Gå til innhold

FU: Fordeling av ansvar for hjemmet/familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har sikkert blitt tatt opp før, men jeg gidder ikke å søke og det er koselig å ha noe å snakke om ;)

Spørsmålet er altså: Hvordan fordeler dere ansvarsoppgavene i familien?

Her er alt svært likt, både med tanke på ansvar for barn og en rent/ryddig hjem (selv om barnet er mitt og ikke hans). Han står opp med gutten og ordner frokost, skifter bleier og kler på. Jeg står opp like etterpå og fikser frokost til oss voksne. Jeg lager all mat og han tar den oppvasken jeg ikke rekker mens jeg holder på. Jeg støvsuger som oftest, mens han er flinkere til å rydde. Jeg setter på klesvasken, han henger opp. Handling av mat ordner som oftest jeg, mens han passer guttungen så jeg slipper å ha han med meg. Også rer han opp senga en gang i blant, det har jeg aldri brydd meg om ;)

Når hele leiligheten skal vaskes så tar vi i et tak begge to og har det unnagjort på et par timer.

Jeg er veldig fornøyd med fordelingen så langt og håper vi klarer å beholde det slik. Men hvordan har dere andre det?

Fortsetter under...

AneM1365380603
Skrevet

Han bytter på senger, stryker tøy og tømmer spøla. Oppvaskmaskinen deler vi på. Jeg støvsuger, vasker, tar klesvasken, lager de fleste middagene.

Han har det meste av oppussing og vedlikehold av boligen.

Vi er begge veldig fornøyd med arbeidsfordelingen. Heldigvis får jeg vel si, for det var et hett tema her for mange år siden ;)

Gjest en sliten frue
Skrevet

Jeg har ansvaret for det meste. Nå fikk jeg høre at jeg kommanderte fordi jeg spurte om han kunne hente pysjamasen til yngste. Han gjør nesten ingenting av seg selv, og det er slitsomt.

Skrevet

Det meste husarbeid faller på meg, da jeg er hjemmeværende.

Men han vasker tøy, jeg henger det opp, å legger det på plass.

Han støvsuger underetasjen innimellom, og hjelper gledelig visst jeg spør om noe.Han jobber skift, så er ofte hjemme.

Passer på å legge "vaskedagen" på hans fri dag ;0)

Om han jobber formiddag, legger han ungene og er han på ettermiddage, står han opp med ungene.Så han er kjempe flink!

:0)

Skrevet

Han bytter på senger, stryker tøy og tømmer spøla. Oppvaskmaskinen deler vi på. Jeg støvsuger, vasker, tar klesvasken, lager de fleste middagene.

Vi er begge veldig fornøyd med arbeidsfordelingen. Heldigvis får jeg vel si, for det var et hett tema her for mange år siden ;)

Han støvsuger, vasker gulv og vinduer, vasker og vedlikeholder bilene, klipper gresset og måker snø.

Jeg vasker klær, lager mat, vasker bad og WC.

Begge rydder og tar hånd om 8-åringen.

Skrevet

Beklager, det skulle selvfølgelig til Glimtipper :-)

Annonse

Gjest Vet ikke helt hva jeg synes jeg
Skrevet

Jeg vasker klær, skifter på senger, lager all mat, også matpakker. Finner frem klær til ungene, holder orden på gymtøy, hjelper til med lekser etc.

Han henter som regel ved og støvsuger. Han er flinkest til å lufte hunden.

Enten så har vi noen som vasker for oss eller så deler vi på det. Vinduene tar vi alltid sammen.

Skrevet

Hehe :) Det er deilig når man kan legge en kampsak død :)

Skrevet

Han støvsuger, vasker gulv og vinduer, vasker og vedlikeholder bilene, klipper gresset og måker snø.

Jeg vasker klær, lager mat, vasker bad og WC.

Begge rydder og tar hånd om 8-åringen.

Det høres ut som en fin fordeling. Trives du med den? :)

Skrevet

Jeg har ansvaret for det meste. Nå fikk jeg høre at jeg kommanderte fordi jeg spurte om han kunne hente pysjamasen til yngste. Han gjør nesten ingenting av seg selv, og det er slitsomt.

