Gå til innhold

Spørsmål om gjærbakst

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Hm... Porøst? Som i smuldrete? Ser ikke helt for meg hvordan en porøst brød er, hehe. :)

Tror jeg fulger oppskriften nøyaktig første gang jeg, så kan jeg heller prøve meg fram senere. Så tar jeg bare litt mer kli og slikt i stedet for solsikkefrø. Blir spennende å prøve, synes de potetene virket interessante. :)

Jepp, smuldrete.

Lykke til!

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

13

• flowy

4

• pærebrus

4

• Lillemus

3

AneM1365380603

Bakeriene bruker masse "juks" for å få fine ting, masse gjær og salt og sukker, f.eks., så de har oddsen på sin side uansett.

Mine brød inneholder både linfrø, helkorn, solsikkefrø, sesamfrø og kli, så det er litt å bite i! Er forøvrig enig i at de kan virke litt avanserte, men de er knalle gode! :-)

Bolleoppskriften har jeg ikke, rett og slett fordi jeg ikke har noen pakning med økologiske rosiner her nå... Sorry! Men den er veldig god!

Jeg spør deg siden du later til å ha styr på gjærbaksten din.. Jeg bakte jo brød på fredag. Det var litt igjen i dag av det ene som ikke havnet i fryseren. Det ryr veldig og deler seg når jeg skjærer i det. Hva kan årsaken være? Det var ikke sånn i går. Det ble tørt ganske fort synes jeg.

Jeg laget de brødene før jeg fikk svar på at jeg ikke trengte å doble gjærmengde på dobbel oppskrift. Kan det være en årsak? Kanskje jeg også laget deigen for fast?

Gjest Elextra

Du har nok hatt for varm eller for kald deigvæske (den skal være fingervarm). Et godt tips der er å varme melk/vann til fingervarmt, ha i litt sukker og så tømme i tørrgjæra og la det stå under lokk (ikke på plata!!!) et kvarters tid. Da ser du tydelig om gjæra begynner å reagere eller ikke.

Og så elting - elting er alfa og omega! Masse masse masse elting må til, særlig om det er grovbrød! 1 times heving på deigen før utbaking og gjerne 45 min etterheving også før du setter dem i ovnen.

''Et godt tips der er å varme melk/vann til fingervarmt, ha i litt sukker og så tømme i tørrgjæra og la det stå under lokk (ikke på plata!!!) et kvarters tid. Da ser du tydelig om gjæra begynner å reagere eller ikke.''

Eh, hvordan ser man at gjæren reagerer? *grønn*

Gjest ViViola

Jeg spør deg siden du later til å ha styr på gjærbaksten din.. Jeg bakte jo brød på fredag. Det var litt igjen i dag av det ene som ikke havnet i fryseren. Det ryr veldig og deler seg når jeg skjærer i det. Hva kan årsaken være? Det var ikke sånn i går. Det ble tørt ganske fort synes jeg.

Jeg laget de brødene før jeg fikk svar på at jeg ikke trengte å doble gjærmengde på dobbel oppskrift. Kan det være en årsak? Kanskje jeg også laget deigen for fast?

Orden og orden på gjærbakst, fru Blom - jeg har da drivi med det ei stund og kjenner "mine" ting ganske godt. :-)

Grunnen til at brødene dine ryr er nok at mengden hvetemel er liten i forhold til resten. Grovere meltyper "limer" ikke så godt som hvetemel, hvilket er positivt i magen og ikke så morsomt når det kommer til selve brødet. Det er derfor jeg velger å bake brød med relativt mye hvetemel, og jeg "jukser" med å ha i ulike grove ting som bløtes over natta.

Dobbel mengde gjær utgjør ikke så mye, men litt fordi det da blir mer luft i deigen. Tror nok allikevel at hoved"problemet" ligger i for mye grovt i forhold til hvetemel.

Hvis du prøver deg på samme oppskrift igjen, så anbefaler jeg at du finhakker et par poteter (kokte, altså) og har oppi. Potet er med på å holde brødet mykt, så det vil nok hjelpe.

