Gjest liten løve Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Glad for det. Blir vell en del mer å rutte med i måneden. Også får jeg etterbetalt fra januar 2003 :-) 0 Siter
Loralei Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Så flott =) grattis :-) Hvordan fungerer den delen der? hva ekstra får man ved å være ung ufør? Har forstått det sånn at minste ytelsen er en del høyere enn på vanlig ufør. Men, hvis man allerede har opparbeidet mye mer enn minste ytelsen, får man noe ekstra i tillegg.?. Ble litt rotete det spm her, men håper du skjønner hva jeg mener :-) 0 Siter
Gjest liten løve Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Så flott =) grattis :-) Hvordan fungerer den delen der? hva ekstra får man ved å være ung ufør? Har forstått det sånn at minste ytelsen er en del høyere enn på vanlig ufør. Men, hvis man allerede har opparbeidet mye mer enn minste ytelsen, får man noe ekstra i tillegg.?. Ble litt rotete det spm her, men håper du skjønner hva jeg mener :-) Ung ufør er en tilleggspensjon, så dersom en har jobbet tidligere og får innvilget ung ufør særfordel så vilø en få mer utbetalt enn de som "bare" har minsteutbetaling og få det. Men på den annen side er det mindre sannsynlig at en får tilsttøtt et slikt særtillegg dess mer en har vært i arbeid eller studie. Dette i følge min fastlege som har arbeidet som rådgivende trygdelege. Forøvrig har advokaten her inne lagt ut en lang artikkel på startsien på dol om dette. Vet ikke om du har sett den? 0 Siter
Gjest liten løve Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Gratulerer ) Takk takk :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Så flott =) grattis :-) Hvordan fungerer den delen der? hva ekstra får man ved å være ung ufør? Har forstått det sånn at minste ytelsen er en del høyere enn på vanlig ufør. Men, hvis man allerede har opparbeidet mye mer enn minste ytelsen, får man noe ekstra i tillegg.?. Ble litt rotete det spm her, men håper du skjønner hva jeg mener :-) Det er ca 13 000 kr i mnd minus skatt + eventult penger fra statens pensjonskasse. Så blir det sammenslått og så sitter du kanskje med noen hundrelapper ekstra 0 Siter
Loralei Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Ung ufør er en tilleggspensjon, så dersom en har jobbet tidligere og får innvilget ung ufør særfordel så vilø en få mer utbetalt enn de som "bare" har minsteutbetaling og få det. Men på den annen side er det mindre sannsynlig at en får tilsttøtt et slikt særtillegg dess mer en har vært i arbeid eller studie. Dette i følge min fastlege som har arbeidet som rådgivende trygdelege. Forøvrig har advokaten her inne lagt ut en lang artikkel på startsien på dol om dette. Vet ikke om du har sett den? Ja, den har jeg printet ut. og det var takket være den at jeg fant ut at jeg vil kunne gå som ung ufør. Men, jeg har trygdeetatens max utb. nå som jeg er sykmeldt, altså 401000 ca. Så jeg reger med at uføre trygd vil bli beregnet ut fra dette, og da vil jeg vel ende på en del over minste ytelsen. Så om der da er noe ekstra jeg vil kunne få`? 0 Siter
Loralei Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Det er ca 13 000 kr i mnd minus skatt + eventult penger fra statens pensjonskasse. Så blir det sammenslått og så sitter du kanskje med noen hundrelapper ekstra eh. er 13000 +- pr mnd. minste ytelsen, eller er det max utbetaling???? 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 eh. er 13000 +- pr mnd. minste ytelsen, eller er det max utbetaling???? Det er max utbetaling på ung ufør. Har man pensjonsoeng er det sjelden man får ung ufør. 0 Siter
