Gjest togli Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Mannen min jobber innimellom sammen med endel polakker som han har blitt ganske godt kjent med. Siden han er døv kommuniserer han jo nesten lettere enn andre med polakker som ikke er særlig gode i engelsk. Tegn og gester kommer man ganske langt med ;-) Han nevnte at han skulle male huset i sommer og at han gruet seg for den jobben. Et par av polakkene ble i fyr og flamme og ser for seg en sommerjobb ;-) De tilbød seg å male for en latterlig lav pris... Vi er selvsagt fristet, men ønsker å gjøre dette på en lovlig måte. Noen som vet hvilke regler som gjelder for å bruke polsk arbeidskraft? 0 Siter
tusseline Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Hvis de ikke driver egen virksomhet, er registrert i enhetsregisteret og mva.registeret - så skal det trekkes skatt, innberettes som lønn osv. Dvs. du vil bli arbeidsgiveren, med det ansvar og plikter som følger dette. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Hvis de ikke driver egen virksomhet, er registrert i enhetsregisteret og mva.registeret - så skal det trekkes skatt, innberettes som lønn osv. Dvs. du vil bli arbeidsgiveren, med det ansvar og plikter som følger dette. Hvordan finner man ut om de er registrerte? Dette er arbeidere som jobber på diverse verft i Norge, så da vil jeg anta de er lovlig arbeidskraft. En jeg kjenner sa at dersom de får minimum 90 kroner i timen, så er det lovlig arbeidskraft? Mannen min mener også at de er forsikret gjennom den faste arbeidsgiveren de har her i Norge... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Vi brukte polske håndtverkere til å male husene i hele borettslaget i fjor. De hadde firma registrert i Brønnøysund. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Vi brukte polske håndtverkere til å male husene i hele borettslaget i fjor. De hadde firma registrert i Brønnøysund. Ok. Husker du hvor mye de fikk sånn ca i timelønn? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Ok. Husker du hvor mye de fikk sånn ca i timelønn? Vi avtalte en fastpris, siden det er snakk om 72 boenheter. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Vi avtalte en fastpris, siden det er snakk om 72 boenheter. Okei 0 Siter
tusseline Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Hvordan finner man ut om de er registrerte? Dette er arbeidere som jobber på diverse verft i Norge, så da vil jeg anta de er lovlig arbeidskraft. En jeg kjenner sa at dersom de får minimum 90 kroner i timen, så er det lovlig arbeidskraft? Mannen min mener også at de er forsikret gjennom den faste arbeidsgiveren de har her i Norge... Hvis de allerede har en arbeidsgiver som blir din oppdragsgiver igjen, så er det helt uproblematisk . 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Hvis de allerede har en arbeidsgiver som blir din oppdragsgiver igjen, så er det helt uproblematisk . Ok, takk for svar:) Jeg tror nok de jeg snakker om gjør denne jobben uavhengig av den daglige arbeidsgiveren sin. Det er snakk om på sommerstid når de har lite å gjøre ellers. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.