Gjest snart mamma igjen Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Hvilke assosiasjoner får du til hvert av navnene under? Hvordan liker du navnenet? Jeg lurer på å velge et av dem til min datter. - Josefine - Fransiska - Johanne - Juliane 0 Siter
Gjest mine tanker her Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 - Josefine. Det liker jeg godt. - Fransiska. Nei... Det var merkelig og høres fransk ut. - Johanne. Veldig fint! Det kunne jeg også kalt en datter, men vi skal ikke ha flere barn. - Juliane. Nei. Det var ikke fint. Snobbete kanskje? 0 Siter
Kalevala Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 - Josefine Liker det. 2. plass. - Fransiska Ville ikke valgt det til en norsk jente. Ser for meg en pen rik fransk jente med mørkt langt hår og perlekjede. - Johanne 1. plass. Dette kunne jeg ha valgt. - Juliane Nei. Bleket tupert hår, tung sminke, ute med alt for gamle gutter i 15-16 års alderen. Dette var de assosiasjonene som datt inn i hodet mitt først. Lykke til med valget :-) 0 Siter
birdie Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 De var veldig ulike! Jeg likte Johanne, ingen av de andre. Hva med Julia eller Julie? Franziska skulle vært skrevet med z eller kanskje c, og er ikke noe navn man gir en norsk unge med mindre man synes det er greit at hun skal være nødt til å stave det hver gang noen skal skrive det ned. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Johanne. De andre falt overhodet ikke i smak. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Jeg liker Josefine best. Johanne er ok. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Jeg liker ingen av dem, beklager. 0 Siter
pekkaline Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Josefine - det er brukt her som tullenavn. Næmen er det josefine? - Fransiska -ok om barnet har utenlandsk far/mor - Johanne - fint, men ville hatt Johanna - Juliane- Kjenner gutt som heter Julian, så det bille blitt for guttete for meg. Svarte siden du spør, men det er hva dere føler som er viktig. Hadde alle likt det samme....det skulle blitt sirkus 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 - Josefine Det er ok. - Fransiska Nei, det blir helt feil på en norsk jente. - Johanne Litt gammelmodig og kjedelig - Juliane Det blir litt for "hipt" og oppkunstruert. Skal si du hadde stor spredning i valg av navn! 0 Siter
KaVa Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Johanne - et flott, sterkt navn, synes jeg. (og mellomnavnet til min mamma :-) 0 Siter
Gjest ingen av de egentlig Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 - Josefine, da tenker jeg på sangen Inger Lise Rypdal sang for mange år siden, "det var en spennende dag for Josefine", handlet om en liten jente som ble mobbet - Fransiska, tenker på den stygge Romania-saken en gang .... ikke sikkert kona til den gale mannen hette Fransiska engang, men det var det som slo meg - Johanne, kjenner ei nydelig lita jente som heter dette , samt også en gammel sur og gretten dame som heter det - Juliane, kona til Julius i dyreparken ...... Hadde nok blitt Johanne hvis jeg måtte velge noen av disse, men de hadde ikke stått på min navneliste. 0 Siter
Gjest snart mamma igjen Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Takk for innspill! Hm...av innleggene ser jeg at Josefine og Johanne er de mest likte av disse navnene, mens Fransiska og Juliane ikke blir likt. (grunnen til at jeg skrever Fransiska med s og ikke c, er at jeg ikke ville hatt Tsj- lyd midt inni, som noen da lager).Ser ut som Josefine både kan bli godt likt, OG av enkelte oppfattes som et tullenavn?! Jeg har sansen for navn som ikke er altfor vanlige (Julie blir for vanlig), men ikke altfor sært heller. Selv liker jeg nok best Josefine - eneste er at jeg lurer på om det vil bli assosiert med den kaninen Josefine som mange barn kjenner fra PC-spill? (På den annen side er jo Emil et ganske vanlig guttenavn da, til tross for Emil i Lønneberget, så man kan kanskje ikke tenke sånn.) 0 Siter
Gjest snart mamma igjen Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 - Josefine, da tenker jeg på sangen Inger Lise Rypdal sang for mange år siden, "det var en spennende dag for Josefine", handlet om en liten jente som ble mobbet - Fransiska, tenker på den stygge Romania-saken en gang .... ikke sikkert kona til den gale mannen hette Fransiska engang, men det var det som slo meg - Johanne, kjenner ei nydelig lita jente som heter dette , samt også en gammel sur og gretten dame som heter det - Juliane, kona til Julius i dyreparken ...... Hadde nok blitt Johanne hvis jeg måtte velge noen av disse, men de hadde ikke stått på min navneliste. Sangen om Josefine - uffda, det hadde jeg ikke tenkt på. Det er jo en veldig trist sang. Dattteren min kommer også til å se annerledes ut av utseendet, med svart hår og mørkere hud... Håper ikke hun selv eller andre vil forbinde denne sangen med henne? Jeg syns liksom det navnet er så nydelig jeg, da! 0 Siter
pekkaline Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Takk for innspill! Hm...av innleggene ser jeg at Josefine og Johanne er de mest likte av disse navnene, mens Fransiska og Juliane ikke blir likt. (grunnen til at jeg skrever Fransiska med s og ikke c, er at jeg ikke ville hatt Tsj- lyd midt inni, som noen da lager).Ser ut som Josefine både kan bli godt likt, OG av enkelte oppfattes som et tullenavn?! Jeg har sansen for navn som ikke er altfor vanlige (Julie blir for vanlig), men ikke altfor sært heller. Selv liker jeg nok best Josefine - eneste er at jeg lurer på om det vil bli assosiert med den kaninen Josefine som mange barn kjenner fra PC-spill? (På den annen side er jo Emil et ganske vanlig guttenavn da, til tross for Emil i Lønneberget, så man kan kanskje ikke tenke sånn.) Jeg synes at du skal gå for Josefine dersom det er det du liker best At jeg sier de bruker det som tullenavn er på denne måten at de ser på Josefine mere som en pen frøken, ikke verre 0 Siter
Gjest miomiomio Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Jeg liker Johanne best. Faktisk hadde jeg planer om å kalle min datter det, men da hun ble født, hadde jeg en norrøn periode, så jeg valgte et annet navn... 0 Siter
morsan Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 - Josefine Det er ok. - Fransiska Nei, det blir helt feil på en norsk jente. - Johanne Litt gammelmodig og kjedelig - Juliane Det blir litt for "hipt" og oppkunstruert. Skal si du hadde stor spredning i valg av navn! ''-Josefine Det er ok. - Fransiska Nei, det blir helt feil på en norsk jente. - Johanne Litt gammelmodig og kjedelig - Juliane Det blir litt for "hipt" og oppkunstruert.'' Det er nesten utrolig, men din mening om disse navnene er omtrent som jeg skulle sagt det selv:-) 0 Siter
grot Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Johanne og Juliane er fine. De to første synest jeg ikke noe om.. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Jeg synes alle navnene er fine, liker kanskje Johanne best, men det er vel også et motenavn nå. 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 - Josefine Det er ok. - Fransiska Nei, det blir helt feil på en norsk jente. - Johanne Litt gammelmodig og kjedelig - Juliane Det blir litt for "hipt" og oppkunstruert. Skal si du hadde stor spredning i valg av navn! Juliane er da et gammelt navn? Mener bestemt at det et stykke bak i slekta til min eks finnes minst en Juliane om ikke flere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.