Gjest ny kattemamma :) Skrevet 25. februar 2008 Skrevet 25. februar 2008 Har to katter. Bror og søster. De er nå snart 6 mnd. I begynnelsen var de kjempeflinke til å gå på do. Det er de forsåvidt enda, men med andre utfordringer nå. Så har de hatt en periode nå der særlig hannkatten har vært dårlig. 2-3 uker med varierende diarè og endret oppførsel. Ingen av de er kastrert (enda). De fikk ormekur. De har hatt ganske god appetitt hele tiden, og drukket bra. I den værste perioden (da de fikk tabl) var de slappe "på skift", ville ikke ut, var mer kosete enn vanlig og skulle helst ligge nærme oss i sofen. Jeg så ikke mark i avføringen, men et par-tre dager så jeg gavebånd-biter i avføringen! Hadde tydeligvis lekt med slike og fått i seg. De har også hatt perioder i løpet av hver dag der de freser rundt og leker som før. Nå virker de mer eller mindre friske i formen, men har fortsatt diarè! Hva kan være årsaken til dette? Hannkatten har også begynt med noe "nytt", som ser ut til å øke i omfang... Han er på do i kassa, snur seg rundt og snuser, skraper _litt_ (ikke alltid over det han har gjort) og hopper rett ut av kassa. Ofte skraper han litt nedi sanden, og reiser seg opp og skraper på kanten av kattekassa (!).. Skjønner ikke hvorfor han gjør dette?? I tillegg vasker han seg sjelden etter han har vært på do og blir da etter hvert ganske skitten. (Hunnkatten setter seg rett ned og vasker seg etter hun har vært på do.) Jeg har vasket han i dusjen (spylt), og da blir han så flott og ren igjen.. Er det noe å gjøre med dette?? Kan vi lære han å bli renslig og vaske seg, eller er det for sent? Hva med å skrape over i sanden? Er vel ikke lenge før de er ute hele dagen, og går på do ute.. Men vi må nok ha sand inne en stund til, men jeg merker jeg blir kvalm av hele katten når han er så urenslig. Hopper opp på bord, i sofaen osv.. -Og finnes det noen gode dyre/katteforum så jeg slipper å spørre om alt her...?? ) Tusen takk for svar! 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 25. februar 2008 Skrevet 25. februar 2008 Noen katter reagerer på melk og boksmat, så det kan være en av årsakene til mageproblemene. Det kan også være tørrföret. Jeg kjøpte all kattemat på dyrebutikker, eller de fikk fersk fisk. Tunfisk er også bra for magen. Kattene mine hadde alltid friskt vann stående framme, melk fikk de ikke. Hvis kattedoen er skitten kan det hende han kvier seg for å gjøre i fra seg der. Katter er renslige dyr. Det kan også hende det er ulage i magen som gjør at han føler han må på do, men så ombestemmer han seg. Er du usikker på om de er friske og raske kan du veie dem regelmessig. 0 Siter
Gjest ny kattemamma :) Skrevet 25. februar 2008 Skrevet 25. februar 2008 Noen katter reagerer på melk og boksmat, så det kan være en av årsakene til mageproblemene. Det kan også være tørrföret. Jeg kjøpte all kattemat på dyrebutikker, eller de fikk fersk fisk. Tunfisk er også bra for magen. Kattene mine hadde alltid friskt vann stående framme, melk fikk de ikke. Hvis kattedoen er skitten kan det hende han kvier seg for å gjøre i fra seg der. Katter er renslige dyr. Det kan også hende det er ulage i magen som gjør at han føler han må på do, men så ombestemmer han seg. Er du usikker på om de er friske og raske kan du veie dem regelmessig. Hei og takk for svar. De får ikke melk, og sjelden våtfôr/hermetikk. Kjøper butikkfôr da, ikke noe spes. merke, bare de vanlige som blir reklamert for. De får friskt vann flere ganger om dagen og vi renser kattekassa ca hver dag/etterfyller om nødv. Kaster all sanden ca en gang i uka og vasker hele baljen... Han gjør fra seg i kassa, men graver altså ikke over, eller bare delvis... Kanskje han har opplevd mye bæsj i kassa før vi har rukket å rense den, eller diarè som gjør at han føler han blir skitten når han prøver å grave? Hmm.. Jaja Takk for råd ang. tunfisk/fersk fisk og fôr. Skal ta det med meg. 0 Siter
fru Burlefot Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Vi har en hankatt som nå er 9 mnd gammel. Han hadde tidligere litt lik oppførsel som du beskriver - han herjet mye med doen sin, hadde løs mage og var generelt lite flink til å vaske seg. Vi merket at han fikk løs mage hvis han fikk for mye boksemat, så vi begynte å gi veldig små porsjoner hvis han skulle få det (typisk en fjerdedel av en sheba-eske). Det er visst ganske vanlig at unge katter har en del problemer med magen og at de har avføring 4-5 ganger om dagen når de er små. Det bedrer seg ;-) Nå som katten er blitt eldre går han "stort" på do 1-2 ganger om dagen og har veldig sjelden løs mage. Han herjer fremdeles mye med kattedoen, skraper utenfor doen, tar seg en tur inn og ombestemmer seg. Sånn er de vel lanskje bare? Vi har også en ren do som vaskes med grønnsåpe og varmt vann én gang i uken. Det som er blitt mye bedre er vaskingen. Jeg var bekymret for om han kom til å bli urenslig siden han sjelden vasket seg da han var mindre. Det er helt annerledes nå, han har vel begynt å bli grundig med hygienen i løpet av de siste par månedene. Ellers kan jeg nevne at vi fikk ham kastrert like før jul, da var han 7 mnd gammel. Jeg vil absolutt anbefale at dere gjør dette FØR katten blir kjønnsmoden. 0 Siter
