Gjest redd og fortvila jente Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Jeg sliter med spiseforstyrrelser som fører til ekstremiteter.. Får behandling for dette hos psykolog og er en voksen dame.. Men jeg har nesten ikke spist siden torsdag + trent masse og hardt.. nå føler jeg at jeg er inne i en farlig spiral.. Jeg vet at jeg kommer til å spise for mye når jeg begynner å spise igjen..drømmer om pasta og smågodt og kakao nå :/ Hva skal jeg gjøre når jeg VET jeg ikke klarer å spise LITT etter disse dagene med sulting? Føler det beste er å bare fortsette å sulte meg.. Noen råd? Jeg er så redd.. Er forresten normalvektig/svakt undervektig.. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Har du noen du kan be om hjelp til å styre matinntaket? Noen som kan sette fram riktig mat og si "dette skal du spise", og som kanskje kan handle for deg eller være med deg i butikken slik at du ikke handler det du ikke skal. Det at du innser at du ikke har et rasjonelt forhold til matinntaket er en god start, men det er ikke alltid så lett å gjøre noe med det alene. I en periode kan det være lurt med en strikt styring av matinntaket, slik at du verken får for lite eller for mye. Altså en liste over nøyaktig hva du skal spise hver dag. Og la være å handle smågodt og slikt, det er mye lettere med fem minutters viljestyrke i butikken enn en hel kvelds viljestyrke når godsakene først er i hus. Trekk pusten, lukk øynene og gå forbi smågodthyllen i butikken, så blir det lettere straks du er forbi kassa. Det kan være en god ide å ha noen å "stå til ansvar for", f.eks fastlegen, som følger opp om du får i deg mat hver dag. Jo mer rutinemessig matinntaket blir, jo bedre, til du har fått nok kontroll over situasjonen til at du kan ta det litt mer med ro. Det kan ta lang tid å oppnå, gjerne flere år - og en viss form for rutine/kontroll vil du kanskje alltid ha behov for. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.