goss Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Vi har tenkt å flytte fra oslo til en annen by. Driver og ser etter jobber, så vet ikke når vi flytter, men blir nok innen et år. Eier leilighet i Oslo. Har litt lyst å kjøpe leilighet i den andre byen nå. For å slippe stress når vi først finner jobber. Får vi lån til en leilighet nr 2 viss vi leier den ut frem til vi selger/flytter? Kan det være lønnsomt? 0 Siter
Gjest Jente31 Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Du kan spørre om å få en mellomfinansiering. Det er litt dyrere renter på en slik finans, men du kan evt be om adragsfrihet om det kan være lønnsomt. Dessuten, om du får leid ut leiligheten i Oslo, så har du vel inntekt til å forsvare lånene.. Mitt forslag :-) 0 Siter
Gjest trolline Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Klart det lønner seg å leie bort.Du får trekke fra den husleien du selv betaler,annonseutgifter,vedlikehold og andre direkte utgifter.Overskudd beskattes med 28 %.Dersom utleien går med underskudd,får du fradrag for dette. Gevinst ved salg av bolig er skattefri dersom du har eid boligen i minimum 12 mnd og bodd der selv i minimum 12 mnd av de de siste 24 mnd før du selger. For å få skattefri gevinst må du altså selge innen 12 mnd fra dere flytter. Ang.lån nr 2 og hva som er lønnsomt der...bør du snakke med din Bank om synes jeg! 0 Siter
løvinne71 Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Det er selvsagt god business å leie ut leilighet, så hvis du/dere har anledning til å finasiere 2 leligheter samtidig, så synes jeg dette er en god ide! Om dere får lån til dette eller ikke, vil banken vurdere utifra deres totale inntekter og utgifter, + evt. egenkapital og sikkerhet. Men hvis dere har planer om å flytte inn i leligheten selv i nærmeste fremtid, kan det kanskje bli vanskelig å få leid den ut for kort tid? Pass isåfall på at dere skriver en tidsbegrenset leiekontrakt med kort oppsigelsestid, så dere får "kastet ut" leieboeren når dere trenger leligheten selv! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.