Gjest Synes det er rart jeg Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Min halvdel drar ut alt som heter ladere for tiden. Alt som sitter plugget i men som ikke blir brukt til noe Han hørte nemmelig at f.eks. mobilladere tappet strøm selvom mobilen ikke var koblet til. Hvordan går det an? Selve klumpen som vi stikker i kontakten er jo bare ledninger, de metallgreiene osv. Derfra fortsetter ledningen. I enden er jo bare lille pluggen til å stappe i tlf. Hvor forsvinner strømmen som blir tappet? Jeg kan liksom ikke forstå hvordan det går an (med mindre noe sitter plugget til da som tar strøm) men så er ikke jeg elektriker heller. Noen som kan opplyse meg? 0 Siter
mrxx Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Det er en spole inne i disse laderne, som det går strøm i og det er tapet i spolen som gir strømforbruket. Alle spoler det går strøm i har et tap. Det er ikke rare greiene vi snakker om, så det er nok svært begrenset hva dere vil spare i strøm. Det er nok mer å hente på oppvarming og varmtvann. Men hvis vi legger i sammen alle slike ladere som står i overalt så vil nok summen bli litt, men for hver enkelt er det ubetydelig. 0 Siter
Gjest Synes det er rart jeg Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Det er en spole inne i disse laderne, som det går strøm i og det er tapet i spolen som gir strømforbruket. Alle spoler det går strøm i har et tap. Det er ikke rare greiene vi snakker om, så det er nok svært begrenset hva dere vil spare i strøm. Det er nok mer å hente på oppvarming og varmtvann. Men hvis vi legger i sammen alle slike ladere som står i overalt så vil nok summen bli litt, men for hver enkelt er det ubetydelig. Flott svar. Men tapet i spolen...hvor forsvinner tapet? Hvor går det hen? For en uviten som meg så "må" liksom strømmen gå et sted. Står en en mobil plugget i så går det til batteriet der, inntil det er fullt og så stopper det å tappe. Inni mitt hode altså Kan du være så snill å forklare litt mer. Ikke at det er så viktig sånn praktisk sett, men jeg synes det er interessant. 0 Siter
mrxx Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Flott svar. Men tapet i spolen...hvor forsvinner tapet? Hvor går det hen? For en uviten som meg så "må" liksom strømmen gå et sted. Står en en mobil plugget i så går det til batteriet der, inntil det er fullt og så stopper det å tappe. Inni mitt hode altså Kan du være så snill å forklare litt mer. Ikke at det er så viktig sånn praktisk sett, men jeg synes det er interessant. En lader består av to spoler en primærspole og en sekundær spole. Primærspolen har 230 volt og sekundære spolen har noen få volt, f.eks 5 til 7 volt som ikke er så uvanlig for mb ladere. Når batteriet ikke står står i så går det kun strøm i primærspolen, strømmen går i gjennom spolen og forbruker bittelitt strøm. I enhver ledning eller noe det går strøm i gjennom, spesielt en spole så dannes det en magnetfelt, så strømmen går med andre ord til å danne et magnetfelt. Det er en motstand i alle strømførende ledninger og spoler og dette er som et batterie som trenger ladning, for å si det slik, sånn at du forstår at det er noe som drar strøm når du setter i laderen. Ble dette forståelig tro? 0 Siter
ariadne Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Energi blir ikke borte, det går over i en annen form. I en lyspære f eks, går litt av energien i lys, mesteparten går over i varme. Ladere som står i er ofte varme. 0 Siter
Gjest Synes det er rart jeg Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 En lader består av to spoler en primærspole og en sekundær spole. Primærspolen har 230 volt og sekundære spolen har noen få volt, f.eks 5 til 7 volt som ikke er så uvanlig for mb ladere. Når batteriet ikke står står i så går det kun strøm i primærspolen, strømmen går i gjennom spolen og forbruker bittelitt strøm. I enhver ledning eller noe det går strøm i gjennom, spesielt en spole så dannes det en magnetfelt, så strømmen går med andre ord til å danne et magnetfelt. Det er en motstand i alle strømførende ledninger og spoler og dette er som et batterie som trenger ladning, for å si det slik, sånn at du forstår at det er noe som drar strøm når du setter i laderen. Ble dette forståelig tro? Fabelaktig Morsomt. Takk skal du ha mrxx. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 En lader består av to spoler en primærspole og en sekundær spole. Primærspolen har 230 volt og sekundære spolen har noen få volt, f.eks 5 til 7 volt som ikke er så uvanlig for mb ladere. Når batteriet ikke står står i så går det kun strøm i primærspolen, strømmen går i gjennom spolen og forbruker bittelitt strøm. I enhver ledning eller noe det går strøm i gjennom, spesielt en spole så dannes det en magnetfelt, så strømmen går med andre ord til å danne et magnetfelt. Det er en motstand i alle strømførende ledninger og spoler og dette er som et batterie som trenger ladning, for å si det slik, sånn at du forstår at det er noe som drar strøm når du setter i laderen. Ble dette forståelig tro? Nå var du flink både faglig og pedagogisk. Sekundærspolen gir ut likestrøm (DC) og primærspolen vekselstrøm (AC), det glemte du. Til trådstarter: Eks.1. Min "gamle" Nokia lader bruker 21mA på "tomgang" (3,7VDC) og 355mA ved lading. Eks. 2. Min "nye" Nokia lader bruker 180mA på "tomgang" (5,0VDC) og 890 mA ved lading. Ps! Det pleier å stå på laderen. 0 Siter
mrxx Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Nå var du flink både faglig og pedagogisk. Sekundærspolen gir ut likestrøm (DC) og primærspolen vekselstrøm (AC), det glemte du. Til trådstarter: Eks.1. Min "gamle" Nokia lader bruker 21mA på "tomgang" (3,7VDC) og 355mA ved lading. Eks. 2. Min "nye" Nokia lader bruker 180mA på "tomgang" (5,0VDC) og 890 mA ved lading. Ps! Det pleier å stå på laderen. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.