Gå til innhold

Er jeg innadvent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste tråden lenger ned om å være innadvent og nå lurer jeg faktisk på om jeg heller mot det. Jeg er svært glad i mennesker og bryr meg om de fleste, men jeg synes småprat er litt ubehagelig og jeg føler meg ukomfortabel med det. I tillegg misliker jeg mye bråk og har ofte en følelse av at "nå MÅ jeg være alene litt". Flere ganger siden jeg fikk ny samboer har jeg rømt inn på soverommet for et pusterom, på tross av at vi har det godt sammen.

Jeg synes også tildels samboeren min snakker for mye og jeg merker jeg mister konsentrasjonen om det blir for mye "pjatt". Om sønnen min og samboeren min snakker samtidig blir jeg særdeles irritert og må vekk fra situasjonen i sin helhet. Men de fleste har alltid sett meg som svært sosial, siden jeg liker å møte nye mennesker og oppleve nye sosiale situasjoner.

Mer enn noe annet elsker jeg å se en film eller en serie jeg er glad i, gjerne helt for meg selv. Om jeg er sliten har jeg stort behov for alenetid.

Så hva tror dere? Kanskje en kombinasjon?

Gjest Sociala
Skrevet

Tja, kanskje en kombinasjon som du sier. Jeg har aldri hatt behov for å "rømme på soverommet" selv om mannen min og datteren min skravler hele tiden. Jeg syns det er trivelig med mye folk og leven i huset.

Du nevner det å se film....jeg syns det er kjedelig å se film alene, jeg foretrekker heller noen å prate med.

Kanskje har det sammenheng med oppveksten, jeg er oppvokst i en stor søskenflokk, og med resten av slekta inn og ut av huset til enhver tid. Jeg syns som sagt det er kjempetrivelig med mye liv og røre rundt meg, og hadde blitt gal om jeg skulle leve et stusselig aleneliv.

Skrevet

Oisann, det var som jeg skulle skrevet om meg selv, det ... :)

*følger spent med videre*

Skrevet

Ingen tvil om at du er innadvendt, men har også behov for å være sosial. Jeg tror at du er mer innadvendt enn sosial.

Jeg har tatt mange personlige tester i.f.b. med jobb og jeg er kanskje litt mer motsatt enn deg. Er for det meste sosial, men er innadvendt når det passer meg. Men er ikke slik at jeg må ha tid for meg selv alene, selv om jeg takler det også veldig fint, men det er ikke noe jeg typisk søker.

Gjest Angela26
Skrevet

Jeg er litt som deg :-) Men roemmer ikke sovrommet da, men kan godt bli klar i hodet av mye leven og prating. Det kommer helt an paa.

Jeg liker ogsaa godt aa se film alene, det gjoer meg ingenting. Ellers er jeg ogsaa sosial, og foer hoere at jeg er lett aa prate med og bli kjent med. Men har behov for alenetid innimellom. Det er et must :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, og har også stort behov for å være alene i mellom. Ellers har jeg også stort behov for å være sosial i mellom, og tror nok mine venner og kjente anser meg for å være en sosial og ganske utadvendt person.

Tror nok vi er en grei kombinasjon begge to :-).

Skrevet

Tja, kanskje en kombinasjon som du sier. Jeg har aldri hatt behov for å "rømme på soverommet" selv om mannen min og datteren min skravler hele tiden. Jeg syns det er trivelig med mye folk og leven i huset.

Du nevner det å se film....jeg syns det er kjedelig å se film alene, jeg foretrekker heller noen å prate med.

Kanskje har det sammenheng med oppveksten, jeg er oppvokst i en stor søskenflokk, og med resten av slekta inn og ut av huset til enhver tid. Jeg syns som sagt det er kjempetrivelig med mye liv og røre rundt meg, og hadde blitt gal om jeg skulle leve et stusselig aleneliv.

Du er nok definitivt utadvendt, ja :)

Skrevet

Oisann, det var som jeg skulle skrevet om meg selv, det ... :)

*følger spent med videre*

Jeg tror vi begge er litt av hvert, men heller mot innadvendt, siden det å være utpreget sosial er et overskuddsfenomen for oss begge to?

Skrevet

Ingen tvil om at du er innadvendt, men har også behov for å være sosial. Jeg tror at du er mer innadvendt enn sosial.

Jeg har tatt mange personlige tester i.f.b. med jobb og jeg er kanskje litt mer motsatt enn deg. Er for det meste sosial, men er innadvendt når det passer meg. Men er ikke slik at jeg må ha tid for meg selv alene, selv om jeg takler det også veldig fint, men det er ikke noe jeg typisk søker.

Ja, det er forskjellen. Mange er sikkert komfortabel i sitt eget selskap, men koser seg ekstra i sosiale sammenhenger, mens jeg må ha en balanse.

Skrevet

Jeg er litt som deg :-) Men roemmer ikke sovrommet da, men kan godt bli klar i hodet av mye leven og prating. Det kommer helt an paa.

Jeg liker ogsaa godt aa se film alene, det gjoer meg ingenting. Ellers er jeg ogsaa sosial, og foer hoere at jeg er lett aa prate med og bli kjent med. Men har behov for alenetid innimellom. Det er et must :-)

Det er godt når man kan kose seg alene :)

Pssst... Gratulerer med spiren :) Jeg tenker på deg.

Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, og har også stort behov for å være alene i mellom. Ellers har jeg også stort behov for å være sosial i mellom, og tror nok mine venner og kjente anser meg for å være en sosial og ganske utadvendt person.

Tror nok vi er en grei kombinasjon begge to :-).