Loralei Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Det er max utbetaling på ung ufør. Har man pensjonsoeng er det sjelden man får ung ufør. herre min........ jeg har faste utg. på 17 000 + lurer virkelig på hvordan jeg skal greie meg videre ja... hmm.. Tror jeg må sette ræva i gir å bli politiker(helst statsminister) før attføringen er ute =p 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 herre min........ jeg har faste utg. på 17 000 + lurer virkelig på hvordan jeg skal greie meg videre ja... hmm.. Tror jeg må sette ræva i gir å bli politiker(helst statsminister) før attføringen er ute =p Knis, god ide ;o) 0 Siter
Loralei Skrevet 25. februar 2008 Skrevet 25. februar 2008 Knis, god ide ;o) Hei igjen Dorthe =) Jeg sjekket litt opp på NAV sine nettsider. Det var ikke enkelt å finne ut av ting oppi alt det rotet der inne, men jeg fant dog ut av beregnings grunnlaget på tidsbegrenset ufør. I følge nav så beregnes dette på lik linje som rehab. altså om du har en inntekt på 6G så vil pensjonen bli 66% av 6G. Rett meg om jeg har oppfattet feil her. Så det vil vel da for min del si at jeg vil få en tidsbegrenset eller varig ufør? Vet du om man får barnetillegg når man har max ytelse`? 0 Siter
Gjest liten løve Skrevet 25. februar 2008 Skrevet 25. februar 2008 Ja, den har jeg printet ut. og det var takket være den at jeg fant ut at jeg vil kunne gå som ung ufør. Men, jeg har trygdeetatens max utb. nå som jeg er sykmeldt, altså 401000 ca. Så jeg reger med at uføre trygd vil bli beregnet ut fra dette, og da vil jeg vel ende på en del over minste ytelsen. Så om der da er noe ekstra jeg vil kunne få`? Tenker at det kan være greit at du før prøvd ut om du oppfyller kravene til ung ufør særtillegg fordi dersom du havner på varig uføretrygd så vil den bli beregnet ut i fra pensjonspoeng og da vil du fort kunne bli minstepensjonist dersom du ikke er litt opp i åra og har jobbet mye. Og da vil det være en stor forskjell for deg økonomisk om du har utbetalt 10000 før skatt eller 13000 før skatt. 0 Siter
Loralei Skrevet 25. februar 2008 Skrevet 25. februar 2008 Tenker at det kan være greit at du før prøvd ut om du oppfyller kravene til ung ufør særtillegg fordi dersom du havner på varig uføretrygd så vil den bli beregnet ut i fra pensjonspoeng og da vil du fort kunne bli minstepensjonist dersom du ikke er litt opp i åra og har jobbet mye. Og da vil det være en stor forskjell for deg økonomisk om du har utbetalt 10000 før skatt eller 13000 før skatt. jo, sånn jeg oppfattet Dorthe så var max utbetalingen på ung ufør 13 000 kr mnd. I følge NAV, så vil jeg kunne få ca 22 000 kr mnd pga inntekten jeg hadde. Dvs jeg hadde egentlig mer, men de regner bare ut fra 6G. Men, uansett.. Kan jeg da få dette som ung ufør? for det er jo lite aktuelt for meg å få 13 000 i mnd, når jeg egentlig kan få 22 000 kr mnd. 0 Siter
Loralei Skrevet 25. februar 2008 Skrevet 25. februar 2008 Tenker at det kan være greit at du før prøvd ut om du oppfyller kravene til ung ufør særtillegg fordi dersom du havner på varig uføretrygd så vil den bli beregnet ut i fra pensjonspoeng og da vil du fort kunne bli minstepensjonist dersom du ikke er litt opp i åra og har jobbet mye. Og da vil det være en stor forskjell for deg økonomisk om du har utbetalt 10000 før skatt eller 13000 før skatt. Kanskje jeg skal forklare litt rundt min situasjon, så det blir litt enklere å skjønne =) Jeg hadde en stor ulykke da jeg var barn, så har helsen vært nok så dårlig etter dette, med forværrelser. Jeg var igjennom YA i 2003, opptrening, som ikke virket osv. Fikk beskjed fra saksbehandler på aetat at hun trodde ikke jeg kunne fungere i arbeid, og anbefalte meg å diskutere ufør med trygdekontoret, den gang. Jeg nektet selvfølgelig å gi opp, da jeg bare var 21 år. Jeg fant så en jobb jeg kunne fungere i, trengte bare tale og beina for å klare den jobben =p Så dette fungerte jo toppers for meg, helt til jeg fikk en ny forværrelses situasjon, hvor benet mitt rett og slett sluttet å fungere, så nå mangler jeg den lille biten jeg trengte for å kunne fungere i den ene jobben jeg greide.. Er nå akkurat bikket 26 år, men ble sykmeldt for snart 1 år siden. 0 Siter
