Gjest Lady42 Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Jeg flyttet til en ny kommune i fjor sommer. måtte da skifte fastlege. har fått en ny her .men hun bare feier bort det jeg sier. da jeg var på timer hos nav og fastlegen min på det gamle bostedet var de begge enige om at de ikke trodde jeg maktet å jobbe 100%. det var også på snakk med 50%uføretrygd. skulle også på jobbutredning men det rakk ikke nav å begynne på før jeg flyttet. alle papirer er oversendt min nye fastlege her,men hun orker ikke å finne mappa mi en gang å se på alt jeg har prøvd og vært igjennom på arbeidsmarkedet.dette irriterer meg.jeg fortalte til henne at jeg ikke maktet å yte 100% i en jobb men det bare feide hun vekk og sa at det kom ann på hvilke jobber jeg prøvde.. jeg vet ikke hvordan jeg skal nå frem til henne.jeg er utbrent og sliten,har to barn,derav den yngste med en svak fysisk utviklingshemming som jeg må bruke mye tid på.hun må hentes og kjøres overalt..og til fra skole.hun er 8 år,blir 9 dette året.hun kan ikke være alene hjemme noen som har tips?vet ikke hva jeg skal gjøre jeg.. 0 Siter
Pus123 Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Det går vel ann å skifte fastlege? Viktig å ha noen som tar en på alvor 0 Siter
Gjest Lady42 Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Det går vel ann å skifte fastlege? Viktig å ha noen som tar en på alvor ja ,kommer til å gjøre det..hun her er vikar for han jeg egentlig har ,,det viste seg at det er mannen hennes.overhørte en samtale fra ei som klaget på han til kontordama ,hun sa han var sur.....så blir det ikke bedre skifter jeg. takk for svaret 0 Siter
frosken Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Systemet er ikke lagt opp til å gjøre helhetlige vurderinger i den grad det burde. At du har ekstra belastning på hjemmefronten, er ikke relevant i forhold til evt. søknad om uføretrygd. En søknad om delvis uføretrygd må baseres på din helsetilstand alene, Antar at du får rehabiliteringspenger nå? Kanskje du skal snakke med nav alene og legge frem situasjonen. Be dem se gjennom sakspapirene fra der du bodde før, slik at dere kan lage en handlingsplan som er i tråd med det som var planlagt? 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Jeg ville byttet fastlege. En lege som ikke engang gidder å lese journalen fra den forrige legen din hadde ikke jeg villet ha som fastlege i alle fall, da må man jo begynne "helt på nytt" med alt! Kan jeg spørre deg om noe helt annet, som jeg sikkert kommer til å få pepper for..? Ser du har lagt inn spørsmål på graviditetsforumet (det er samme nick i alle fall) hvor du sier du håper å bli gravid. Hvis du er så utbrent at du ikke kan jobbe, og sier du har et barn som krever ekstra omsorg og det også gjør at du blir ekstra sliten, hvorfor planlegger du da enda et barn..? Jeg er sikkert svært ufølsom her, men jeg ser ikke sammenhengen mellom å være så sliten og utbrent, delvis pga barn, at man ikke kan jobbe, og ha et ønske om å gjennomgå enda en graviditet og småbarnsperiode..? Nå har ikke jeg barn, men etter hva jeg har skjønt kan graviditet og småbarnsperiode være ganske slitsomt selv for foreldre som er fulle av energi og pågangsmot..? 0 Siter
...den evige natteravn... Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 At legen ikke leser papirene dine er ille, men ser ikke helt sammenhengen mellom et barn med funksjonshemming og uføretrygd. Skjønner at du er sliten og at praktiske ting blir mye verre med et barn med spesielle behov, med dette gir da ingen rett til uføretrygd? Det er kun din egen helse som er avgjørende for uføretrygd og jeg synes det legen sier om at det vil være avgjørende hvilken type jobb du har om du kan være yrkesaktiv eller ikke, høres fornuftig ut. Selv har jeg tre barn med forskjellige funksjonshemninger og vet at dette ikke er noen dans på roser. Er så sliten i perioder at jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme gjennom de neste timene, men er (merkelig nok) i 75 % stilling. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Du kan ikke få uføretrygd fordi du har et funksjonshemmet barn og er sliten. Den eneste muligheten er f.eks. sykemelding. Har du vurdert å få hjelp til f.eks. besøksfamilie for datteren din? 0 Siter
