Gå til innhold

Har alle overvektige en spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg utviklet en spiseforstyrrelse etter å ha gått på en slankekur som begynte med en 2 ukers pulverkur. Dette var et kontrollert opplegg, Easy Life, igjennom treningssenteret mitt.

Jeg skulle bare ned 10 kg og hadde lyst på veiledning og et godt opplegg.

Det er det dummeste jeg har gjort. Før hadde jeg et helt avslappet forhold til mat, var normalvektig. Kiloene jeg hadde tatt på var pga jeg ikke fikk trent nok under det siste svangerskapet mitt.

Nå veier jeg 30 kg for mye og skifter mellom overspising og å sulte meg. Jeg jobber aktivt med å gå ned i vekt men må ta det veldig rolig. Tilbakefallene er mange.

Gjest trornokdet
Skrevet

Tror det stikker dypere enn problemer med å "ta seg sammen".

Å være overvektig kan ikke skjules for omverdenen, og i dagens samfunn er det ingen aksept for overvektige mennesker. Hvem ønsker en sånn stigmatisering? Hvis dette ikke var en spiseforstyrrelse ville de fleste vært slanke som de selv ønsker å være.

Det var jo det jeg mente, hvis det var så enkelt som så ville de fleste vært slank. Vi vet jo alle at det som må til er å spise mindre og trimme mer...

Gjest no nick today
Skrevet

Jeg var noen kilo overvektig (16?) og har nå tatt av 14-15 kilo.

Jeg mener at ikke alle overvektige har spiseforstyrrelse. Hos meg var det nok en blanding; jeg tar medisiner, treningen trigget migrene, jeg spiste for ofte sjokolade og drakk brus. Men så tenkte jeg sunn kost og rolig mosjon, og da gikk vekta sakte nedover. Jeg tror mange beveger seg for lite og ikke tenker over det de spiser. Jeg hygger meg med sjokolade en gang iblant, men ikke nesten hver dag. Nå har jeg det i helgen, og da vet jeg at jeg kan spise litt med god samvittighet. Da kan jeg også spise et par boller eller noen vafler om vi har det. Og vekta den er stabil nå, og jeg synes det er godt å ha rutine på treningen.

tzatziki1365380058
Skrevet

Prøv rugsprø istedet. Jeg tror rugsprø er like sunt som fiberbrød?

Hm, det var nok lurt, selv om det kanskje ikke er like sunt, en gang. Heller noe som er temmelig sunt, som jeg faktisk klarer å spise, enn noe som er kjempesunt, men som blir liggende i skuffen :)

Skrevet

Folk som har blitt feite ved å spise som besatt, har en eller annen forstyrrelse.

Skrevet

Hm, det var nok lurt, selv om det kanskje ikke er like sunt, en gang. Heller noe som er temmelig sunt, som jeg faktisk klarer å spise, enn noe som er kjempesunt, men som blir liggende i skuffen :)

Sant nok ;-)

Rugsprø består av 100 % fullkorn og 16 % fiber. Det er bakt av surdeigsbrød og hver skive inneholder 140 kalorier. Høres litt mye ut, kanskje? Jeg kjenner iallefall folk som spiser dette for å holde vekta, så jeg vet ikke...

Skrevet

"Hun fortalte at hun hadde blitt overvektig da hun hadde sluttet å spille håndball, og satt derfor mye hjemme foran tv'n og det ble mye usunn mat. Så sier hun senere i intervjuet at overvekten skyldtes en spiseforstyrrelse."

Det er vel ingen spiseforstyrrelse å sitte i sofaen, ikke gidde røre seg og bare stappe i seg sjokkis og pottis?!

Nei, men det er roten til det. Det psykiske er jo gjerne grunnmuren for en spiseforstyrrelse. Så hvis vedkommende får en eller annen psykisk reaksjon ved å kutte ut treningen og livet som hører til det, så kan det fort gå i den retningen.

tzatziki1365380058
Skrevet

Sant nok ;-)

Rugsprø består av 100 % fullkorn og 16 % fiber. Det er bakt av surdeigsbrød og hver skive inneholder 140 kalorier. Høres litt mye ut, kanskje? Jeg kjenner iallefall folk som spiser dette for å holde vekta, så jeg vet ikke...

140 pr skive? Sikker på at du har lest rett - ville tro at det var pr 100 gram?

Ellers hørtes det mye ut, ja. Ikke noe man mauler for å slanke seg i alle fall, men egentlig er det mer pga magen enn pga vekta at jeg trenger å spise fiber.

Gjest that's it
Skrevet

Stort sett blir folk feite fordi de mangler selvdisiplin.

Skrevet

140 pr skive? Sikker på at du har lest rett - ville tro at det var pr 100 gram?

Ellers hørtes det mye ut, ja. Ikke noe man mauler for å slanke seg i alle fall, men egentlig er det mer pga magen enn pga vekta at jeg trenger å spise fiber.

Det stod pr skive.... Egentlig litt rart siden jeg trodde det var så magert og sunt..Hmm.... Kanskje noen vet mer om dette her?

Skrevet

De fleste som overspiser har vel en spiseforstyrrelse. Det er sikkert lettere å leve med det hvis man kan kalle det det, men fettet ser nå likt ut uansett. Det eneste som hjelper er mindre mat, mer mosjon og bevisstgjøring på eget spisemønster.

Gjest Sarotex
Skrevet

Nei, men det er roten til det. Det psykiske er jo gjerne grunnmuren for en spiseforstyrrelse. Så hvis vedkommende får en eller annen psykisk reaksjon ved å kutte ut treningen og livet som hører til det, så kan det fort gå i den retningen.

så hvis kjæresten min gjør det slutt med meg, jeg går inn i en depresjon og trøstespiser et år. Har jeg da en spiseforstyrrelse fordi jeg har lagt til meg dårlige vaner pga et samlivsbrudd?

Jeg mener at hvis all overvekt skyldes en spiseforstyrrelse, så er diagnosen spiseforstyrrelse veldig utvannet.

Men hvorfor skal noen få mer aksept for overvekt fordi de kaller det spiseforstyrrelse? Får de mindre skyldfølelse av det?

tzatziki1365380058
Skrevet

Stort sett blir folk feite fordi de mangler selvdisiplin.

Regner med at du mener at de mangler selvdisiplin på det ene feltet, da - i alle fall, og ikke at alle overvektige manger selvdisiplin sånn generelt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...