Gjest Bix Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Hei! Jeg vil stille dere et spørsmål angående rett til fødselspermisjon og -penger. Mor er heltidstudent, termin i april 08. Far har opptjent rett til fødselspenger, og vil ta sin permisjon. Far ønsker å påbegynne studie høst 08 (deltidsstudie og fortsatt mulighet for omsorg av barn) samtidig som han har permisjon. Vil dette gå utover farens rett til fødselspermisjon/penger? I det nye skjemaet for "Krav om ytelse ved fødsel og adopsjon", skjema NAV 14-05.05, fastsatt 12.2006 står det at hvis mor/far påbegynner studie kan dette ha betydning for stønadsretten eller ytelsens størrelse. Vi har søkt på nettet og i lover, men har ikke funnet noe som understøtter dette. Er det nye regler? 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Hei! Det er rett som du sier, at ingen lovbestemmelser dekker dette direkte. Jeg kan derfor heller ikke gi dere et "fasitsvar". Antagelig vil det å gå ut på det samme som gradert arbeide, hvor fødselspengene reduserer tilsvarende studieprosenten. På den annen side kan jo et deltidsstudie være såpass lite belastende at ha reellt sett er 100% hjemme med barnet, noe som da betinger at du som mor jobber og/eller studerer den tiden som far er hjemme. Jeg vil mene det er en forskjell mellom deltidsstudie på dagtid og et mindre studie som feks er nettbasert og som jobbes med 1-2 timer hver kveld. Det kan være nyanser som avgjør hvordan resultatet blir. Jeg vil anbefale dere å rette en skriftlig henvendelse til NAV hvor dere skisserer de alternativer som er, og be dem om å redegjøre for hvordan dette vil slå ut på deres foreldrepenger. Mvh. Thomas Myran Advokat 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.