Lillemus Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Jeg har en flaske soyasaus og en flaske oyster sauce stående og oppdaget plutselig at de har bare en mnds holdbarhet etter åpning! Er dette tilfelle eller er det bare for sikkerhets skyld, som med EU og holdbarhetsdato på eggene? Soyasaus består jo for en stor del av salt så man skulle tro den hadde lang holdbarhet? Selv om jeg spiser en del wok for tiden så rekker jeg ikke å ha i meg hele flasker på en mnd gitt. Kan jeg forresten blande oyster- og soyasaus, limesaft og hakket chili og ha det stående ferdig i kjøleskapet og bruke av det etterhvert? Hadde vært lettvindt så slipper jeg å ha flasker som må kastes halvfulle både hjemme og hos kjæresten... 0 Siter
Mirabell Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Jeg har aldri hørt at soyasaus bare holder seg i 1 mnd etter åpning. (Tviler ikke på at det sto på flaska di, altså!) Har jo hatt flasker med kikkoman stående i over ett år før den er tømt. Noen ganger er de blitt så gamle at det kommer saltkrystaller i bunnen av flaska, og sausen blir i salteste laget. Men hvis du blander en ferdig mix, vil det alltid komme litt bakterier, og holdbarheten blir nok mye dårligere. Men jeg vil tro at den holder i minst en uke. Det er vel bare å prøve. Lag en mix som du lar stå i kjøleskapet helt til den mugner (eller begynner å lukte æsj). Da får du en pekepinn på hvor lenge som er altfor lenge... 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Skrevet 22. februar 2008 Jeg har aldri hørt at soyasaus bare holder seg i 1 mnd etter åpning. (Tviler ikke på at det sto på flaska di, altså!) Har jo hatt flasker med kikkoman stående i over ett år før den er tømt. Noen ganger er de blitt så gamle at det kommer saltkrystaller i bunnen av flaska, og sausen blir i salteste laget. Men hvis du blander en ferdig mix, vil det alltid komme litt bakterier, og holdbarheten blir nok mye dårligere. Men jeg vil tro at den holder i minst en uke. Det er vel bare å prøve. Lag en mix som du lar stå i kjøleskapet helt til den mugner (eller begynner å lukte æsj). Da får du en pekepinn på hvor lenge som er altfor lenge... Det var smart! *Klaske panne* At jeg ikke tenkte på bare å lage en blanding og la den stå til den blir grønn! *Haha* Takk for tipset! Kanskje det var bare på oyster sausen det sto en mnds holdbarhet? Mener det var på begge, men... 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Hos meg står soyaen i på månedsvis uten problem! Fant en årgangs-soya bakers i skapet for en tid tilbake, og den hadde skilt seg og bestod av litt sånn pussig tynn brun veske og sorte flak, og de samme har jeg opplevd med balsamico. Jeg har defor gått ut ifra at det som ser bra ut og smaker bra, er bra! Hva bruker du forresten den den blandingen din på? Høres utrolig frisk og god ut? 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Skrevet 22. februar 2008 Hos meg står soyaen i på månedsvis uten problem! Fant en årgangs-soya bakers i skapet for en tid tilbake, og den hadde skilt seg og bestod av litt sånn pussig tynn brun veske og sorte flak, og de samme har jeg opplevd med balsamico. Jeg har defor gått ut ifra at det som ser bra ut og smaker bra, er bra! Hva bruker du forresten den den blandingen din på? Høres utrolig frisk og god ut? På kylling - det var knallgodt!!! Woket kyllingen litt først i olje til den var gjennomstekt og så helte jeg på sausen og lot det surre litt til den var varm. Woket så grønnsakene og risen og helte deretter i kyllingen med sausen igjen og lot det stå et lite minutt. NAM!!!! *Vann i munnen* 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 På kylling - det var knallgodt!!! Woket kyllingen litt først i olje til den var gjennomstekt og så helte jeg på sausen og lot det surre litt til den var varm. Woket så grønnsakene og risen og helte deretter i kyllingen med sausen igjen og lot det stå et lite minutt. NAM!!!! *Vann i munnen* Mmmm... høres veldig godt ut! Nudler eller ris til da? 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Skrevet 22. februar 2008 Mmmm... høres veldig godt ut! Nudler eller ris til da? Ris, jeg foretrekker det fremfor nudler, men det er jo en smakssak. ) Og masse friske grønnsaker som wokes til! Mmmmm! 0 Siter
fresja Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 På min flaske soyasaus står det bare at den er holdbar til nov. 2008. Jeg har brukt av den i flere måneder. Det står nesten aldri på mat hvor lenge den er holdbar etter at den er åpnet, dessverre. 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Skrevet 22. februar 2008 På min flaske soyasaus står det bare at den er holdbar til nov. 2008. Jeg har brukt av den i flere måneder. Det står nesten aldri på mat hvor lenge den er holdbar etter at den er åpnet, dessverre. Hm. Da tipper jeg det var oyster-sausen som hadde såpass kort holdbarhet, den er jo ikke salt heller så da stemmer nok det. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 På kylling - det var knallgodt!!! Woket kyllingen litt først i olje til den var gjennomstekt og så helte jeg på sausen og lot det surre litt til den var varm. Woket så grønnsakene og risen og helte deretter i kyllingen med sausen igjen og lot det stå et lite minutt. NAM!!!! *Vann i munnen* Høres veldig godt ut! Skal testes i løpet av kort tid! 0 Siter
Gjest Linnea79 Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Husk at Oyster sauce på flaske skal stå i kjøleskap etter at den er åpnet. Gjelder ikke Soyasauce. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Skrevet 24. februar 2008 Husk at Oyster sauce på flaske skal stå i kjøleskap etter at den er åpnet. Gjelder ikke Soyasauce. Begge står i kjøleskapet. ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.