Gå til innhold

Bakers cyste

Gjest Uforstående

Anbefalte innlegg

Gjest Uforstående

Jeg har fått konstatert Bakers cyste på 3 x 8 cm etter MR. Jeg har endel smerter og irritasjon i kne/leggen, spesielt etter trening/aktivitet. Jeg jobber som instruktør på Spenst. Jeg har vært hos ortoped på sykehuset i Tønsberg. Der fikk jeg beskjed at det ikke gjøres noe med bakers cyste. Grunnen til problemene i kne/legg kan være lekkasje fra cysten. Jeg fikk voltaren som jeg skal ta ved smerter, hvis jeg fortsatt plages ved trening må jeg kutte ut all trening. Stemmer det at det virkelig ikke lar seg gjøre å fjerne cysten og må jeg gå med denne irritasjonen i leggen for alltid? Dette vil føre til at jeg må kutten ut jobben min på Spenst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Baker cyste er en utposning av leddhinnen fra kneleddet. Den inneholder leddvæske og kjennes som en bløt/myk hevelse i knehasen. Hevelsen kan variere noe fra dag til dag. Hvis hevelsen ikke hindrer en normal funksjon av kneleddet, enten pga. smerter eller at hevelsen er så stor at den blir et mekanisk hinder, så velger man ofte å se det hele an. I motsatt fall, slik du beskriver, kan det være aktuelt med operativ behandling. Operasjon er ikke bestandig vellykket, derfor er nok enkelte kirurger noe tilbakeholdne. Men jeg har sett flere bra resultater av operasjon enn de som har gitt tilbakefall. Jeg synes du bør vurderes av en annen ortoped også ("second opinion", f.eks. Volvat eller annet sted. Det er da viktig for deg å understreke hvor store konsekvenser denne cysten har for dine vanlige aktiviteter.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...