Gå til innhold

Hva er best øknonomisk? (hus eller sparing)

Anbefalte innlegg

Gjest Tror å eie hus er best
Skrevet

Investere i hus og bo der eller sette av en sum på konto hver måned?

Jeg føler at det er større investering ved å kjøpe hus, holde det ved like og ha verdistigningen på det.

Penger vi setter på banken må jo skattes av etterhvert og hvis disse skal øremerkes hus for fremtiden så stiger jo husene i pris også hele tiden.

Hvilke andre sider er det jeg ikke ser her?

Det moralske har jeg min mening om men det er det rene økonomiske jeg ønsker å få belyst her.

(saken gjelder to personer, hvor den ene eier huset og den andre ikke skal betale noe på det men spare boutgiftene slik at vedkommende kan kjøpe seg hus siden hvis det trengs)

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis jeg hadde en krystallkule, kunne jeg fortalt deg det.

Men det spørs hvilken retning boligmarkedet går. Det kan man gjøre noen antagelser om, men det er ingen som vet sikkert.

Akkurat nå kan det godt hende man kommer bedre ut av å spare pengene, spesielt hvis man ikke har et langsiktig perspektiv på investeringen. Å kjøpe og selge en bolig koster penger, penger som må kompenseres med verdiøkning.

Skrevet

Ingen tvil om at det lønner seg og kjøpe hus.

Dere klarer ikke å spare verdistigningen en gang.

Tenk deg et hus til 1,5 mill. kr. med 5% verdistigning pr. år,så blir dette 75.000 i året (det første året, dette stiger verdt år) Klarere det å spare så mye?

Om dere skulle klare det så har dere i grunnen ikke oppnådd så mye, fordi i forhold til huskjøpet så er dere i null.

Kjøper dere et hus, til 1,5 mill. kr. og etter ett år er huset verdt 1.575.000,- i tillegg har dere nedbetalt det med ca. 50 til 60.000,- Forskjellen på det huset er verdt og hva dere skylder er allerede 120.000 til 135.000,-

Med andre ord, så mye skal det mye til for at dere klarer og spare.

Regnestykket forutsetter selvsagt at prisstigningen er som forutsatt, men over tid, og sett historisk så er ikke dette så galt.

Gjest eie er best
Skrevet

Bolig er best fordi du i stedet for husleie betaler ned på lån og derved opparbeider formue. Boligmarkedet svinger men en bolig vil alltid på sikt øke i verdi så lenge den blir vedlikeholdt og er i et område hvor folk vil bo.

Skrevet

Bolig er best fordi du i stedet for husleie betaler ned på lån og derved opparbeider formue. Boligmarkedet svinger men en bolig vil alltid på sikt øke i verdi så lenge den blir vedlikeholdt og er i et område hvor folk vil bo.

Takk for svar.

Det er slik jeg ser det også.

Den ene personen mener at den andre personen må være fornøyd fordi det er en drømmesituasjon å kunne bo nesten gratis og bare sette inn penger på konto hver måned.

Den andre personen mener at h*n slettes ikke bor gratis og at det å spare på konto hver måned hverken er så enkelt eller lønnsomt som første sier.

Skrevet

Ingen tvil om at det lønner seg og kjøpe hus.

Dere klarer ikke å spare verdistigningen en gang.

Tenk deg et hus til 1,5 mill. kr. med 5% verdistigning pr. år,så blir dette 75.000 i året (det første året, dette stiger verdt år) Klarere det å spare så mye?

Om dere skulle klare det så har dere i grunnen ikke oppnådd så mye, fordi i forhold til huskjøpet så er dere i null.

Kjøper dere et hus, til 1,5 mill. kr. og etter ett år er huset verdt 1.575.000,- i tillegg har dere nedbetalt det med ca. 50 til 60.000,- Forskjellen på det huset er verdt og hva dere skylder er allerede 120.000 til 135.000,-

Med andre ord, så mye skal det mye til for at dere klarer og spare.

Regnestykket forutsetter selvsagt at prisstigningen er som forutsatt, men over tid, og sett historisk så er ikke dette så galt.

Takk for bra svar.

Saken gjelder som sakt samboere.

Den ene personen mener at den andre personen må være fornøyd fordi det er en drømmesituasjon å kunne bo nesten gratis og bare sette inn penger på konto hver måned.

Den andre personen mener at h*n slettes ikke bor gratis og at det å spare på konto hver måned hverken er så enkelt eller lønnsomt som første sier.

Annonse

Skrevet

Hvis jeg hadde en krystallkule, kunne jeg fortalt deg det.

Men det spørs hvilken retning boligmarkedet går. Det kan man gjøre noen antagelser om, men det er ingen som vet sikkert.

Akkurat nå kan det godt hende man kommer bedre ut av å spare pengene, spesielt hvis man ikke har et langsiktig perspektiv på investeringen. Å kjøpe og selge en bolig koster penger, penger som må kompenseres med verdiøkning.

Jeg tror alikavel at uansett svigningene i husmarkedet og rente så vil det til syvende og sist være mest lønnsomt å ha investert i bolig.

Tror ikke boligene faller så i pris at det vil tape seg den vegen.

Skrevet

Jeg tror alikavel at uansett svigningene i husmarkedet og rente så vil det til syvende og sist være mest lønnsomt å ha investert i bolig.

Tror ikke boligene faller så i pris at det vil tape seg den vegen.

Til syvende og sist, ja. Som sagt, det kommer an på tidsperspektivet ditt.

Hvis jeg visste at jeg planla å flytte om et år eller to, hadde jeg kanskje ikke kjøpt bolig idag.

Skrevet

Takk for bra svar.

Vel... det er en drømmesituasjon å kunne bo gratis. Slipper du husleie der du bor, er du heldig.

Hva du bruker besparelsen til er jo opp til deg. Sett den i banken, eller kjøp en utleieleilighet hvis du er bekymret for at du ikke blir med på verdistigning i boligmarkedet.

Skrevet

Takk for bra svar.

Nå spørs det hva som er gratis da. Hvis dere leier, så vil husleien gå sakte med sikkert oppover. Hvis dere kjøper, så vil den summen dere betaler bli mindre og mindre verdt etter hvert som tiden går og tilslutt så forsvinner lånet. Men ved leie så blir dere aldri gjeldfri.

Ett eksempel:

Hvis dere leier til f.eks 4.000,- i måneden i 20 år så vil de 4.000 i dag utgjøre i underkant av kr. 7.000 i måneden om 20 år.

Dere eier ikke noe som helst og har ikke noe som er deres, dere har ikke bygd opp noen som helst av verdier.

Hvis dere kjøper et hus til 1,5 mill. kr.i dag, så er dere gjeldfri om 20 år og sitter med et hus som er verdt mellom 3 og 4 mill. kr. I tillegg slipper dere å betale husleie på nærmere 7.000 i måneden.

Skrevet

Min kjære sier også at jeg kommer jo til å ha over en mill på konto om jeg flytter inn hos ham. Som om jeg kommer til å la mine penger stå på en konto og synke i verdi fremfor å investere dem i eiendom hos ham! Det har han da også fått klar beksjed om at ikke er aktuelt - flytter jeg inn så kjøper jeg meg inn også.

Skrevet

Takk for svar.

Historisk har det _alltid_ lønt seg å spare i eiendom. Det som er risky er å låne så mye at du ikke tåler et evt brudd eller en heftig renteøkning, og tvinges til å selge på et ugunstig tidspunkt (jf 1987 og utover).

Men som generell regel; verdistigning på eiendom har alltid overgått verdien på opptjente renter.

Mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...