astridny Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Jeg har veldig lyst å så gulrøtter sammen med barna mine,men jeg har ikke grønne fingrer. Jeg har prøvd det for 2-3 år siden og da ble det bare baby gulrøtter. Jeg vil ha de store og fine. Jeg kan ikke så de i noe hage,hva kan jeg i så fall så de i? Skal de ha noe plantenæring og isåfall hva heter det da? På forhånd tusen takk for svar. 0 Siter
pærebrus Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Du kan så gulrøtter i melkekartonger. Så 4-5 frø i hver kartong spredt utover i hjørnene, ha gjerne litt gjødsel i jorda. Du kan la de vokse opp i kartongene, eller du kan klippe av bunnen og sette de i en åker eller lignende senere. Pass på at det er god nok plass til at de blir store og fine. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Du må ha sandholdig jord, altså blande vanlig plantejord med sand, slik at jorda blir porøs og lett. Du bør ha i noe gjødsel, enten kunstgjødsel eller biogjødsel - en liten neve til ei krukke (hvis du skal så dem i krukker da. Vi hadde alltid gulrøtter da jeg var liten. Da laget vi en strek i jorda med fingeren, ca en cm dypt. Sådde så tynt som mulig. Når de spirer, er det viktig å tynne dem, slik at de ikke kommer for tett. Så er det bare å passe på dem, vanne dem! Litt kjedelig hvis du får gulrotflue på dem, da får de mark i seg. Hvitløk, tagetes og eventuelt andre blomster kan holde flua unna gulrøttene dine. Høres koselig ut! Tror vi også skal så gulrøtter til våren! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.