Gjest ny kattemamma :) Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Vi har en hankatt som nå er 9 mnd gammel. Han hadde tidligere litt lik oppførsel som du beskriver - han herjet mye med doen sin, hadde løs mage og var generelt lite flink til å vaske seg. Vi merket at han fikk løs mage hvis han fikk for mye boksemat, så vi begynte å gi veldig små porsjoner hvis han skulle få det (typisk en fjerdedel av en sheba-eske). Det er visst ganske vanlig at unge katter har en del problemer med magen og at de har avføring 4-5 ganger om dagen når de er små. Det bedrer seg ;-) Nå som katten er blitt eldre går han "stort" på do 1-2 ganger om dagen og har veldig sjelden løs mage. Han herjer fremdeles mye med kattedoen, skraper utenfor doen, tar seg en tur inn og ombestemmer seg. Sånn er de vel lanskje bare? Vi har også en ren do som vaskes med grønnsåpe og varmt vann én gang i uken. Det som er blitt mye bedre er vaskingen. Jeg var bekymret for om han kom til å bli urenslig siden han sjelden vasket seg da han var mindre. Det er helt annerledes nå, han har vel begynt å bli grundig med hygienen i løpet av de siste par månedene. Ellers kan jeg nevne at vi fikk ham kastrert like før jul, da var han 7 mnd gammel. Jeg vil absolutt anbefale at dere gjør dette FØR katten blir kjønnsmoden. Takk for svar! Ja, kanskje de bare ER sånn? Hehe.. Snodig er det iallefall..! Men veldig greit å høre at andre også oppfører seg slik. De får sjelden boksemat. Men det kan visst være tørrforet også.. Jeg skal prøve ut litt forskjellig og dyrere for. Han skal kastreres.. Tenkte å ta en prat med dyrlegen og kanskje gjøre det om en mnd eller så. 0 Siter
Gjest Hatsumomo1 Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Hei og takk for svar. De får ikke melk, og sjelden våtfôr/hermetikk. Kjøper butikkfôr da, ikke noe spes. merke, bare de vanlige som blir reklamert for. De får friskt vann flere ganger om dagen og vi renser kattekassa ca hver dag/etterfyller om nødv. Kaster all sanden ca en gang i uka og vasker hele baljen... Han gjør fra seg i kassa, men graver altså ikke over, eller bare delvis... Kanskje han har opplevd mye bæsj i kassa før vi har rukket å rense den, eller diarè som gjør at han føler han blir skitten når han prøver å grave? Hmm.. Jaja Takk for råd ang. tunfisk/fersk fisk og fôr. Skal ta det med meg. Min hannkatt (2 år gammel) har aldri gravd over bæsjen sin. Det gjør ingenting, for vi har tak på doen. Hunkatten vår, gjør det. Hun går gjerne inn og graver over hans bæsj også! Hehe. Men altså, sånn skraping som du snakker om, er egentlig normalt. Begge mine katter skraper i vei på doen. Ang diare, jeg anbefaler deg å kjøpe tørrfor på på dyrebutikken, jeg bruker Royal Canin. Mat fra vanlig butikk er ikke egnet, det er ikke optimalt og det kan være katten din har sensibel mage/tarm? Da er dyrefor fra dyrebutikken tingen. Det går fint ann å kastrere katten når han er 6 mnd, det gjorde jeg med min hannkatt uten problemer. 0 Siter
Gjest ny kattemamma :) Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Min hannkatt (2 år gammel) har aldri gravd over bæsjen sin. Det gjør ingenting, for vi har tak på doen. Hunkatten vår, gjør det. Hun går gjerne inn og graver over hans bæsj også! Hehe. Men altså, sånn skraping som du snakker om, er egentlig normalt. Begge mine katter skraper i vei på doen. Ang diare, jeg anbefaler deg å kjøpe tørrfor på på dyrebutikken, jeg bruker Royal Canin. Mat fra vanlig butikk er ikke egnet, det er ikke optimalt og det kan være katten din har sensibel mage/tarm? Da er dyrefor fra dyrebutikken tingen. Det går fint ann å kastrere katten når han er 6 mnd, det gjorde jeg med min hannkatt uten problemer. Hei. Jeg har også sånn kant/tak på kassa. Hunnkatten min har også gravd over hans bæsj, ganske komisk egentlig. Her er dama som tar ansvar! Hun vasker han også, dersom han er veldig våt eller sånn.. hehe Jeg skal kjøpe annet for med en gang, verdt å prøve iallefall. Hvis ikke, så bør vi kanskje ta oss en tur til dyrlegen... Takk for svar! 0 Siter
Gjest Hatsumomo1 Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Hei. Jeg har også sånn kant/tak på kassa. Hunnkatten min har også gravd over hans bæsj, ganske komisk egentlig. Her er dama som tar ansvar! Hun vasker han også, dersom han er veldig våt eller sånn.. hehe Jeg skal kjøpe annet for med en gang, verdt å prøve iallefall. Hvis ikke, så bør vi kanskje ta oss en tur til dyrlegen... Takk for svar! Forresten, du spurte etter katteforum. Denne bruker jeg: http://www.dyresiden.no/ Du finner området "KATT" der 0 Siter
Gjest ny kattemamma :) Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Forresten, du spurte etter katteforum. Denne bruker jeg: http://www.dyresiden.no/ Du finner området "KATT" der Tusen takk, den skal jeg lagre med en gang! Masse interessant og nyttig her! ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.