Gå til innhold

Mononucleose

Gjest tveit

Anbefalte innlegg

Har fått påvist kyssesyke. Er 18 år og aktiv idrettsutøver. Er avgangselev ved videregående skole hvor jeg har ballspill og gym som valgfag.Fått uklar informasjon om hvorvidt jeg kan trene litt, hvis jeg passer meg for slag mot magen. Mitt spørsmål er om jeg ikke kan trene i det hele tatt, heller ikke ha rolig gym? Jeg driver og med dressurridning og rir hver dag da jeg har egen hest. Hvordan skal jeg forholde meg til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Kyssesyken eller mononucleose skyldes et virus som "invaderer" hver eneste celle i kroppen. Den akutte fasen kan variere mye. Noen har feber og vondt i halsen noen få dager, mens andre kan være dårlig i både en og to uker og knapt i stand til å få i seg mat og drikke. På samme hvis kan det være stor forskjell på hvor raskt man kommer seg i etterkant. Det bør være minst 2-3 uker før man kan tenke på fysisk aktivitet /trening igjen. Vi følger endring i det såkalte blodbilde før vi gir klar- signal. Fordelingen av de hvite blodlegemene, leverenzymer, CRP og SR bør alle være normale, samtidig som almentilstanden bør være god , før klarsignal gis. Uansett lønner det seg å være tålmodig for å unngå tilbakevendende perioder med slapphet og mangel på krefter og ork. Det glade budskap er likevel at de aller fleste kommer seg godt uten vedvarende problemer.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...