Gjest Sarotex Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 En ung jente sto frem i et ukeblad og fortalte om sin overvekt i forhold til graviditet. Hun fortalte at hun hadde blitt overvektig da hun hadde sluttet å spille håndball, og satt derfor mye hjemme foran tv'n og det ble mye usunn mat. Så sier hun senere i intervjuet at overvekten skyldtes en spiseforstyrrelse. Det virker som om det går sport i å forklare overvekt med spiseforstyrrelse. Blir det lettere å leve med overvekt fordi man kan forklare det med en sykdom? Hva er galt med å si at man kom inn i et feil spor, og mosjonerte for lite i forhold til inntaket? Er det helt tabu? Og hvis all overvekt er spiseforstyrrelser, er ikke denne diagnosen ganske så utvannet? 0 Siter
Else Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 ''Det virker som om det går sport i å forklare overvekt med spiseforstyrrelse. Blir det lettere å leve med overvekt fordi man kan forklare det med en sykdom?'' Men om spiseforstyrrelser er en sykdom, er det ikke en uhelbredelig sykdom. Derfor anser ikke jeg det som en hvilepute om det går under betegnelsen sykdom. ''Hva er galt med å si at man kom inn i et feil spor, og mosjonerte for lite i forhold til inntaket? Er det helt tabu?'' Jeg tror det ofte ligger ulike og "gode" grunner for at folk kommer inn i et feil spor, som du så enkelt sier. Og det er ikke gjort i en håndvendig å virkelig se problemet som fikk de på feil spor. Ofte er det ikke maten og spisingen i seg selv som er problemet, men dypliggende grunner som mange egentlig kamuflerer med spisingen. For meg var det en enkel sak å ta av 10-12 kilo når jeg ønsket det. For meg var det nok å begynne å spise hver 3 time :0) Men for mennesker med annen bagasje i livsryggsekken sin, er det ikke like enkelt. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Man har vel en forstyrrelse i forhold til mat hvis man stadig spiser for mye? Det er gjerne en årsak bak, folk som har det bra med seg selv har vel ikke behov for å spise mer enn normal mengde. Selvfølgelig kan alle skeie ut iblandt da men du skjønner hva jeg mener. 0 Siter
Gjest lynkurs Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 ''Det virker som om det går sport i å forklare overvekt med spiseforstyrrelse. Blir det lettere å leve med overvekt fordi man kan forklare det med en sykdom?'' Men om spiseforstyrrelser er en sykdom, er det ikke en uhelbredelig sykdom. Derfor anser ikke jeg det som en hvilepute om det går under betegnelsen sykdom. ''Hva er galt med å si at man kom inn i et feil spor, og mosjonerte for lite i forhold til inntaket? Er det helt tabu?'' Jeg tror det ofte ligger ulike og "gode" grunner for at folk kommer inn i et feil spor, som du så enkelt sier. Og det er ikke gjort i en håndvendig å virkelig se problemet som fikk de på feil spor. Ofte er det ikke maten og spisingen i seg selv som er problemet, men dypliggende grunner som mange egentlig kamuflerer med spisingen. For meg var det en enkel sak å ta av 10-12 kilo når jeg ønsket det. For meg var det nok å begynne å spise hver 3 time :0) Men for mennesker med annen bagasje i livsryggsekken sin, er det ikke like enkelt. Hva spiste du når du spiste hver 3.time? :-) 0 Siter
Else Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Hva spiste du når du spiste hver 3.time? :-) Jeg SPISER slik ennå. Jeg har lagt om på kostholdet for alltid, er planen ;0) Gikk på Libra kurs, og fikk gode tips der. Spiser mye fiber, helst til hvert måltid. Ellers kan en dagsmeny se slik ut Frokost: 1-2 fiber brød, ei skive med magert pålegg, et glass juice Lunsj: 1-2 fiber brød, ei skive med magert pålegg, en yoghurt (0,1 %) En frukt¨¨ Mellomåltid: 1-2 fiberbrød Ei skive, en frukt, evnt en yoghurt med korn Middag: 1- 2 fiberbrød Vanlig middag uten å spise deg sprekk mett Kvelds: Skive, knekkebrød eller smoothie. (du kan spise to knekkebrød pr skive) Sånn ca slik spiser jeg. Dropper ok fiber brødet oftere nå enn før. 0 Siter
