Gå til innhold

Mage/Tarm - problemer

Anbefalte innlegg

Gjest Herr oppblåst :)

Hei. Jeg har i endel år nå hatt problemer med mage/tarm. Det har over tid blitt verre og verre, med mye løs avføring, oppblåsthet , urolighet og romling, har i tillegg generelt vanskelig for å gå opp i vekt, selv ved moderat styrketrening og godt kosthold. Er i tillegg mye trøtt og slapp, det vil blant annet si at jeg har vanskeligheter med å høre vekkerklokker om morgenen, og har ofte en følelse av at jeg har løpt maraton eller blitt kjørt over av ett godstog når jeg først våkner. Når jeg begynte å ta skikkelig tak i problemene for litt over ett år siden, fikk jeg først syredempende medisiner, uten at det hadde noen virkning, nesten så det ble verre etter noen dager på dem. Har generelt ikke noen særlige problemer med syre, altså ingen spesifikke smerter øverst i magen. Prøvde også Surmontil i lave doser, da dette vistnok forsøksvis kan gis for å roe mage/tarm. (10mg) Fikk senere Remeron for å prøve om dette kunne bedre søvnen og roe ned magen i tro om at den var anspent,men det førte egentlig bare til at jeg fikk ”hangover”, så jeg ble trøttere enn normalt når jeg skulle stå opp. Har nå brukt Cipralex i ca. 8mnd, 15mg om dagen. Dette har ikke virket på magen, men har gitt meg litt mer ”livsgnist” tilbake, da jeg generelt blir utmattet av å ha en mage som er konstant i aktivitet/urolig. Er forørig student så det er ikke noe særlig å ha en slik mage/tarm da. Prøvde i 3 uker å kutte ut kaffe, rødt kjøtt, hvetemel og melk, uten virkning. Spiste i denne perioden endel kylling, ris, pasta, poteter og speltbrød + drikker mye vann til vanlig hver dag. Har tatt blodprøver,har ikke rekvirert utskrift av disse, men de var ifølge legen fine. For noen dager siden var jeg til gastroskopi uten at de kunne se noe galt, venter på svar på prøvene som ble tatt der. Gastrologen mente at hvis det dreide seg om cøliaki var den isåfall i en såkalt mellomfase. Han snakket noe om enzymer som kunne være en årsak, men ingenting konkret. Tenker da følgende: Siden jeg er mye slapp og sliten, problemer med å gå opp i vekt og samtidig har noe smerter i rygg/muskler at det kan være noe med stoffskifte (forhøyet), men dette henger ikke sammen med søvnen min, som er veldig tung – sovner med en gang og kan sove selv med mange vekkerklokker og en skrikende samboer over meg. Ellers lurer jeg på om det er noe mage/tarm ikke klarer å spalte – proteiner er vel utelukket da det her ville vært snakk om cøliaki? Tenker mer på fett og karbohydrater. Feil med spalting av karbohydrater vil vel gi mye luft og dårlig næringsopptak, med påfølgende slapphet og vansker med økning i vekt? Kan eventuell testosteronmangel føre til disse symptomer – (ble brokkoperert da jeg var liten. Har ikke mye skjeggvekst.) Setter stor pris på tips, som kan lede meg på riktig vei og mot ett normalt liv, da problemet mitt gjør meg tildels sosialt innesluttet, samtidig som jeg ønsker å gå opp i vekt og fåmer energi. Magen blir som en ballong hvis jeg ikke får gått på do og luftet meg... Venter forørig på endoskopiundersøkelse, selv om jeg ikke har de største forhåpningene her. Alder 26, høyde 180, vekt64 Relevante medisiner: 15mg cipralex Beklager at dette ble litt langt, men prøvde å få med alt:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300525-magetarm-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog

Hei!

Dette høres slett ikke behagelig ut! Det er veldig fint at du har koblet inn lege, for det kan jo være underliggende årsaker til oppblåstheten. Flere sykdommer kan føre til luft i magen. For eksempel kan cøliaki, laktoseintoleranse og melkeallergi gi hyppige og tilbakevendende luftplager. Men disse tilstandene vil ofte innbefatte flere andre symptomer, som magesmerter, løs mage og diaré. I enkelte tilfelle kan luftplagene stamme fra en spesielt sensitiv eller irritabel tarm som ikke bare reagerer på kosten, men også på hormonelle endringer og stress. Personer med irritabel tarm vil, i tillegg til oppblåsthet, ofte ha magesmerter og forstyrrelser i avføringen, både forstoppelse og diaré.

Noen matvarer er spesielt gassdannende, fordi de gassproduserende tarmbakteriene trives med disse. Prøv deg frem for å se hvilke matvarer du reagerer på. Det er enkelt å finne andre matvarer som kan erstatte disse i matlagningen:

• Asparges

• Brokkoli

• Bønner

• Eple og eplejuice

• Erter

• Kullsyreholdige drikker

• Kål

• Kålrot

• Løk

• Mais

• Produkter som inneholder sorbitol

• Tyggegummi

Ellers tenker jeg på fruktosemalabsorpsjon. Noen mener at intoleranse mot fruktose kan lede til hodepine, uvelbefinnende og utmattelse, magevondt og diaré. Denne tilstanden er ganske vanlig, og ettersom inntaket av fruktose fra sukker

og sukkerholdige matvarer og drikker har øket, øker forekomsten også. De fleste finner et nivå av fruktose de tåler uten å få symptomer. Fruktosemalabsorpsjon diagnostiseres ved hjelp av flere metoder, blant annet en pusteprøve der legen måler mengden hydrogen i utpusten din. Denne testen er imidlertid bare en pekepinn på fruktosemalabsorpsjonen, og du må kanskje avgi en avføringsprøve også.

TIl slutt kan du prøve et par spiseskjeer bibola naturell daglig - dette gir deg tilskudd av de gode tarmbakteriene som i sin tur hjelper deg til en bedre fordøyelse og normal gassproduksjon. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300525-magetarm-problemer/#findComment-2430992
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...