Gå til innhold

Dagbladet Magasinet..musikk i bryllup/begravelse

Anbefalte innlegg

Gjest musikk til alt
Skrevet

Jeg kjøper Dagbladet hver lørdag utelukkende pga vedlegget, Magasinet. En av favorittene er "musikk for bryllup og begravelse" hvor man spør en kjendis hvilke tre låter man ville valgt til sitt eget bryllup/egen begravelse - og hvorfor man valgte akkurat nevnte musikk.

Har du tenkt noe på hvilke sanger du ville ha valgt selv, og hvorfor?

Er det forresten "lov" å spille den musikken man selv vil ha i bryllup/begravelse(cd) - tenker da primært på hvordan kirken stiller seg til dette.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt så nøye over hvilken musikk jeg ville ha spillt.

Men når det gjelder å velge selv, tror jeg det kommer litt an på både prest og kirke.

I min bestemors begravelse stilte jeg det spørsmålet på forhånd. Presten vi fikk,stilte seg ikke positiv til fritt valg.

Nå er han gåttavog jeg har opplevd mye forskjellig musikk i ettertid.

AneM1365380603
Skrevet

''Har du tenkt noe på hvilke sanger du ville ha valgt selv, og hvorfor? ''

Jeg har informert mannen min om at jeg ønsker "Air" med Bach, for det er noe av det vakreste jeg vet :o)

Jeg tror ikke kirken godtar hva som helst i dag, men det har vel litt å si hva presten synes.

Skrevet

I min begravelse vil jeg gjerne at de spiller "Belowed wife" av Natalie Merchant og Adagio av Albinoni.

Skrevet

Sånn umiddelbart:

Bryllup: "Perfect Day" (Lou Reed) og "Something" (Beatles).

Begravelse: "In my life" (Beatles).

Alle sanger som jeg har et helt spesielt forhold til!

Skrevet

To ganger vet eg om noen venner av meg som hadde spesielle ønsker om en bestemt melodi i sin begravelse, det har gått helt fint, men presten måtte lese gjennom og godkjenne teksten.

Det varierer sikkert fra prest til prest.

I min begravelse vet eg ikkje enda.

Skrevet

Det varierer hvordan kirken stiller seg til bruk av ikke-religiøs musikk.

I min manns begravelse spilte vi musikk fra 70- og 80- tallet, som Blood, Sweat & Tears, Procol Harum, The Hollies og Genesis. Vi hadde ikke organist, noe som i følge presten var en fordel, da organisten kan "nedlegge veto" i forhold til musikalske innslag i forbindelse med en kirkelig begravelse.

Presten brukte teksten til When I die av B,S&T som utgangspunkt for sin tale.

Den som reagerte negativt på musikkvalget, var en representant fra begravelsesbyrået. Han viste sin misnøye så tydelig, at det endte med at jeg klaget og dermed fikk avslag i pris. Han hadde forklart sin sjef at bakgrunnen for hans oppførsel, var at han reagerte på musikken (og at vi spilte høyt!).

Gjest 5 årings mamma
Skrevet

Jeg må bare fortelle noe fra en samtale forrige uke:

Ei venninne var på besøk og fortalte fra begravelsen til sin mor som nylig døde. Vi begynte å snakke om hvilke sanger de hadde valgt til begravelsen.

Min datter på 5 år, som ikke hadde fått med seg hva vi snakket om, annet enn "hvilke sanger de hadde valgt", sa spontant: "Bro Bro Brille!"

Jeg brøt ut i latter - og heldigvis min venninne også - med tanke på hvordan denne sangen hadde gjort seg i en begravelse!!! Vi holdt på å knekke sammen av latter da vi kom på at slutten av sangen er ganske så dyster!

Skrevet

I min begravelse skal det spilles "fly away" med Manower.

Og grunnen til det er at det er vår kjærlighets sang.

Jeg skal også ha "perleporten".

Fordi jeg synes den passer meg fint, og det er liksom vår families begravelses sang.

Skrevet

Ei venninne var på besøk og fortalte fra begravelsen til sin mor som nylig døde. Vi begynte å snakke om hvilke sanger de hadde valgt til begravelsen.

Min datter på 5 år, som ikke hadde fått med seg hva vi snakket om, annet enn "hvilke sanger de hadde valgt", sa spontant: "Bro Bro Brille!"

Jeg brøt ut i latter - og heldigvis min venninne også - med tanke på hvordan denne sangen hadde gjort seg i en begravelse!!! Vi holdt på å knekke sammen av latter da vi kom på at slutten av sangen er ganske så dyster!

Unger er herlige! :0)

Skrevet

I min begravelse skal det spilles "fly away" med Manower.

