Gå til innhold

økonomiske studenter

Anbefalte innlegg

Gjest økonomiberta
Skrevet

jeg studerer fenomenet økonomiske studenter. om det er sånn at økonomistudenter har bedre økonomisk sans enn sine medelever. noen som vet om det har blitt gjort noe forskning på området? eller har tips om relevante ting jeg kan lese?

Skrevet

Jeg er økonom og er ihvertfal ikke spesielt økonomisk med egne penger :)

Gjest Aimabel
Skrevet

:-) jeg var hos økonomisk rådgiver i banken, og hun ville hjelpe meg å plassere sparepengene. Hun var skikkelig overasket over hvordan jeg hadde klart å spare penger som student!

Skrevet

Jeg har ingen kildehenvisning, men hørte for 15 år siden om at studenter i USA ble brukt til tester av ulike spillteorier innen mikroøkonomi, av typen "fangens dilemma". En står overfor to alternativer, og hvordan valget slår ut avhenger av hva de andre gjør. Kort fortalt er det slik at det er best for alle at alle velger alternativ B, mens det er best for den enkelte å velge alternativ A. Og teoretisk vil folk velge alternativ A dersom en ikke vet hva de andre gjør.

Økonomistudenter velger oftere enn andre studenter A, i tråd med det som i teorien skal gi Nash-likevekt (men alle hadde kommet bedre ut hvis alle hadde valgt B).

Skrevet

Du bruker bare andres.

Gjest Elextra
Skrevet

Har ingen tips til deg, men min erfaring er at økonomistudenter ikke er særlig flinke med egne økonomi. Ikke at de gjør ufornuftige plasseringer, men de er bare alt for glad i å bruke penger :D. Men sjelden det går helt over styr da, og mange av dem tjener jo gode penger etterhvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...