Gå til innhold

Hva syns dere om like navn i en familie?

Anbefalte innlegg

Gjest snart mamma igjen
Skrevet

Jeg fortsetter med navnespørsmål, jeg!

1 Er det umulig å ta samme navn som en fetter/kusine (altså mitt søskens barn)? Det fineste jentenavnet jeg vet, heter barnets kusine. De kommer til å ha mye kontakt.

2) Det andre jeg lurer på er hvordan det vil være om to søsken har samme mellomnavn (altså fornavn nr.2). Virker det helt snålt? Det er bare første fornavn som skal brukes til vanlig.

Feks Alexander Magnus Larsen og Jonathan Magnus Larsen (bare eksempler dette da).

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• morsan

5

• KaVa

5

• Speak

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest rare tanker om navn du har idag :)
Skrevet

''1 Er det umulig å ta samme navn som en fetter/kusine (altså mitt søskens barn)? Det fineste jentenavnet jeg vet, heter barnets kusine. De kommer til å ha mye kontakt.''

Såpass mange navn er det vel å velge mellom at det går an å unngå. Jeg for min del ville ikke ha gjort det.

''2) Det andre jeg lurer på er hvordan det vil være om to søsken har samme mellomnavn (altså fornavn nr.2). Virker det helt snålt? Det er bare første fornavn som skal brukes til vanlig.''

Hvorfor ?

Gjest ViViola
Skrevet

1) Ingenting er umulig, men det framstår litt snodig. Jeg hadde ikke gjort det.

2) HVORFOR? Om det er for å hedre en avdød avholdt slektning så forstår jeg det forsåvidt, men det ser jo helt kårny ut, da. Vitner om ekstremt lite fantasi... Så igjen - jeg hadde ikke gjort det, og jeg kjenner ingen som har gjort det heller.

Skrevet

''1 Er det umulig å ta samme navn som en fetter/kusine (altså mitt søskens barn)? Det fineste jentenavnet jeg vet, heter barnets kusine. De kommer til å ha mye kontakt.''

Det er jo selvsagt lov, men jeg ville ikke ha gjort det. Jeg synes navn brukt av våre søsken på deres barn liksom er "tatt", og det samme gjelder navn som ligner på dem. Tilsvarende dersom det er barna til nære venner av oss.

Jeg ville følt det var veldig merkelig dersom en av våre søsken kalte sitt barn for det samme som vårt.

''2) Det andre jeg lurer på er hvordan det vil være om to søsken har samme mellomnavn (altså fornavn nr.2). Virker det helt snålt? Det er bare første fornavn som skal brukes til vanlig.''

Jeg vet om enkelte familier hvor de har en tradisjon på dette, med et 'fast navn' som går igjen i slekta. Det må være uproblematisk, selv om vi neppe hadde valgt noe tilsvarende selv.

Skrevet

1) Umulig er det selvfølgelig ikke, det er helt lovlig. Jeg ville ikke selv gjort det om etternavnet også var likt, eller om jeg trodde kusinens foreldre ville bli svært sure pga det. Syns de det er ok, hvorfor ikke? Kanskje greit med et mellomnavn for å skille? Jeg har en haug med søskenbarn, og to heter det samme, dvs. type Ida Merthe og Ida Kristine. Bestemoren heter Ida, og alle syns det er bare koselig.

2) Litt snålt, men hvorfor ikke?

Gjest snart mamma igjen
Skrevet

1) Umulig er det selvfølgelig ikke, det er helt lovlig. Jeg ville ikke selv gjort det om etternavnet også var likt, eller om jeg trodde kusinens foreldre ville bli svært sure pga det. Syns de det er ok, hvorfor ikke? Kanskje greit med et mellomnavn for å skille? Jeg har en haug med søskenbarn, og to heter det samme, dvs. type Ida Merthe og Ida Kristine. Bestemoren heter Ida, og alle syns det er bare koselig.

2) Litt snålt, men hvorfor ikke?

I dette tilfelle vil det være snakk om ulike etternavn hos kusinene. De vil også ha ulike mellomnavn (men mellomnavnene blir ikke brukt). Er enig at det kanskje er litt dumt med samme navn likevel, vet ikke om mitt søsken ville likt det helt nei. Og så blir det jo litt tungvint i større familiesammenhenger, hvis to barn heter det samme...

Gjest rare tanker om navn du har idag :)
Skrevet

I dette tilfelle vil det være snakk om ulike etternavn hos kusinene. De vil også ha ulike mellomnavn (men mellomnavnene blir ikke brukt). Er enig at det kanskje er litt dumt med samme navn likevel, vet ikke om mitt søsken ville likt det helt nei. Og så blir det jo litt tungvint i større familiesammenhenger, hvis to barn heter det samme...

Det blir ofte lille xx og store xx, kjedelig for barna ....

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, ville nok valgt et annet navn enn de mine søsken har på sine barn, regner slike navn for å være "opptatt".

Ville ikke valgt den løsningen selv, men ser ikke store problemer med det heller.