:-)

AneM1365380603

Orden og orden på gjærbakst, fru Blom - jeg har da drivi med det ei stund og kjenner "mine" ting ganske godt. :-)

Grunnen til at brødene dine ryr er nok at mengden hvetemel er liten i forhold til resten. Grovere meltyper "limer" ikke så godt som hvetemel, hvilket er positivt i magen og ikke så morsomt når det kommer til selve brødet. Det er derfor jeg velger å bake brød med relativt mye hvetemel, og jeg "jukser" med å ha i ulike grove ting som bløtes over natta.

Dobbel mengde gjær utgjør ikke så mye, men litt fordi det da blir mer luft i deigen. Tror nok allikevel at hoved"problemet" ligger i for mye grovt i forhold til hvetemel.

Hvis du prøver deg på samme oppskrift igjen, så anbefaler jeg at du finhakker et par poteter (kokte, altså) og har oppi. Potet er med på å holde brødet mykt, så det vil nok hjelpe.

:-)

Mener du altså at det hadde blitt bedre om havregryna, linfrøa og solsikkefrøa hadde ligget i bløt over natta? Hva med den grove sammalte hveten? Jeg tror jeg hadde 1 kg hvetemel og tilsammen 600 gram av det andre. Havregryna var slike lettkokte.

Den brødoppskriften du la ut her frister veldig, så jeg tror jeg skal ta sjansen på å teste den. Må bare psyke meg opp litt først ;) Jeg hadde oppskrift på nøttebrød liggende her i ca 1 mnd før jeg tok sjansen på å teste den ut. Det er et veldig dyrt brød, men bra for blodsukkeret.

Takk for svar :) Snart kan jeg ta husmorsertifikatet. Det mangler bare kunnskap om nål og tråd nå.

Gjest ViViola

Mener du altså at det hadde blitt bedre om havregryna, linfrøa og solsikkefrøa hadde ligget i bløt over natta? Hva med den grove sammalte hveten? Jeg tror jeg hadde 1 kg hvetemel og tilsammen 600 gram av det andre. Havregryna var slike lettkokte.

Den brødoppskriften du la ut her frister veldig, så jeg tror jeg skal ta sjansen på å teste den. Må bare psyke meg opp litt først ;) Jeg hadde oppskrift på nøttebrød liggende her i ca 1 mnd før jeg tok sjansen på å teste den ut. Det er et veldig dyrt brød, men bra for blodsukkeret.

Takk for svar :) Snart kan jeg ta husmorsertifikatet. Det mangler bare kunnskap om nål og tråd nå.

Ja, enten ligge i bløtt eller kokes først. Havregryn blir veldig seigt når det kokes, da, det blir jo havregrøt - så det anbefaler jeg ikke fordi det har jeg aldri prøvd. Ligge i bløtt er bra, da fordamper heller ingenting.

Oppskriften min er egentlig veldig enkel, den ser bare litt overveldende ut fordi man må gjøre 2 operasjoner. Det er imidlertid veldig fort gjort, da, tror ikke det til sammen tar noe lenger tid enn om alt gjøres på samme dag.

Forresten, gulrot er også veldig bra for brød, det gir en saftig og fin smak. Bare sånn hvis du vil eksprimentere litt. :-)

Hva husmorsertifikat angår, så kan jeg overhode ikke hjelpe deg med nål og tråd. Er riktignok eier av en symaskin, men jeg tror fortsatt man må ha ingeniørutdannelse for å tre maskina. Derfor har den stått stille siden den ferdigtredde varianten tok slutt for noen år siden... He-he.

Annonse

''Et godt tips der er å varme melk/vann til fingervarmt, ha i litt sukker og så tømme i tørrgjæra og la det stå under lokk (ikke på plata!!!) et kvarters tid. Da ser du tydelig om gjæra begynner å reagere eller ikke.''

Eh, hvordan ser man at gjæren reagerer? *grønn*

Den utvider seg og lager små "bobler" der den ligger på overflaten av væsken. :o) Har du for varm eller for kald væske skjer det ingenting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...