bouenas Skrevet 25. februar 2008 Skrevet 25. februar 2008 Gratulerer!! Jeg har vært 100 % ufør siden 2001, og søkte i desember 2007 om å få omgjort stønaden til ung ufør, pga medfødt sykdom. Er 36 år, og søkte akkurat før jeg fylte 36. Denne søknaden er nå til behandling, men jeg har ikke hørt noe. Får jeg spørre deg hvor lang tid det tok fra du søkte til du fikk dette gledelige svaret? Og hvor stor er differansen mellom det du fikk tidligere, og det du nå vil få utbetalt? Hvis du vil svare på det. Ble kjempeglad for å lese dette, både på dine vegner, og også fordi det da kanskje er håp for at jeg også får det innvilget. 0 Siter
Gjest liten løve Skrevet 25. februar 2008 Skrevet 25. februar 2008 Gratulerer!! Jeg har vært 100 % ufør siden 2001, og søkte i desember 2007 om å få omgjort stønaden til ung ufør, pga medfødt sykdom. Er 36 år, og søkte akkurat før jeg fylte 36. Denne søknaden er nå til behandling, men jeg har ikke hørt noe. Får jeg spørre deg hvor lang tid det tok fra du søkte til du fikk dette gledelige svaret? Og hvor stor er differansen mellom det du fikk tidligere, og det du nå vil få utbetalt? Hvis du vil svare på det. Ble kjempeglad for å lese dette, både på dine vegner, og også fordi det da kanskje er håp for at jeg også får det innvilget. Hei :-) Får ikke i gang utbetalingene på ung ufør før neste månede så vet ikke helt differansen. Tror den vil ligge på 1000-1500kr utbetalt i måneden. For å få ung ufør må du ha vært varig ufør før fyllte 26 år slik jeg har forstått det. Du ble jo ikke regnet som ufør før i 2001, og da var du vel 29år? Med uføretidspunkt menes det tidspunkt NAV setter for uførhet, og ikke da en fikk sykdommen. Jeg er akkurat fylt 26 år. Har hatt problemer siden førskolealder og fikk uføretidspunkt fra da jeg var 20 år. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Gratulerer, liten løve, ikke bry deg med negativ tilbakemelding...! 0 Siter
Rith Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Kanskje jeg skal forklare litt rundt min situasjon, så det blir litt enklere å skjønne =) Jeg hadde en stor ulykke da jeg var barn, så har helsen vært nok så dårlig etter dette, med forværrelser. Jeg var igjennom YA i 2003, opptrening, som ikke virket osv. Fikk beskjed fra saksbehandler på aetat at hun trodde ikke jeg kunne fungere i arbeid, og anbefalte meg å diskutere ufør med trygdekontoret, den gang. Jeg nektet selvfølgelig å gi opp, da jeg bare var 21 år. Jeg fant så en jobb jeg kunne fungere i, trengte bare tale og beina for å klare den jobben =p Så dette fungerte jo toppers for meg, helt til jeg fikk en ny forværrelses situasjon, hvor benet mitt rett og slett sluttet å fungere, så nå mangler jeg den lille biten jeg trengte for å kunne fungere i den ene jobben jeg greide.. Er nå akkurat bikket 26 år, men ble sykmeldt for snart 1 år siden. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en god advokat på dette området, søk på trygderettsadvokater. Eller si fra hvis du ønsker en anbefaling. Trygdekontoret vil ikke opplyse deg om dine virkelige rettigheter! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.