Nedia Skrevet 18. juni 2001 Del Skrevet 18. juni 2001 Hei, jeg leste utenpå honning krukka at det inneholder mange kalorier, men ikke noe fett, altså mange karbohydrater.... Så derfor lurer jeg på om man legger på seg av de kaloriene??? Eller er honning bare sundt? Er det bra som erstattning for sukketter eller sukker i te? Er honning egentlig så sundt som det er beryktet for? Vil bare på forhånd si takk for svar!!!!! klem fra honningelskeren 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 19. juni 2001 Del Skrevet 19. juni 2001 honnig er jo sunt da..men en kan jo legge på seg like mye av sunne ting, det er jo noe som heter sunne kalorier..vet du (: jeg spiser også en del honnign..istedenfor sukker. Lurer også litt på om det er så sunt som sitt rykte.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest magifa Skrevet 19. juni 2001 Del Skrevet 19. juni 2001 Hei ! Såvidt jeg vet, inneholder honning mange vitaminer, spesielt C-vitammin.Altså antokosidanter, det er jo ikke uten grunn at honning er mye brukt til å kurere forkjølelse ol. i alle kjerringråd. Vitaminer er det som kjent lite av i kunstig søtestoff og sukker, dessuten tviler jeg på at honning er kreftfremkallende - heller det motsatte. og Nedia, jeg tror nok ikke at du vil komme til å legge på deg av å bruke honning i teen. Honning er garantert mye sunnere, og bedre, enn sukketter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 19. juni 2001 Del Skrevet 19. juni 2001 Hei Nedia Honning består av de tre sukkerartene fruktose (41%), glukose (34%) og sukrose (2,4%), samt vann (18,3%). Søtsmaken til honning varierer, men honning generelt ansett for å være søtere enn vanlig sukker (sukrose). 1 bordskje honning gir 64 kcal, mens 1 bordskje vanlig sukker gir 46 kcal. Det er ikke honning alene som avgjør om du legger på deg når du spiser den, men det totale inntaket av energi. Honning inneholder i motsetning til vanlig sukker vitaminer og mineraler, men i små mengder. Slik sett vil nok ikke bruk av honning ha noen betydning for det daglige næringsstoffinntaket. Det unike med honning er det høye fruktose innholdet. Fruktose omdannes til glykogen i leveren uten behov for insulin, noe som kan være en fordel. Honning skal ikke gis til barn under 1 års alder pga risiko for en svært farlig forgiftning (botulisme). Dette henger sammen med at sporer av bakterien Clostridium botulinum kan overleve i honning. Når disse kommer ned i tarmen hos små barn (under 1 år) kan sporene komme "til live" og begynne å produsere et svært giftig stoff som kan resultere i død av respirasjonsstans. For mennesker eldre enn 1 år kan honning brukes som pålegg eller som søtningsstoff f.eks i te. Noen bruker honning ved forkjølelse fordi de mener det er bra for helsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.