Og grunnen til det er at det er vår kjærlighets sang.

Jeg skal også ha "perleporten".

Fordi jeg synes den passer meg fint, og det er liksom vår families begravelses sang.

''Jeg skal også ha "perleporten". Fordi jeg synes den passer meg fint, og det er liksom vår families begravelses sang.''

Da går jeg ut fra at du ikke mener Hans Rotmos "Perleporten"? Det var den første rom randt meg i hu...

Skrevet

Ha,ha,ha!!!!! Jeg må le...... Humor i min gate det der ;) Uff....

Mvh

Gjest Ikke nødvendigvis et valg...
Skrevet

Vi har muligens vært uheldig med prestene "våre", men verken i bryllupet eller i begravelsen av vår datter fikk vi velge så fritt sanger.

I bryllupet hadde vi ikke så veldig sterke følelser rundt dette, men da vi prøvde oss på et forslag ble det umiddelbart "nedstemt" av presten med beskjed om at de pleide å spille DEN - men ikke DEN. Vi gav oss fort.

I begravelsen synes jeg imidlertid det var mye verre, for vi skulle begrave vårt døde barn. Vi ønsket så sterkt å ha en vuggevis mens vi gikk ut av kirken, men det var ikke aktuelt. Vi ønsket også at en spesiell pan-fløyte-låt skulle spilles i kirken, men igjen - nei høyt og bastant. Da gikk lufta veldig ut av oss, vi hadde ikke krefter til å kjempe. Noe jeg angrer skrekkelig på i dag, selv om jeg ikke har noen "klare" øyeblikk fra begravelsen.

Dette var snakk om 2 ulike kirker i ulike landsdeler, så det var ikke samme prest heller.

Så - min erfaring er at det ikke behøver å være en valgfri sak.

Skrevet

Jeg har laget et livstestament der det står hva som skal skje og hvordan når jeg dør - inkludert musikk.

Ettersom jeg selv har jobbet i kirken, føler jeg meg temmelig sikker på at ikke alt kommer til å bli godtatt brukt. I så fall kommer ikke min gravferd til å foregå fra en kirke.

Syns faktisk det skal være opp til meg og mine å utforme min gravferd, ikke en eller annen prest som føler behov for å utøve makt for å kompensere sitt eget vaklende trosforhold.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt på hvordan min begravelse skal være nei, regner med at mine nærmeste kjenner meg så godt at det blir en vakker seremoni uansett. :o)

Om det blir bryllup igjen blir det ikke i kirken så det bestemmer vi helt og fullt selv.

Gjest sølvbrud i vår
Skrevet

Da min mann og jeg giftet oss for 25 år siden gikk jeg på døren til organisten kvelden i forveien og bad om ett spesielt musikkstykke under vielsen, han så noe overrasket på meg og sa at det var vanligst at han bestemte musikken men skulle allikevell etterkomme ønsket. Heldigvis er det ikke slik lenger, da min datter giftet seg i sommer hadde de full kontroll over alt.

Gjest planlegging er kanskje ok?
Skrevet

Har nylig vært i gjennom dette da et nært familiemedlem døde. Jeg valgte salmer som betydde noe for meg fordi jeg visste at vedkommende var kristen. Organisten spilte de siste 15. minuttene før begravelsen og da ba jeg om Ave Maria siden dette betød noe for den som skulle begraves.

Selv har jeg ikke tatt noen stilling til hvilken musikk. Jeg har et barn som har ytret ønske om en spesiell samg. Den er ikke kristen, men jeg kan ikke se at den skal gå på tvers av kirken. Jeg vil gjøre alt for at det skal skje dersom barnet dør før meg.

Har også opplevd barnebarn som sang i begravelsen til sin kjære bestefar. De sang "Hvem kan segla foruten vind". Ingen prest som protesterte. Ikke fatter jeg hvordan de orket å synge, men de gjorde nå det.

Skrevet

''Jeg skal også ha "perleporten". Fordi jeg synes den passer meg fint, og det er liksom vår families begravelses sang.''

Da går jeg ut fra at du ikke mener Hans Rotmos "Perleporten"? Det var den første rom randt meg i hu...

Har ikke hørt om han du prater om, og husker ikke helt tittelen på min sang....

Men teksten er slik:" Han skal åpne perleporten, slik at jeg får komme inn" ovs..

Skrevet

Har ikke hørt om han du prater om, og husker ikke helt tittelen på min sang....

Men teksten er slik:" Han skal åpne perleporten, slik at jeg får komme inn" ovs..

Tro meg, det er _ikke_ Hans Rotmos versjon du mener! :o)

Skrevet

Tro meg, det er _ikke_ Hans Rotmos versjon du mener! :o)

He,he ok! :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...