Gå til innhold

Hva gjøres i et sånt tilfelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn reiser ofte alene med fly, har jeg forstått.

Et fly skal fra Trondheim til Bodø. Pga uvær blir flyet dirigert til Tromsø. Nå er det klart at ingen fly går til Bodø før i morgen tidlig. I Bodø står en av foreldrene, og må dra derfra uten barnet sitt. Ungen står på flyplassen i Tromsø, kjenner ingen, og har fått beskjed om at det blir hotellovernatting i natt....

Fortsetter under...

Gjest ViViola
Skrevet

Hvis barnet er et sånn "Jeg-reiser-alene"-barn, altså der man betaler litt ekstra for oppfølging blant kabinansatte, så er det vel flyselskapet som må ta seg av barnet? Kan ikke skjønne noe annet.

Aliza1365380759
Skrevet

Flyselskapet har ansvaret.

Forøvrig vil flyet sannsynligvis ikke lande i Tromsø, men i Narvik, og hvis det da er mulig til tross for været (hvis ingen av fergene til Bognes går kommer man seg ingen vei) å ta buss/taxi til Bodø, vil man nok gjøre dette med ledsager på flyselskapets regning.

Skrevet

Jeg har opplevd det med minstemann. Han havnet i Tromsø i steden for i Bodø og måtte vente lenge før han fikk et nytt fly. Han var storfornøyd, eget lekerom og videofilmer og andre unger og de fikk matservering og det var en voksen fra flyselskapet som var der og passet på.

Ikke noe å bekymre seg for, tror han var omtrent 5 år.

Skrevet

Flyselskapet har ansvar for hotel og at barnet kommer trygt dit det skal. Men flyselskapet har ikke ansvar for at barnet skal sove godt og være trygg om natta, såvidt jeg vet. Derfor er det svært få i nord som sender barna aleine, uten at det er noen de kjenner med flyet, for sånne omkalfatringer skjer rett som det er. Dessverre.

Annonse

Skrevet

Forøvrig vil flyet sannsynligvis ikke lande i Tromsø, men i Narvik, og hvis det da er mulig til tross for været (hvis ingen av fergene til Bognes går kommer man seg ingen vei) å ta buss/taxi til Bodø, vil man nok gjøre dette med ledsager på flyselskapets regning.

Du tar feil. Flyet er et fly fra Trondheim til Tromsø, med en mellomlanding i Bodø (dvs reisende fra Trondheim, som skal til Tromsø, må ned på Bodø flyplass for å slippe av/ta ombord passasjerer). Og saken er at dette skjedde med 14:10-flyet i dag. De som skulle av i Bodø, måtte bli med til Tromsø. Og de som skulle fra Bodø til Tromsø, er fortsatt i Bodø.

De som har vært hos oss i vinterferien, sitter nå på et hotell i Tromsø. Heldigvis er de reisende barn + voksen, denne gang (familie).

Jeg undres kun over hva som hadde skjedd om vi hadde sendt en unge alene.

Aliza1365380759
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1203877532' post='3812520]

Du tar feil. Flyet er et fly fra Trondheim til Tromsø, med en mellomlanding i Bodø (dvs reisende fra Trondheim, som skal til Tromsø, må ned på Bodø flyplass for å slippe av/ta ombord passasjerer). Og saken er at dette skjedde med 14:10-flyet i dag. De som skulle av i Bodø, måtte bli med til Tromsø. Og de som skulle fra Bodø til Tromsø, er fortsatt i Bodø.

De som har vært hos oss i vinterferien, sitter nå på et hotell i Tromsø. Heldigvis er de reisende barn + voksen, denne gang (familie).

Jeg undres kun over hva som hadde skjedd om vi hadde sendt en unge alene.

Da stiller saken seg noe annerledes ja, jeg trodde det var et fly som hadde Bodø som endestasjon. Fly som har Bodø som endestasjon må relativt ofte ty til Narvik for å lande på vinterstid (og motsatt), det har skjedd flere ganger bare i vinter, men hvis flyet skulle til Tromsø er det jo klart at det er der de ender opp! :) De gangene nevøen min har flydd nordover for å besøke besteforeldrene på vinterstid, har som oftest noen av oss flydd sammen med ham i tilfelle noe slikt skulle skje. Det hadde neppe vært noen krise for hans del, men vi andre hadde jo sikkert blitt bekymret om han skulle sitte "alene" på et hotelrom en eller annen plass!

Skrevet

Da stiller saken seg noe annerledes ja, jeg trodde det var et fly som hadde Bodø som endestasjon. Fly som har Bodø som endestasjon må relativt ofte ty til Narvik for å lande på vinterstid (og motsatt), det har skjedd flere ganger bare i vinter, men hvis flyet skulle til Tromsø er det jo klart at det er der de ender opp! :) De gangene nevøen min har flydd nordover for å besøke besteforeldrene på vinterstid, har som oftest noen av oss flydd sammen med ham i tilfelle noe slikt skulle skje. Det hadde neppe vært noen krise for hans del, men vi andre hadde jo sikkert blitt bekymret om han skulle sitte "alene" på et hotelrom en eller annen plass!

*nikker* Derfor tenker jeg nå; hva om en av mine unger plutselig ble sittende 50 mil unna destinasjonen...!

Skrevet

Flyselskapet har ansvar for hotel og at barnet kommer trygt dit det skal. Men flyselskapet har ikke ansvar for at barnet skal sove godt og være trygg om natta, såvidt jeg vet. Derfor er det svært få i nord som sender barna aleine, uten at det er noen de kjenner med flyet, for sånne omkalfatringer skjer rett som det er. Dessverre.

''Men flyselskapet har ikke ansvar for at barnet skal sove godt og være trygg om natta, såvidt jeg vet. ''

Det høres rart ut, for det hadde vært utilgivelig å la en 5-åring passe seg selv etter beste evne over natta.

Gjest men det er en anne sak da.,,
Skrevet

Jeg hadde ALDRI latt et barn reise alene med fly eller tog for den saks skyld som ikke kan ta vare på seg selv. Dvs. at alder fort må bli over 10 år!

Skrevet

Jeg hadde ALDRI latt et barn reise alene med fly eller tog for den saks skyld som ikke kan ta vare på seg selv. Dvs. at alder fort må bli over 10 år!

Jeg tenker også det. Mine barn ville blitt skremt om ting ikke gikk etter planen på en reise alene, uten noen kjente voksne i nærheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...