Fint å trives med begge deler, tenker jeg :)

Gjest Angela26
Skrevet

Det er godt når man kan kose seg alene :)

Pssst... Gratulerer med spiren :) Jeg tenker på deg.

Takk takk :-D

Jeg skal til aa kose meg alene naa, med Det Nye og pizza og potetgull ;-) Jada er saa sunn atte!

Gjest Astroide
Skrevet

Leste en plass at definisjonen på en innadvent og en utadvendt person (eller forskjellen), var at den innadvente fikk energi av å være alene mens den utadvente fikk energi av å være med andre.

Så vil tippe du er innadvent.

Skrevet

Du er sikkert, som meg, en kombinasjon av de to, men du heller nok også mer mot det innadvendte vil jeg tro. Det du skriver kunne vært skrevet av meg.

Du skriver at du finner småprat ubehagelig og er ukomfortabel med det. Er det fordi du ikke får det til eller fordi du synes det er irriterende? Jeg for min del kan godt småprate, og jeg gjør det daglig fordi folk flest liker det og blir utrygge på en som ikke er med, men det stritter imot i hele meg for jeg synes det er så meningsløst og masete. Føler meg ikke særlig snill som tenker sånn, men det er sant. Jeg blir veldig fort drittlei av småprat, og det er jo alltid bare oppgulp av det samme gamle.

Og ja, det beste som finnes er å se film alene eller sammen med en som også kan være stille og leve seg helt og fullt inn i det som skjer:)

Persille1365381127
Skrevet

Hm, er vi sikre på at behov for alenetid betyr innadvendt?

Jeg ville tro at innadvendt betyr at man ikke i særlig stor grad deler på seg selv. Altså ikke at man ikke kan være sosial når det trengs/ønskes - men at man ikke f.eks deler personlige ting som tanker, følelser, ikke er den som tar initiativ til dialog, samhandling osv. Eller?

Ordlisten sier;

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=innadvendt&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Innesluttet eller grublende - altså har det ikke noe med behov for tid alene å gjøre...

Skrevet

Hm, er vi sikre på at behov for alenetid betyr innadvendt?

Jeg ville tro at innadvendt betyr at man ikke i særlig stor grad deler på seg selv. Altså ikke at man ikke kan være sosial når det trengs/ønskes - men at man ikke f.eks deler personlige ting som tanker, følelser, ikke er den som tar initiativ til dialog, samhandling osv. Eller?

Ordlisten sier;

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=innadvendt&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Innesluttet eller grublende - altså har det ikke noe med behov for tid alene å gjøre...

Tradisjonelt er det nok slik ordet innadvendt blir brukt og oppfattet.

Jeg skulle ønske det fantes et hyggeligere og mindre belastet ord for det å ha innadvendt personlighet :-)

Det jeg tror Glimtipper snakker om, er imidlertid Innadvendt personlighet slik den først ble beskrevet av Carl Jung.

Fra Wikipedia:

"An introvert is energized when alone. Introverts tend to "fade" when with people and can easily become overstimulated with too many others around."

"An extravert is energized when around other people. Extraverts tend to "fade" when alone and can easily become bored without other people around."

http://en.wikipedia.org/wiki/Extraversion_and_introversion

Skrevet

Ut fra din beskrivelse, tror jeg at du er en kombinasjon, men med en liten overvekt av innadvendt?

Du kan jo ta en test for å finne ut litt mer - eller for moro skyld:

Denne viser resultatet i prosent innadvendt/utadvendt. men du må registrere deg. (Jeg fikk 100% introverted her...)

http://www.mypersonality.info/personality-types/

Her er en test man ikke trenger å registrere seg for å ta: (Jeg er ISTJ, Introverted, Sensing, Thinking, Judging):

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes1.htm

Skrevet

Ut fra din beskrivelse, tror jeg at du er en kombinasjon, men med en liten overvekt av innadvendt?

Du kan jo ta en test for å finne ut litt mer - eller for moro skyld:

Denne viser resultatet i prosent innadvendt/utadvendt. men du må registrere deg. (Jeg fikk 100% introverted her...)

http://www.mypersonality.info/personality-types/

Her er en test man ikke trenger å registrere seg for å ta: (Jeg er ISTJ, Introverted, Sensing, Thinking, Judging):

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes1.htm

Takk for fine tester :)

Som mange har antatt i denne tråden så er jeg nok mer innadvent enn jeg trodde.

Den første testen viser at jeg er 74 % introverted.

Den andre testen beskriver meg som "slightly expressed introvert".

Skrevet

Du er sikkert, som meg, en kombinasjon av de to, men du heller nok også mer mot det innadvendte vil jeg tro. Det du skriver kunne vært skrevet av meg.

Du skriver at du finner småprat ubehagelig og er ukomfortabel med det. Er det fordi du ikke får det til eller fordi du synes det er irriterende? Jeg for min del kan godt småprate, og jeg gjør det daglig fordi folk flest liker det og blir utrygge på en som ikke er med, men det stritter imot i hele meg for jeg synes det er så meningsløst og masete. Føler meg ikke særlig snill som tenker sånn, men det er sant. Jeg blir veldig fort drittlei av småprat, og det er jo alltid bare oppgulp av det samme gamle.

Og ja, det beste som finnes er å se film alene eller sammen med en som også kan være stille og leve seg helt og fullt inn i det som skjer:)

''Du skriver at du finner småprat ubehagelig og er ukomfortabel med det. Er det fordi du ikke får det til eller fordi du synes det er irriterende?''

Jeg føler det som unødvendig og blir ukomfortabel fordi jeg ikke får noe ut av det. Dermed finner jeg det vanskelig å gi av meg selv eller leve opp til de forventingene jeg tror andre har til småprat.

Skrevet

Jeg er forøvrig ikke sjenert :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...