Gå til innhold

Hvordan løse denne økonomiske situasjonen?

Anbefalte innlegg

Gjest wilma ilma
Skrevet

Ok. Saken er sånn. Er ei jente på 24 år. Jeg jobber for tiden fulltid, god lønn, men mange utgifter. Jeg er fast bestemt på å begynne medisinstudiet til høsten. Problemet er bare at jeg har mottatt støtte fra lånekassen før uten å fullføre studiet slik at jeg ikke har rett på støtte igjen før jeg får tatt 1-2 eksamener til. Jeg mangler bare 15 studiepoeng, det er jo ikke all verden, før jeg kan få støtte igjen.

Problemet er. Jeg har ikke mulighet (snakk om tid) til å ta disse 15 studiepoengene med den jobben jeg har nå. Jeg har heller ikke muligheten til å spare penger som jeg kan leve på til høsten, da jeg har en del gjeld jeg MÅ rydde opp i nå.

Jeg klarer meg fint på 6000 i måneden om jeg skal være student. Men jeg er redd jeg ikke klarer å ha en jobb ved siden av hvor jeg kan tjene dette beløpet, og samtidig klare å konsentrere meg 100% om studiene. Det er veldig viktig for meg at jeg får gode karakterer og at jeg dedikerer meg til dette studiet nå.

Så hva skal jeg gjøre? Hva ville dere gjort i en lignende situasjon?

Er det riktig at f.eks forskudd på arv kan gis skattefritt som studiestøtte? Har foreldre med en god formue, dog har fått mye hjelp fra dem før, og det skal MYE til før jeg ber dem om det igjen, jeg vil være selvstendig. Hvis du hadde vært forelder, hvordan ville du reagert på det?

Fortsetter under...

Gjest Eks.hore
Skrevet

Prostituer deg. Raske kjappe store penger Tar ikke så lang tid hvis du er god til å fake Er det vanskelig så bruk blå Vival. Får det på Karl Johan

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er slikt en har foreldre til.

Skrevet

Prostituer deg. Raske kjappe store penger Tar ikke så lang tid hvis du er god til å fake Er det vanskelig så bruk blå Vival. Får det på Karl Johan

Da ville jeg nok hundre ganger heller ha satset på foreldre, gitt!

Skrevet

Du kan få støtte av dine foreldre til studier uten at det blir arveavgift på pengene.

Hvis jeg var foredre i samme situasjon, ville jeg med glede støttet et studium.

Skrevet

Du kan få støtte av foreldrene dine. Det utløser ingen arveavgift.

Kanskje du kan spørre dem om å få LÅNE noen penger. Spar opp noe, så kan du kanskje få låne 6000 * 5 så du kommer deg fram til jul. Evt. jobbe LITT ved siden av. Da viser du dine foreldre at du gjør alt du kan for dette. Dersom du er heldig så kanskje de sier at du får pengene:-)

Etter jul får du jo støtte fra lånekassa igjen.

Annonse

Skrevet

Du kan få støtte av foreldrene dine. Det utløser ingen arveavgift.

Kanskje du kan spørre dem om å få LÅNE noen penger. Spar opp noe, så kan du kanskje få låne 6000 * 5 så du kommer deg fram til jul. Evt. jobbe LITT ved siden av. Da viser du dine foreldre at du gjør alt du kan for dette. Dersom du er heldig så kanskje de sier at du får pengene:-)

Etter jul får du jo støtte fra lånekassa igjen.

Du kan få støtte til studiene av dine foreldre, uten å betale arveavgift, vel og merke dersom det er snakk om jevnlige utbetalinger og ikke et større engangsbeløp.

Gjest ingen skam å be foreldre om hjelp
Skrevet

Jeg ville gått i banken, og hørt hva slags lån du kan få, og hvor mye det i praksis vil koste / når det må nedbetales osv.

Så ville jeg lagt dette frem for foreldrene mine, og sagt at du ikke var kjempekomfortabel med å be om hjelp, men at du gjerne vil ha deres synspunkter på lånebetingelsene, og om de har mulighet til å hjelpe slik at det ikke blir så unødvendig dyrt.

Du må også vise at du forstår hva som har skjedd mht lånekassen, alle kan ombestemme seg, finne ut at et studie ikke passer, men det er viktig at de ser at dete ikke en noe du skal gjøre med mange ulike studier fremover..

Bruk også energi på å søke og skaffe deg en godt betalt sommerjobb.

Skrevet

Du kan få støtte til studiene av dine foreldre, uten å betale arveavgift, vel og merke dersom det er snakk om jevnlige utbetalinger og ikke et større engangsbeløp.

Ja, jeg er klar over den reglen:-) Men det burde jo ikke være noe problem for wilma ilma

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes du bør legge frem problemstillingen for foreldrene dine, og be om et rentefritt lån.

Skrevet

Det var et meget dårlig råd til trådstarter som spurte seriøst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...