Gå til innhold

rengjøring av kattedo/klumpesand

Anbefalte innlegg

punky brewster
Skrevet

Har tenkt å prøve klumpesand neste gang jeg kjøper ny sand til kattene. Men skifter man all sanden hver uke da også, eller kan man feks. tømme sanden ut, rengjøre toalettet for så å legge sanden tilbake, den er jo veldig dyr å kjøpe.Poenget med den om jeg har skjønnt rett er at også tisset klumper seg slik at man fjerner det etterhvert.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har prøvd dyr "krystalliserende" klumpesand én gang til katten min, men var svært lite imponert. Angivelig skulle en pose holde til én katt i fire uker, og man skulle da bare fjerne klumpene hver dag og ellers la sanden være. Etter to uker lempet vi ut alt innholdet fordi det stinket av katten når han kom ut av kattedoen. Da hadde det fordelt seg urin i det meste av sanden og katten luktet virkelig værre enn en uteligger etter en tur på privaten.

Så vi sverger til Catsan og tømmer og vasker doen en gang i uken.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Jeg anbefaler klumpesand, kjøp en av de som dyrebutikkene fører. Du trenger bare å fjerne klumpene, og ikke all sanden. Det kan være OK å rengjøre hele doen noen ganger, men du kan fortsatt bruke samme sanden. Med mindre den ikke lenger ser pen ut da selvsagt.

God klumpsand er luktfri også og veldig smart på alle måter.

Gjest Astroide
Skrevet

Anbefaler i aller høyeste grad klumpesand mot annen sand. Æsj og usj, kan ikke begripe at vi brukte annen sand i mange år. Men du må kjøpe ordentlig klumpesand hos vetrinær eller dyrebutikk. Bruker everclean. Det er litt dyrt med virkelig verdt det. Lukter ikke, og du får stort sett med deg alt ut som trengs å taes ut. Så fremt du ikke har knust klumpene og ikke fått det meste med deg når du fjerner de går det helt greit å vaske kassen å tømme den gamle tilbake. Jeg bruker å å fjerne klumper helt til det ikke er så fryktelig mye sand igjen, så det ikke er så mye fresh sand som kastes. Det går helt greit, men katta er noe fornærmet de siste dagene...

Ellers kan det være verdt å prøve perler. Det er enda mer praktisk, men lukter forferdelig under overflaten. Dog ingenting over overflaten. Men de har et annet utseende, konsistens og lyd enn sand så katta mi var ikke fornøyd og ble urenslig av det. Så pass på at katta godtar de om de ikke er flasket opp på perler.

Skrevet

Det er absolutt verdt pengene! Kjøper klumpesand på dyrebutikk, den med parfyme. Fulgte med en veldig kjekk spade med kattedoet vårt, som jeg bruker til å ta ut klumpene med. Den rene sanda faller da tilbake i kattedoet gjennom små riller i spaden. Det lukter ingenting og gjør at det å rengjøre doen ikke er så ille lengre.

Skrevet

Klumpesand er å anbefale. Dyrebutikken har masse bra, men Felleskjøpet sin variant er veldig bra og mye billigere. Akkurat samme effekt men ikke parfymert. Jeg tømmer alt ca 6 ganger i året, og det lukter ikke veldig ille tross to innekatter. Måker selvsagt ut med hullspade hver dag.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...