Gå til innhold

Oppgitt.

Gjest en venninne

Anbefalte innlegg

Gjest en venninne
Skrevet

Ja, det er noe jeg ikke har NOE med.

Men jeg må få ut noen tanker her.

En venninne mener det nå er på tide at hun får noe igjen fra samfunnet etter å ha jobbet siden hun var ungdom, så nå har hun vært sykemeldt i lang tid. Hun er god nå, men alikevel spiller hun på dette.

Og jeg tenker at det er synd en kvinne på 35 skal "pensjonere" seg allerede nå fordi hun ikke orker omskolere seg eller jobbe!

Hun vil ha tid til mann og barn, men hvem vil ikke det?

Skrevet

Jeg blir irritert bare jeg leser slik tullball.

Det er først når hun blir pensjonert hun skal nyte godt av og få igjen noe av det hun har ytet, ikke nå som 35 åring.

Gjest en venninne
Skrevet

Hm. Enig. Vi har det for godt her i landet!

Syns

Nå nyter hun dagene og gjør ting for seg selv som trening og handling, men det er nå godt ikke alle som har barn er på den måten der.......

Jeg blir litt irritert når hun sier samfunnet kan betale henne fordi hun har jobbet noen år, og så skal hun gå hjemme selv om hun nå er frisk.

Gjest en venninne
Skrevet

Jeg blir irritert bare jeg leser slik tullball.

Det er først når hun blir pensjonert hun skal nyte godt av og få igjen noe av det hun har ytet, ikke nå som 35 åring.

Hun er irritert på meg nå fordi jeg foreslo et sted hun kunne søke deltidsjobb, for hun vil ikke gå ned i "lønn" og heller ikke jobbe. Der kunne hun hatt en liten stilling og tatt ekstravakter når det passet.

Hvordan kan jeg få henne til å forstå? Det er å utnytte systemet, og skal hun "pensjonere" seg nå fordi hun valgte et yrke der hun har jobbet 3. hver helg og når andre har fri? Dersom hun vil ha en jobb uten slik jobbing kunne hun omskolert seg. Kolleger av meg har tatt utdanning som godt voksne; ja en dame var fylt 60 da hun fikk fagbrev.

Men nå vil hun altså ikke jobbe mer.

Skrevet

Dette blir jo selvsagt helt feil og vitner om dårlig moral.

Minner meg litt om en (tidligere) venninne som fortalte meg at hun ikke hadde hatt samvittighet til å bli hjemme fra jobb en dag hun var virkelig syk og burde holdt senga - det var vel noe spesielt på jobben den dagen som gjorde at hun truet seg til å gå på jobb.

Dermed følte hun at hun hadde krav på å være hjemme fra jobb en dag hun var frisk. Hun ventet til det var meldt bra vær en dag, og ringte seg inn syk og koste seg med skogtur osv. med god samvittighet.

Sånn eeeegentlig er det jo ikke feil, men det blir jo feil likevel, mener jeg.

Skrevet

Nå nyter hun dagene og gjør ting for seg selv som trening og handling, men det er nå godt ikke alle som har barn er på den måten der.......

Jeg blir litt irritert når hun sier samfunnet kan betale henne fordi hun har jobbet noen år, og så skal hun gå hjemme selv om hun nå er frisk.

Jeg ville slitt med å opprettholde respekten for henne, om det var min venninne. Jeg syns det rett og slett er for tøvete!

Gjest en venninne
Skrevet

Dette blir jo selvsagt helt feil og vitner om dårlig moral.

Minner meg litt om en (tidligere) venninne som fortalte meg at hun ikke hadde hatt samvittighet til å bli hjemme fra jobb en dag hun var virkelig syk og burde holdt senga - det var vel noe spesielt på jobben den dagen som gjorde at hun truet seg til å gå på jobb.

Dermed følte hun at hun hadde krav på å være hjemme fra jobb en dag hun var frisk. Hun ventet til det var meldt bra vær en dag, og ringte seg inn syk og koste seg med skogtur osv. med god samvittighet.

Sånn eeeegentlig er det jo ikke feil, men det blir jo feil likevel, mener jeg.

Det er feil. Hun kunne smittet andre, og den dagen hun var frisk skulle hun vært på jobb!

Gjest en venninne
Skrevet

Jeg ville slitt med å opprettholde respekten for henne, om det var min venninne. Jeg syns det rett og slett er for tøvete!

Jeg kjenner nå at det sliter.

Skrevet

Det er feil. Hun kunne smittet andre, og den dagen hun var frisk skulle hun vært på jobb!

Enig.

Men hun venninnen din, hva har hun tenkt seg fremover? Hun kan jo ikke gå sykmeldt i 30 år, til hun går av med pensjon...

Skrevet

Hun er irritert på meg nå fordi jeg foreslo et sted hun kunne søke deltidsjobb, for hun vil ikke gå ned i "lønn" og heller ikke jobbe. Der kunne hun hatt en liten stilling og tatt ekstravakter når det passet.

Hvordan kan jeg få henne til å forstå? Det er å utnytte systemet, og skal hun "pensjonere" seg nå fordi hun valgte et yrke der hun har jobbet 3. hver helg og når andre har fri? Dersom hun vil ha en jobb uten slik jobbing kunne hun omskolert seg. Kolleger av meg har tatt utdanning som godt voksne; ja en dame var fylt 60 da hun fikk fagbrev.

Men nå vil hun altså ikke jobbe mer.

Det er helt utrolig i en alder på 35. Jeg hadde antagelig ikke kunne ha diskutert dette med henne, fordi jeg hadde blitt fly forbannet.

