er likevel ikke sånn at man er i livsfare etter en sånn jobb som du beskriver! Asbestplater bak ildsteder, i tak og langs grunnmurer er veldig vanlig i hus bygget før 1980. Vi har asbest flere steder i vårt hus, naboene også. Noe har vi revet, noe står der ennå.

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28164

hvordan fjernet dere asbesten fra huset deres? Har dere hatt målinger i ettertid evt?

Skrevet

hvordan fjernet dere asbesten fra huset deres? Har dere hatt målinger i ettertid evt?

Platene ble revet ned og kjørt bort av et firma. Vi har ikke målt noe etterpå.

Skrevet

Platene ble revet ned og kjørt bort av et firma. Vi har ikke målt noe etterpå.

var dette ute? har dere gjort noe inne?

Annonse

Skrevet

var dette ute? har dere gjort noe inne?

Både ute og inne. Vi fjernet det ikke for å fjerne det, men fordi vi skulle pusse opp. (Ute var det pga. noen gravearbeider.) Vi har forsatt asbestplater noen steder ute.

Ta det med ro, du! Det er folk som jobber med å rive asbest hver eneste uke som evt. bør være litt beymret! Det vil ikke fyke asbeststøv rundt i huset i uker og månder etter at platene er ute.

Gjest går nok bra
Skrevet

Det ble funnet bitte bitte litte grann asbest-støv på loftet på kontorbygningen vi jobber i, vi er jevnlig til kontroller pga dette funnet. Spesialfolk ble innkalt for å få fjernet det.

Tenk alle årene dette har ligget der ...... og det er ikke noe urovekkende med kreftsykdommer i byen .......

Skrevet

Både ute og inne. Vi fjernet det ikke for å fjerne det, men fordi vi skulle pusse opp. (Ute var det pga. noen gravearbeider.) Vi har forsatt asbestplater noen steder ute.

Ta det med ro, du! Det er folk som jobber med å rive asbest hver eneste uke som evt. bør være litt beymret! Det vil ikke fyke asbeststøv rundt i huset i uker og månder etter at platene er ute.

skal prøve å roe meg...

Gjest Litt fort i svingen
Skrevet

Å fy søren....*ler* nå begynte jeg å lure........

Jeg leste: Veldig urolig..rive PENIS med asbest

Skrevet

Å fy søren....*ler* nå begynte jeg å lure........

Jeg leste: Veldig urolig..rive PENIS med asbest

Nå er det på tide du får deg litt:-)

Gjest Litt fort i svingen
Skrevet

Nå er det på tide du får deg litt:-)

*ler godt*

Du har så rett, så rett.....

:D

Skrevet

Slapp av eg har alle veggene i garasjen i eternitt (asbestholdig) og eg lever enda.

Dessuten så har eg jobba i industrien i mange tiår, og der brukte vi asbest i "alt mulig" for da visste vi ikkje bedre.

Slapp av, det er farligere å røyke, eller å kjøre bil for den del...:-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...