Gjest Videregående Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 foreldres samtykke? Datteren min på 15 har vært i svært mye opposisjon i 2 år. Hun følger ikke de regler vi har hjemme, slik at barnevern er koblet inn. Skolen har også sendt begymringsmelding over adferden hennes og skulking. Hun har også gått til samtaler på BUP uten resultat, hun synes alle er gal i hodet, uten henne selv. Nå er det tid for søking av videregående skole. I den forbindelse har hun søkt som 1.valg i en annen kommune, noe som jeg ser på som et problem i og med hennes adferd. Jeg har også snakket med henne om jeg vil hun skal gå på skole i vår hjemkommune. Hun bryr seg rett og slett ikke, gjør akkurat hva som passer henne. Grunnen for at hun har søkt i annen kommune er for å komme seg bort og få den frihet hun ønsker, gjøre hva hun vil. Jeg har dessverre en dårlig magefølelse for dette, da skolen i seg selv ikke har noen betydning for henne. Er vi foreldre nødt å godta at hun selv bestemmer å flytte til en annen kommune på disse grunnlagene? Hva kan vi foreldre gjøre i denne saken? Hun har jo den personlige kode til VIGO og den er kun hennes. Da jeg snakket med fylkeskommunen sa de at ungdommen få få ta sine egne valg. Men de aner jo ikke hvordan det er fatt med vår ungdom. Den eldste ungdommen vår reiset bort 2.året på vg, og var aldri noe problem, han gjorde det han skulle, og vi kunne stole på han. 0 Siter
karol Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Hun kan søke fritt innenfor fylket. Utenfor fylket kan hun søke dersom den linja ikke finnes i eget fylke. Hun har krav på å velge selv. Nå er jo dere i en litt spesiell situasjon så jeg hadde faktisk tatt en prat med barnevernet. Hun er garantert ikke den eneste ungdommen som har prøvd å komme bort fra foreldre på den måten. Skjønner veldig godt at du er i en vanskelig situasjon. En ungdom prøvde seg her hjemme, men innså (heldigvis) at h*n trengte foreldre som fulgte opp. 0 Siter
calendula Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Ja, ungdommene kan velge fritt uten foreldrene samtykke. Jeg jobber på en vgs. For noen ungdommer er det en fordel å få komme vekk fra foreldre de er i opposisjon mot - det gir rett og slett mindre aggresjon i hverdagen slik at de får overskudd til å tenke skole. For andre går det dessverre rett vest - de ligger på hybel, drikker og kommer seg ikke opp om morgenen. Du kan ikke hindre henne i å søke en skole i en annen kommne. Det eneste du kan gjøre er å kontakte skolen hun kommer inn på og be om et møte før skoleåret begynner, hvor du legger fram dine bekymringer. Vi har mange slike smataler med nye foreldre hver år. Da har skolen en større mulighet til å følge henne opp fra dag 1 istedenfor å vente til etter høstferien når det begynner å skjære seg for mange. 0 Siter
calendula Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Hvis det er så som så med hennes skolearbeid er det slett ikke sikkert at hun kommer inn der hun ønsker. Hvis du klarer å holde hodet såpass kaldt at du ikke tar konflikten med henne om valg av førsteplassen, har du muligens litt påvirkning når det gjelder de andre plassene? Ditt mål bør kanskje være å prøve å få henne til å sette opp flere valgalternativ slik at hun slipper å bli tilbudt skoleplass et eller annet tilfeldig sted hvor det måtte være plass. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Ja, ungdommene kan velge fritt uten foreldrene samtykke. Jeg jobber på en vgs. For noen ungdommer er det en fordel å få komme vekk fra foreldre de er i opposisjon mot - det gir rett og slett mindre aggresjon i hverdagen slik at de får overskudd til å tenke skole. For andre går det dessverre rett vest - de ligger på hybel, drikker og kommer seg ikke opp om morgenen. Du kan ikke hindre henne i å søke en skole i en annen kommne. Det eneste du kan gjøre er å kontakte skolen hun kommer inn på og be om et møte før skoleåret begynner, hvor du legger fram dine bekymringer. Vi har mange slike smataler med nye foreldre hver år. Da har skolen en større mulighet til å følge henne opp fra dag 1 istedenfor å vente til etter høstferien når det begynner å skjære seg for mange. De kan ikke hindre henne i å søke nei, men man kan da hindre en 15-åring i å flytte. 0 Siter
fresja Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Kanskje dattera deres ville ha godt av å gå på en internatskole? Flere tidligere folkehøyskoler har i dag vanlige videregående linjer. Dersom hun ikke bryr seg om skolefag, kan hun søke vanlig folkehøyskole, der hun kan velge f.eks. hestelinje eller noe helt annet som interesserer henne. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.