Gjest lynkurs Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Jeg SPISER slik ennå. Jeg har lagt om på kostholdet for alltid, er planen ;0) Gikk på Libra kurs, og fikk gode tips der. Spiser mye fiber, helst til hvert måltid. Ellers kan en dagsmeny se slik ut Frokost: 1-2 fiber brød, ei skive med magert pålegg, et glass juice Lunsj: 1-2 fiber brød, ei skive med magert pålegg, en yoghurt (0,1 %) En frukt¨¨ Mellomåltid: 1-2 fiberbrød Ei skive, en frukt, evnt en yoghurt med korn Middag: 1- 2 fiberbrød Vanlig middag uten å spise deg sprekk mett Kvelds: Skive, knekkebrød eller smoothie. (du kan spise to knekkebrød pr skive) Sånn ca slik spiser jeg. Dropper ok fiber brødet oftere nå enn før. Så snilt å svare :-)) ''1-2 fiber brød,'' ...hva er fiberbrød? 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 "Hun fortalte at hun hadde blitt overvektig da hun hadde sluttet å spille håndball, og satt derfor mye hjemme foran tv'n og det ble mye usunn mat. Så sier hun senere i intervjuet at overvekten skyldtes en spiseforstyrrelse." Det er vel ingen spiseforstyrrelse å sitte i sofaen, ikke gidde røre seg og bare stappe i seg sjokkis og pottis?! 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Jeg er ikke veldig overvektig, men litt. Det skyldes ene og alene at jeg har spist for mye og trent for lite. Enkelt og greit;o) 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Man har vel en forstyrrelse i forhold til mat hvis man stadig spiser for mye? Det er gjerne en årsak bak, folk som har det bra med seg selv har vel ikke behov for å spise mer enn normal mengde. Selvfølgelig kan alle skeie ut iblandt da men du skjønner hva jeg mener. Jeg har ingen andre problem enn at jeg syns det er utrolig godt med mat. Kan ikke kalle det en spiseforstyrrelse akkurat. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Jeg SPISER slik ennå. Jeg har lagt om på kostholdet for alltid, er planen ;0) Gikk på Libra kurs, og fikk gode tips der. Spiser mye fiber, helst til hvert måltid. Ellers kan en dagsmeny se slik ut Frokost: 1-2 fiber brød, ei skive med magert pålegg, et glass juice Lunsj: 1-2 fiber brød, ei skive med magert pålegg, en yoghurt (0,1 %) En frukt¨¨ Mellomåltid: 1-2 fiberbrød Ei skive, en frukt, evnt en yoghurt med korn Middag: 1- 2 fiberbrød Vanlig middag uten å spise deg sprekk mett Kvelds: Skive, knekkebrød eller smoothie. (du kan spise to knekkebrød pr skive) Sånn ca slik spiser jeg. Dropper ok fiber brødet oftere nå enn før. Hvordan får du ned det fiberbrødet? Jeg synes det smaker sagmugg, og klarer nesten ikke tygge det en gang. Har du pålegg på, eller drikker du masse for å løse opp før du svelger - hvis du skjønner? Jeg har ikke gått Libra-kurs, men ei venninne gjorde det og anbefalte disse fiberbrødene. De ligger urørt i kjøkkenskuffen min 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Om hun hadde/har en spiseforstyrrelse, kommer vel an på hvorfor hun satt foran tv'n og spiste usunn mat, antar jeg. Spiseforstyrrelser har så vidt jeg vet ikke så mye med hva du spiser å gjøre, men hvorfor du spiser. Så om hun hadde eller ei, er vel helt umulig å svare på for utenforstående. 0 Siter
Else Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Så snilt å svare :-)) ''1-2 fiber brød,'' ...hva er fiberbrød? Libra har noen egne som de selger i helsekost og noen butikker, blant annet Obs. Det finnes også fiber tabletter som kan tas i stedenfor. Men er enig at Libra sine egne fiberbrød er kjempe tørre, og ikke gode. Men Sætre har noen som heter Fiberrik, solsikke, og disse er gode. Bruker å ha på banan, eller feks en Philadelfia light smøre ost. Noen tar kanskje en liten dæsj lettsyltetøy på toppen også. 0 Siter