Beklager at du har det sånn. Jeg antar dere har snakket om det?

Samboeren min liker heller ikke å bli bedt om å gjøre ting, han vil ta ansvar for det selv og på lik linje med meg. Kanskje dere trenger en fordeling som mannen din er fornøyd med? La han velge noen arbeidsoppgaver som han frivillig/under litt press tar ansvar for.

Skrevet

Det meste husarbeid faller på meg, da jeg er hjemmeværende.

Men han vasker tøy, jeg henger det opp, å legger det på plass.

Han støvsuger underetasjen innimellom, og hjelper gledelig visst jeg spør om noe.Han jobber skift, så er ofte hjemme.

Passer på å legge "vaskedagen" på hans fri dag ;0)

Om han jobber formiddag, legger han ungene og er han på ettermiddage, står han opp med ungene.Så han er kjempe flink!

:0)

Du er jo flink du og :)

Høres ut som dere har det koselig.

Skrevet

Jeg vasker klær, skifter på senger, lager all mat, også matpakker. Finner frem klær til ungene, holder orden på gymtøy, hjelper til med lekser etc.

Han henter som regel ved og støvsuger. Han er flinkest til å lufte hunden.

Enten så har vi noen som vasker for oss eller så deler vi på det. Vinduene tar vi alltid sammen.

Skulle du ønske han var mer involvert i noen av de arbeidsoppgavene du har?

Gjest ViViola
Skrevet

Her i huset har det blitt slik at jeg er adm.dir., med gode arbeidere! :-)

Neida, vi lever ikke helt slik, men det har nok blitt mer slik etterhvert som hverdagene har blitt mer hektiske, med unger som har aktiviteter på kveldstid og flere venner som skal besøkes/kommer på besøk.

Vi har ikke noe spesielt system verken på rydding eller vasking, og siden jeg går hjemme og venter på operasjon som skal gjøre meg arbeidsfør igjen, har jeg anledning til å ta unna endel på dagtid. Og da mister gubben litt oversikten over hva som skal gjøres/har blitt gjort, og dermed har det blitt litt slik at jeg bestemmer hva han skal gjøre. He-he.

Det viktigste er at hele familien fungerer, og vi er begge veldig bevisste på at det ikke skal være slik at den ene jobber seg halvt i hjel mens den andre ligger på sofan og slapper av. Vi har imidlertid ikke så høy list hva husarbeid angår, så vi styrer ikke så voldsomt.

Annonse

Gjest Vet ikke helt hva jeg synes
Skrevet

Skulle du ønske han var mer involvert i noen av de arbeidsoppgavene du har?

Nei, tror vel ikke jeg har så stort behov for det. Det går jo for å si det sånn. (Selv om jeg også gjerne legger inn 1/2 til 2 timers trening hver dag)

Skulle vel ønske han generellt var mer involvert. Han blir med på "alt" jeg foreslår, tar av bordet hvis jeg ber osv. osv. Men han kommer sjelden eller aldri med noen ønsker eller planer selv, som involverer hele familien.

Så de praktiske husoppgavene er vel egentlig mitt minste problem, selv om jeg har de fleste av dem selv (vi jobber fullt begge to) Det er vel mer jobb å hele tiden skulle holde sjekk på hva alle skal, passe på at ungene får det de trenger til enhver tid, passe på at vi får familietid sammen osv.

Den labre holdningen til min mann er drepende desverre og tar så altfor mye piff fra meg.

Synd, for han er verdens snilleste og jeg er veldig glad i ham. Men når årevis med prat ikke gjør noe med problemet, hva gjør jeg da?

Gjest en sliten frue
Skrevet

Beklager at du har det sånn. Jeg antar dere har snakket om det?

Samboeren min liker heller ikke å bli bedt om å gjøre ting, han vil ta ansvar for det selv og på lik linje med meg. Kanskje dere trenger en fordeling som mannen din er fornøyd med? La han velge noen arbeidsoppgaver som han frivillig/under litt press tar ansvar for.

Det har vi prøvd. Han skal f.eks. ta bosset opp til veien hver onsdag, men det glemmer han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...