Skrevet

1. Hvis jeg hadde mye kontakt med barnet så ville jeg ikke valgt samme navn på mitt eget nei. Men fullt lovlig er det jo.

2. Det ser i alle fall rart ut, men ikke ulovlig det heller. :o)

I gamle dager var det jo rett som det var 2-3 Ola'er eller Anne'er ettersom man gjerne brukte navnene omigjen om barnet døde, noe som jo skjedde tildels ofte. Husker jeg var borti at et barn var dødssykt så foreldrene kalte den nye lille babyen ved samme navn, det var vel oppkalling og navnet måtte for enhver pris ikke dø ut av familien. Så overlevde den lille og dermed het to søsknene akkurat det samme. Litt snodig kanskje.

Skrevet

Til spørsmål nr. 2: tror katolikkene gjør dette, dvs. barna har alle Maria som mellomnavn, både gutter og jenter så vidt jeg vet!

mvh

Skrevet

For min del ville jeg ikke syntes særlig om det, dersom mine søstre ga en av sine unger det samme navnet som en av mine. Men dette er opp til dere. Ville i alle fall snakket med søskenet om det syntes det var greit. (synes dessuten det er veldig fantasiløst...)

Synes heller ikke det er noe poeng å gi to søsken samme mellomnavn - men det er fritt valg for dere som foreldre. Synes dere det er OK - så kjør i vei!

Skrevet

Til spørsmål nr. 2: tror katolikkene gjør dette, dvs. barna har alle Maria som mellomnavn, både gutter og jenter så vidt jeg vet!

mvh

Vel - tror ikke det er så _veldig_ vanlig blant katolikker, jeg. De katolikkene jeg kjenner (riktignok amerikanske) hadde ikke like mellomnavn, og ingen av de jeg kjente hadde mellomnavnet Maria (Mary).

Skrevet

Vel - tror ikke det er så _veldig_ vanlig blant katolikker, jeg. De katolikkene jeg kjenner (riktignok amerikanske) hadde ikke like mellomnavn, og ingen av de jeg kjente hadde mellomnavnet Maria (Mary).

Hmm, jeg kan da ikke ha drømt en SÅ merkelig ting? :-)

mvh

Skrevet

1. Hvis jeg hadde mye kontakt med barnet så ville jeg ikke valgt samme navn på mitt eget nei. Men fullt lovlig er det jo.

2. Det ser i alle fall rart ut, men ikke ulovlig det heller. :o)

I gamle dager var det jo rett som det var 2-3 Ola'er eller Anne'er ettersom man gjerne brukte navnene omigjen om barnet døde, noe som jo skjedde tildels ofte. Husker jeg var borti at et barn var dødssykt så foreldrene kalte den nye lille babyen ved samme navn, det var vel oppkalling og navnet måtte for enhver pris ikke dø ut av familien. Så overlevde den lille og dermed het to søsknene akkurat det samme. Litt snodig kanskje.

Jeg husker jeg leste om en tipp-tipp-oldemor eller noe slikt som fødte 17 barn, hvorav 10 overlevde barneårene. Det var først Ola nr 3 som levde opp - rart at de ville bruke navnet om igjen.

Skrevet

Hmm, jeg kan da ikke ha drømt en SÅ merkelig ting? :-)

mvh

:-) Det kan jo være at katolikker fra andre deler av verden praktiserer dette. Jeg kjenner kun amerikanske (var "hobby katolikk" et år:-)

Skrevet

Jeg synes det går at søskenbarn har sammen navn, men det er ikke optimalt så lenge de antagelig kommer til å ha mye kontakt.

At to søsken har samme navn synes jeg ikke er OK.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det går at søskenbarn har sammen navn, men det er ikke optimalt så lenge de antagelig kommer til å ha mye kontakt.

At to søsken har samme navn synes jeg ikke er OK.

Tenk så tungvint for besteforeldre, når de stadig må presisere hvilken "Erik" de mener.

Skrevet

Hvis min søster hadde barn med et navn som jeg veldig gjerne ville bruke, ville jeg kanskje brukt det som mellomnavn. Men ikke første navn. Altså, hvis min søster hadde en jente som het Sofie, så kunne jeg kanskje kalt min unge Ida Sofie eller Marte Sofie eller noe i den duren, men ikke bare Sofie.

Skrevet

:-) Det kan jo være at katolikker fra andre deler av verden praktiserer dette. Jeg kjenner kun amerikanske (var "hobby katolikk" et år:-)

Er det ikke spansktalende katolikker i Sør-Amerika som gjerne heter Maria som mellomnavn uansett kjønn? Av typen "Jesus Maria Lopez"

Skrevet

Er det ikke spansktalende katolikker i Sør-Amerika som gjerne heter Maria som mellomnavn uansett kjønn? Av typen "Jesus Maria Lopez"

Godt mulig. Husker en fotballspiller på åttitallet ved navn Jesus Maria Samora.

Katolisimen er jo en verdensreligion, og det er mange ulike "avarter" og kulturer innen katolisismen (som de fleste andre religioner). Så det ville ikke forundre meg om dette var vanlig i deler av verden, eller i noen av retningene innen katolisime.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...