Gjest blame Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 "Hun fortalte at hun hadde blitt overvektig da hun hadde sluttet å spille håndball, og satt derfor mye hjemme foran tv'n og det ble mye usunn mat. Så sier hun senere i intervjuet at overvekten skyldtes en spiseforstyrrelse." Det er vel ingen spiseforstyrrelse å sitte i sofaen, ikke gidde røre seg og bare stappe i seg sjokkis og pottis?! Ikke i seg selv, nei. Men kanskje årsaken bak at det ble sånn var en spiseforstyrrelse? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Spørsmålet er vel om hun brukte maten som trøst og/eller spiste enorme mengder. Jeg har alltid vært under betegnelsen lubben, men har ingen problemer med mat. Riktignok er jeg glad i sjokolade, men det gjelder jo for veldig, veldig mange Vekten min gikk opp i forbindelse med graviditeten og stillesitting etter fødselen, men ellers har den vært stabil. Jeg lever helt normalt og knytter ingen følelser til mat, bortsett fra kos 0 Siter
Gjest blame Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 "Hun fortalte at hun hadde blitt overvektig da hun hadde sluttet å spille håndball, og satt derfor mye hjemme foran tv'n og det ble mye usunn mat. Så sier hun senere i intervjuet at overvekten skyldtes en spiseforstyrrelse." Det er vel ingen spiseforstyrrelse å sitte i sofaen, ikke gidde røre seg og bare stappe i seg sjokkis og pottis?! Ikke i seg selv, nei. Men kanskje årsaken bak at det ble sånn var en spiseforstyrrelse? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Hvordan får du ned det fiberbrødet? Jeg synes det smaker sagmugg, og klarer nesten ikke tygge det en gang. Har du pålegg på, eller drikker du masse for å løse opp før du svelger - hvis du skjønner? Jeg har ikke gått Libra-kurs, men ei venninne gjorde det og anbefalte disse fiberbrødene. De ligger urørt i kjøkkenskuffen min Prøv rugsprø istedet. Jeg tror rugsprø er like sunt som fiberbrød? 0 Siter
Gjest trornokdet Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Jeg vil påstå at de fleste som er overvektig og plages med å være tykk har en spiseforstyrrelse. Hvis man ønsker å bli slank er det jo bare å spise mindre og trimme mer, det vet alle. Hvorfor er det så vanskelig da? 0 Siter
laban Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Jeg vil påstå at de fleste som er overvektig og plages med å være tykk har en spiseforstyrrelse. Hvis man ønsker å bli slank er det jo bare å spise mindre og trimme mer, det vet alle. Hvorfor er det så vanskelig da? Nei, si det. Folk med problemer, uansett type, er altfor dårlige til å ta seg sammen. 0 Siter
Gjest trornokdet Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Nei, si det. Folk med problemer, uansett type, er altfor dårlige til å ta seg sammen. Tror det stikker dypere enn problemer med å "ta seg sammen". Å være overvektig kan ikke skjules for omverdenen, og i dagens samfunn er det ingen aksept for overvektige mennesker. Hvem ønsker en sånn stigmatisering? Hvis dette ikke var en spiseforstyrrelse ville de fleste vært slanke som de selv ønsker å være. 0 Siter
laban Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Tror det stikker dypere enn problemer med å "ta seg sammen". Å være overvektig kan ikke skjules for omverdenen, og i dagens samfunn er det ingen aksept for overvektige mennesker. Hvem ønsker en sånn stigmatisering? Hvis dette ikke var en spiseforstyrrelse ville de fleste vært slanke som de selv ønsker å være. Det var du som hevdet at det ikke var vanskelig. Mitt svar var ironisk - jeg tror ikke at verden er så enkel. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.