Gjest bil på boliglån Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Vi vil ha ny bil og vurderer å ta opp ekstra i boliglån. På den måten får vi avbetalt bilen på 30 år og får en veldig bra bil med full kasko til 3-400 kr mindre enn vi betaler på bil idag. Og idag har vi bare delkasko. I tillegg vil vi få 0,20% lavere rente i banken grunnet at vi øker i lån. Ulempen er vel at om vi kjøper ny bil igjen om ca. 5 år så må vi fortsette å betale på den gamle i 25 år til. Og så må vi antagelig da ta opp enda litt mer lån for å dekke den nye bilen (selvom man jo får en del for den gamle). Hvis vi skal ta opp billån over f.eks. 5 år så må vi gå veldig ned i prisklasse på bil. Og vil jo gjerne ha en ganske ny og sikker bil. For at renta skal gå ned må vi ta opp 150.000 i lån. Skulle vi få noe til overs er det vel bare å sette dem inn på høyrentekonto? Vi kan vel ikke betale det vi evt. sitter igjen med rett ned på lånet igjen? Er det dumt å kjøpe bil på boliglånet? Erfaringer? 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Det er dumt å skulle betale på en bil i 30 år, når den er utslitt etter 8 - 10 år. Hilsen 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Vi bakte inn billånet i boliglånet for mange år siden fordi det dengang var bedre rente på boliglånte enn billånet, hva som lønner seg i dag aner jeg ikke. Du må nesten sjekke rentenivået på de ulike typene lån. 0 Siter
Loralei Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 På langsikt så lønner det seg selvfølgelig ikke å ta bilen i huslånet. Men, hvis du skal tenke på dagens situasjon, så vil jo du sitte igjen med mer penger pr.mnd hvis du legger bilen i huslånet. 0 Siter
Atene Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Det er rimelig dumt å ta opp lån som du må betale på lenger enn gjenstanden varer. Men det er fullt mulig å låne på boligen til bil, og få kortere nedbetalingstid på den delen av lånet som gjelder bilen. 0 Siter
Gjest bil på boliglån Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Det er dumt å skulle betale på en bil i 30 år, når den er utslitt etter 8 - 10 år. Hilsen Men får ikke billån over 30 år uansett. Og renta på billån ligger på 8,05%. tar vi den på boliglånet får vi rente til 6,2%. Og man taper jo ikke hele bilen på 8-10 år. Man får jo igjen en del for bilen når man selger den. 0 Siter
fresja Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Det er iallfall mye mer rente på et billån enn et huslån. Låner jeg til bil. tar jeg opp lån med pant i huset (som er nedbetalt). Dersom dere har mulighet til å få bilen med i huslånet, tror jeg det er lurt å gjøre det. 0 Siter
Gjest + Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Det dumme med det er at dette blir den dyreste bilen dere noen som helst gang kommer til og eie, uansett hvordan du regner på det. Selv med en liten rentereduksjon på det totale lånet blir dette svindyrt. Jeg gjorde selv dette for 8 år siden. Kjøpte ny bil til 230.000 og bakte det inn i et boliglån på 20 år. Eneste grunnen til at jeg gjorde det var at jeg ikke hadde råd til billån i tillegg til huslånet, og ønsket en driftsikker bil med minst mulig utgifter til vedlikehold og reperasjoner på det tidspunktet. I og med at økonomien allerede var stram og jeg avhengig av bil. Ellers ville jeg aldri valgt denne løsningen. Det blir ikke det man kaller et røverkjøp dette 0 Siter
mrxx Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Rent økonomisk lønner det seg ikke, selv om renta blir lavere, årsaken er at nedbetalingstiden blir svært lang og dermed blir det mye renter og betale på alle disse årene. Men spør i banken om dere kan ha separerte lån, slik at dere låner på huset og får renter etter det, men at billånet går for seg selv med f.eks 5 års nedbetalingstid. Men hvis dere ikke har råd da til å kjøpe det dere ønsker, så får dere heller ta det på 30 år og nedbetale ekstra om noen år når økonomien blir bedre. Men det kommer jo an på hvor dyr bil man kjøper også, det er fort gjort å gå litt bananas hvis man kan låne mye. Husk at forsikringene ikke blir liten på en dyr bil. Man skal jo leve i dag, i morgen kan det være for sent. 0 Siter
Gjest bil på boliglån Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Det dumme med det er at dette blir den dyreste bilen dere noen som helst gang kommer til og eie, uansett hvordan du regner på det. Selv med en liten rentereduksjon på det totale lånet blir dette svindyrt. Jeg gjorde selv dette for 8 år siden. Kjøpte ny bil til 230.000 og bakte det inn i et boliglån på 20 år. Eneste grunnen til at jeg gjorde det var at jeg ikke hadde råd til billån i tillegg til huslånet, og ønsket en driftsikker bil med minst mulig utgifter til vedlikehold og reperasjoner på det tidspunktet. I og med at økonomien allerede var stram og jeg avhengig av bil. Ellers ville jeg aldri valgt denne løsningen. Det blir ikke det man kaller et røverkjøp dette Hvorfor tror du dette blir den dyreste bilen vi noengang kommer til å eie? Går jo an å låne billån om 5 år igjen, men da ikke så mye ettersom man gir den gamle bilen i innbytte. Uansett, vi er litt i samme situasjon som deg. Jeg er avhengig av bil og vil ha en som er sikker og driftssikker med minst mulig kostnader til reparasjon. Et lån på 5 år og en bil til 150.000 klarer vi aldri men tar vi det derimot på boliglånet går det fint. 0 Siter
Gjest + Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Hvorfor tror du dette blir den dyreste bilen vi noengang kommer til å eie? Går jo an å låne billån om 5 år igjen, men da ikke så mye ettersom man gir den gamle bilen i innbytte. Uansett, vi er litt i samme situasjon som deg. Jeg er avhengig av bil og vil ha en som er sikker og driftssikker med minst mulig kostnader til reparasjon. Et lån på 5 år og en bil til 150.000 klarer vi aldri men tar vi det derimot på boliglånet går det fint. Det er rett og slett fordi dere vil ha nedbetalt minimalt på den bilen på 5 år når lånet bakes inn boliglånet. Reelt vil dere vel kun betale noen hundrelapper i måneden hvis dere har annuitetslån. Dvs at dere om 5 år har en bil som er mye mindre verdt og som dere nesten ikke har betalt noe ned på. Altså mye gjeld og en bil som har tapt seg i verdi. Derfor er det rett og slett ulønnsomt, men for dere som for meg kanskje nødvendig. Jeg har en bil som er like fin og driftsikker i dag 8 år etter og har ingen planer om og bytte i noe annet. Men at dette blir min dyreste bil noensinne er det ingen tvil om. 0 Siter
mrxx Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Hvorfor tror du dette blir den dyreste bilen vi noengang kommer til å eie? Går jo an å låne billån om 5 år igjen, men da ikke så mye ettersom man gir den gamle bilen i innbytte. Uansett, vi er litt i samme situasjon som deg. Jeg er avhengig av bil og vil ha en som er sikker og driftssikker med minst mulig kostnader til reparasjon. Et lån på 5 år og en bil til 150.000 klarer vi aldri men tar vi det derimot på boliglånet går det fint. Det er som +- sier, dette blir den dyreste bilen dere noen gang kommer til å få og det er nedbetalingstiden som gjør den til det. Rentedelen kommer til å bli svært høy over 30 år. Hvis du låner f.eks 400.000 til bil med ca. 6 % rente så blir det totale du skal betale tilbake over 30 år ca. 1 million kr, litt i underkant. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.