Gå til innhold

Hvor pålitelig er en vitneobservasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Nå er lille Madeline observert i Portugal, Frankrike, Belgia, Marokko.

Og alle vitnene er hundre prosent sikker på at de har sett jenta.

Ser vitnene det de innerst inne ønsker å se? For det er vel ikke mulig at det er samme jenta som er observert alle disse stedene??

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vitnepsykologi er noe av det mest spennende jeg leser om. Jeg kan anbefale alle å sette seg inn i dette utrolig intressante tema.

Gjest best wishes
Skrevet

Vitnepsykologi er noe av det mest spennende jeg leser om. Jeg kan anbefale alle å sette seg inn i dette utrolig intressante tema.

Har du noen bøker/artikler å anbefale?

Skrevet

Så lenge de ikke harfunnet henne, er alt mulig.

Men det må være forferdelig for foreldrene å få tips som ikke stemmer gang etter gang...

Skrevet

En ting er sikkert, vitner skal man håndtere forsiktig, det kan ha skjedd noe helt annet enn hva som virkelig har skjedd. Det er mye som spiller inn, det er hvordan du er forutinntatt, et behov for å hjelpe, det er behov for å få til ei hel historie, det betyr at du setter inn de bitene selv du ikke så for at hendelsen skal bli komplett. I tillegg er det noen som ønsker oppmerksomhet og derfor melder seg som vitne selv om de ikke har vært der, eller om de var der, men så lite, så vil de lage historier, osv, osv.

Jeg leste om en test en gang. Husker ikke detaljer, men dette ble arrangert på en togstasjon på to perronger, men togskinner i mellom. På den ene siden sto det mange og ventet på toget, på den andre siden sto det en ung pønker med farget hår og så ut som en bølle og en eldre flott herremann, men hatt, frakk og stokk.

Disse to begynte å sloss og absolutt alle vitnene sa at det var pønkerene som begynte og sloss med den eldre mannen.

Men fakta var faktisk at det var den eldre mannen som plutselig gikk til angrep på pønkeren. Den stakkars pønkeren gjorde ikke annet enn å forsvare seg.

Skrevet

Den siste observasjonen i england tydet iallfall på kidnapping av et barn, hun passet jo ikke inn i familien i det hele tatt. Men om det er Madeleine eller ikke gjenstår jo å se, det er jo veldig mange andre barn som også er savnet..

Skrevet

Har du noen bøker/artikler å anbefale?

Boka "Vitnepsykologi" av Svein Magnussen er et greit sted å starte.

Skrevet

Enig! Utrolig spennende og vanskelig tema.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...