Gjest Lady42 Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Systemet er ikke lagt opp til å gjøre helhetlige vurderinger i den grad det burde. At du har ekstra belastning på hjemmefronten, er ikke relevant i forhold til evt. søknad om uføretrygd. En søknad om delvis uføretrygd må baseres på din helsetilstand alene, Antar at du får rehabiliteringspenger nå? Kanskje du skal snakke med nav alene og legge frem situasjonen. Be dem se gjennom sakspapirene fra der du bodde før, slik at dere kan lage en handlingsplan som er i tråd med det som var planlagt? Ja det er jo andre ting som spiller inn her da og det står i papirene som ikke min lege vil /gidder å lese.. jeg vet også det at man ikke får uføretrygd pga at man er sliten jeg er ikke dum. hvis man glemmer det da og tenker på arbeidslivet så har jeg prøvd mye forskjellige jobber,men jeg klarer det ikke hverken fysisk eller psykisk..jeg er ikke så flink til å få frem det jeg mener så mange av dere har nok missforstått.men jeg har heller ikke fått det frem på en riktig måte her.min feil... jeg klarer ikke de kravene arbeidslivet krever av meg. har liten selvtillit er utdannet innen helse men føler meg for dum til å klare en slik jobb med teori i praksis.sykdomsbilder og alt man skal vite når man jobber innen helse.så jeg tør ikke søke på slike jobber selv om jeg er autorisert innen faget. Er på internett og ser ang ledige jobber hver dag og tenker den kan jeg søke ,,så søker jeg og blir innkalt på intervju..da blir jeg kjemperedd og tenker dette klarer jeg ikke.dette blir for vansklig ...for stort for meg. lederroller passer meg ikke .for stort ansvar osv.. jeg er usikker er 42 år men mine fleste jobber har vært sommerjobber og utplasseringer fra nav,så med lite erfaring er arbeidsmarkedet og jobb skremmende for meg enda. jeg har vært psykisk mishandlet i 5 år og det sitter igjen enda. vet ikke om dette ble klarere men.... 0 Siter
frosken Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Ja det er jo andre ting som spiller inn her da og det står i papirene som ikke min lege vil /gidder å lese.. jeg vet også det at man ikke får uføretrygd pga at man er sliten jeg er ikke dum. hvis man glemmer det da og tenker på arbeidslivet så har jeg prøvd mye forskjellige jobber,men jeg klarer det ikke hverken fysisk eller psykisk..jeg er ikke så flink til å få frem det jeg mener så mange av dere har nok missforstått.men jeg har heller ikke fått det frem på en riktig måte her.min feil... jeg klarer ikke de kravene arbeidslivet krever av meg. har liten selvtillit er utdannet innen helse men føler meg for dum til å klare en slik jobb med teori i praksis.sykdomsbilder og alt man skal vite når man jobber innen helse.så jeg tør ikke søke på slike jobber selv om jeg er autorisert innen faget. Er på internett og ser ang ledige jobber hver dag og tenker den kan jeg søke ,,så søker jeg og blir innkalt på intervju..da blir jeg kjemperedd og tenker dette klarer jeg ikke.dette blir for vansklig ...for stort for meg. lederroller passer meg ikke .for stort ansvar osv.. jeg er usikker er 42 år men mine fleste jobber har vært sommerjobber og utplasseringer fra nav,så med lite erfaring er arbeidsmarkedet og jobb skremmende for meg enda. jeg har vært psykisk mishandlet i 5 år og det sitter igjen enda. vet ikke om dette ble klarere men.... Jeg tror ikke jeg misforsto deg :-) Mitt poeng var egentlig å si at du i samtaler med lege og nav må vektlegge din egen helsetilstand, hvordan du har det, og neppe fremheve ekstrabelastningen du har hjemme. Hvis de får det for seg at det er ekstrabelastningen hjemme som er årsaken til å du mener du ikke klarer å jobbe,så vil de lettere mene at du ikke kan få noen form for trygd. Høres ut som om du er i en vanskelig situasjon. Kanskje du må starte med å gjøre et nytt forsøk på å snakke med enten legen eller nav, hvor du sier noe om den situasjonen du prøvde å beskrive her. Har du fått tilbud om samtalebehandling? Hvis ikke, så kunne det kanskje hjelpe deg noe. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.