Det er mye bedre både for henne og samfunnet at hun jobber, så hvis hun er misfornøyd med slik hun jobber nå, så kan hun skifte jobb, det er så mange muligheter til det nå at det er ikke noe problem.

Gjest en venninne
Skrevet

Enig.

Men hun venninnen din, hva har hun tenkt seg fremover? Hun kan jo ikke gå sykmeldt i 30 år, til hun går av med pensjon...

Hun ser for seg å være sykemeldt til hun kan få attføring (?). Og så er det vel uføretrygd etter det?

Jeg håper legen gjennomskuer henne, men hun har jo lurt ham før.

Nei, jeg synes det sliter.

Gjest ViViola
Skrevet

Slett moral og ikke så rent lite interelligent, den dama der.

Uansett hva hun selv tror, så vil jo "moroa" stoppe etter ett år. Da er det ikke lenger mulig å leke syk lenger, og skulle hun klare å lure noe til å tro at hun ikke er frisk, så går hun jo ned i "lønn" - 66 % av det hun har i dag. Det vil hun sikkert ikke.

Jeg hadde sikkert vært ond nok til å tipse NAV, jeg da, men det kan jo hende det ikke hjelper.

Gjest en venninne
Skrevet

Det er helt utrolig i en alder på 35. Jeg hadde antagelig ikke kunne ha diskutert dette med henne, fordi jeg hadde blitt fly forbannet.

Det er mye bedre både for henne og samfunnet at hun jobber, så hvis hun er misfornøyd med slik hun jobber nå, så kan hun skifte jobb, det er så mange muligheter til det nå at det er ikke noe problem.

Les svar til andre.

Jeg er både frustrert og irritert, men hun vil ikke snakke mer om det.

Hun vil ikke omskolere seg, og hun synes hun fortjener å bli tatt vare på nå....

Jeg synes forslaget mitt om nytt arbeidssted var godt. Jeg vet noen avdelinger der de trenger folk 3. hver helg, og så kunne hun tatt ekstravakter når hun ville. Men hun vil ikke tape penger, sier hun.

Gjest en venninne
Skrevet

Slett moral og ikke så rent lite interelligent, den dama der.

Uansett hva hun selv tror, så vil jo "moroa" stoppe etter ett år. Da er det ikke lenger mulig å leke syk lenger, og skulle hun klare å lure noe til å tro at hun ikke er frisk, så går hun jo ned i "lønn" - 66 % av det hun har i dag. Det vil hun sikkert ikke.

Jeg hadde sikkert vært ond nok til å tipse NAV, jeg da, men det kan jo hende det ikke hjelper.

De har et par utleieleiligheter, så de vil klare seg greit økonomisk. Hun vil heller ha mindre "lønn" enn å jobbe.

Skrevet

Hun ser for seg å være sykemeldt til hun kan få attføring (?). Og så er det vel uføretrygd etter det?

Jeg håper legen gjennomskuer henne, men hun har jo lurt ham før.

Nei, jeg synes det sliter.

Jaja, kan jo hende legen avslører henne da...

Gjest en venninne
Skrevet

Jaja, kan jo hende legen avslører henne da...

Hun har fått fornyet sykemelding da hun ikke trengte det, så jeg vet ikke jeg.

Gjest ViViola
Skrevet

De har et par utleieleiligheter, så de vil klare seg greit økonomisk. Hun vil heller ha mindre "lønn" enn å jobbe.

Tja, det kan jo hende hun får det til - men jeg håper ikke det!

Gjest en venninne
Skrevet

Tja, det kan jo hende hun får det til - men jeg håper ikke det!

Jeg håper også planen hennes slår feil!

Skrevet

Jeg kjenner nå at det sliter.

Denne venninnen din går jo litt mot seg selv. Hun vil på attføring, altså vil hun gå ned 44 % av nåværende inntekt. Men, når du tipser på en jobb, så er hun ikke interessert for da vil hun gå ned i inntekt.. Dette var jo litt merkelig.

Men, når det er sagt, så vil jeg tro at denne damen her vil få seg ett godt "slag" i ansiktet når hun begynner å nærme seg attførings perioden. At hun har greid å få legen til å skrive sykmelding er ikke så veldig imponerende, selv om loven har gjort dette også vanskeligere de siste årene. For lege må mye oftere begrunne og overbevise NAV at pas. virkelig er syk i dag, enn det var for noen år side. Men, når det kommer til uføretrygd, så MÅ pas. ha vært igjennom og prøvd alt av andre muligheter. Dette medfører at hun må inntil et møte med NAV. På dette møtet vil der være, Pas. og legen hennes + kommune legen, som da kan vurdere legen hennes, + saksbehandlere hennes på NAV + trygde sjefen + 1 representant fra Nav arbeid.

De sammen skal finne ut hva hun skal gjøre videre.

Da jeg var på omskolering var der en i klassen min som var 60 år, hun hadde bare 2 år igjen til hun kunne gå av med førtids pensjon, og etter endt skole ville det bare være 1 år igjen. Hun måtte gå omskolering for hun fikk ikke uføre før alt var prøvd.

Så jeg vil tro denne venninnen din på 35 vil måtte "bite i det sure eplet" å endten gå ut igjen i arb. eller ta omskolering.

Jeg måtte også ta omskolering, selv om begge legene, saksbehandleren min på Nav, og Aetat mente at det beste ville være uføre. Pga loven måtte jeg da gå skole. Jeg var jo også såpass sta at jeg nektet å uføre meg etter omskoleringen, og fant 1 jobb jeg kunne klare, for den fikk jeg legge opp selv, hvordan dagene mine skulle være osv. Utdannelsen jeg tok, kunne jeg ikke jobbe med. Men, det visste vi egentlig på forhånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...