Gå til innhold

Hva syns dere om like navn i en familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk så tungvint for besteforeldre, når de stadig må presisere hvilken "Erik" de mener.

Ser absolutt problemet. Så det går, men er ikke optimalt. Ser problemet hjemme med snuppa som har ei venninne med samme navn som henne. De går i samme klasse, og bor i samme gate:-/

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• morsan

5

• KaVa

5

• Speak

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tenk så tungvint for besteforeldre, når de stadig må presisere hvilken "Erik" de mener.

Ja, absolutt.

I min familie heter en inngiftet tante det samme som en av kusinene mine (tanta kom i familien først). Allerede som barn syntes jeg det var pussig at min onkel og tante hadde valgt å gi datteren samme navn som en inngiftet tante - man kaller jo ikke opp i slike tilfeller!! ;-)

Men her ble selvsagt navnelikheten lett å takle, ettersom de ble kalt for "X" og "tante X".

Min far hadde forresten to tanter med nøyaktig samme navn - både for- og etternavn! Den ene var en kjødelig tante som forble ugift alle sine dager, mens den andre tanta var gift med denne peppermøens bror.

Her ble navnelikheten løst ved at bare den kjødelige tanta ble kalt "tante + fornavn", mens den inngiftede ble kalt ved bare fornavn;-)

Gjest Hos oss
Skrevet

1. Ja, det er utrolig dumt og jeg ville ikke synes noe om det hvis jeg var foreldre til kusinen som allerede hadde det navnet.

2. De jeg vet om som har det slik, er der hvor det andre fornavnet også kan være et etternavn (slik som Magnus, Aleksander, Aase, Scott), slik at "lydbildet av navnet" tilsier at det andre fornavnet er felles mellomnavn.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Uff....det finnes så mange navn. Hvorfor velge det samme...

Skrevet

Jeg husker jeg leste om en tipp-tipp-oldemor eller noe slikt som fødte 17 barn, hvorav 10 overlevde barneårene. Det var først Ola nr 3 som levde opp - rart at de ville bruke navnet om igjen.

Det var sånn på den tiden, litt snodig, men det var vel noe med at visse navn _skulle_ brukes i en navneflokk sikkert.

Skrevet

Det er helt vanlig at mange søskenbarn har det samme navnet i land litt lengre sør. Ingenting galt i dette. Igjen, ikke bry dem om de mongoloide folka her inne som ikke har peiling på slik.

Skrevet

Det er helt vanlig at mange søskenbarn har det samme navnet i land litt lengre sør. Ingenting galt i dette. Igjen, ikke bry dem om de mongoloide folka her inne som ikke har peiling på slik.

Du trenger ikke være slem mot dem med downs syndrom og si at de er like ille som oss dol'ere!

Skrevet

1. ja, prøv heller å lag en annen variant av navnet kanskje? De skal treffes endel gjerne og da blir det kjedelig for barna.

2.ja, det er jo et hav av andre navn å velge i.

Skrevet

Jeg ville tenkt at de foreldrene der må ha _fryktelig_ dårlig fantasi! Det ene navnet stjeler de fra søskenbarnet og det andre fra storesøskenet:)

1. Det synes jeg er litt dårlig gjort, og det blir sikkert en del navneforvirring i familien.

2. Det synes jeg er litt snålt, men jeg kjenner folk som har gjort det.

Skrevet

Du trenger ikke være slem mot dem med downs syndrom og si at de er like ille som oss dol'ere!

Nei, det er sant. Tankevekker!

Skrevet

For min del ville jeg ikke syntes særlig om det, dersom mine søstre ga en av sine unger det samme navnet som en av mine. Men dette er opp til dere. Ville i alle fall snakket med søskenet om det syntes det var greit. (synes dessuten det er veldig fantasiløst...)

Synes heller ikke det er noe poeng å gi to søsken samme mellomnavn - men det er fritt valg for dere som foreldre. Synes dere det er OK - så kjør i vei!

''Ville i alle fall snakket med søskenet om det syntes det var greit. (synes dessuten det er veldig fantasiløst...)''

Min søster har en død datter som har et aldeles nydelig navn og vi tenkte seriøst på å kalle vår for det samme, bortsett fra en bokstav i første fornavn. Jeg snakket selvfølgelig med søstra mi først og hun syntes det hadde vært bare kjempefint om vi brukte navnet. Nå ble det ikke til det, men jeg synes fremdeles navnet er et at de fineste jeg vet.

Skrevet

Kom på en ting: En fordel med å ha kusine med likt navn er at man ikke risikrerer at faren din spiller bort retten til navnet ditt, slik som faren til Carrie i Kongen av Queens gjorde! ;-)

Han tapte i poker eller noe slikt mot datterens onkel, og ble tvunget til å bytte navn på egen datter og kusinen hennes!! ;-)

I voksen alder oppdaget så Carrie at hun egentlig het noe helt annet.

Skrevet

Til spørsmål nr. 2: tror katolikkene gjør dette, dvs. barna har alle Maria som mellomnavn, både gutter og jenter så vidt jeg vet!

mvh

Åneida. :o) Jeg kjenner flere katolikker og ingen av dem heter Maria heller. Men jeg tror de har minst ett helgennavn.

Skrevet

1. Ja, synes det blir litt dumt, jeg. Du skulle fjernet deg fra tanken om å døpe ditt eget barn med dette navnet med en gang foreldrene hadde valgt navnet. Det finnes jo så mange andre fine navn!

2) Helt ok, men skjønner ikke helt vitsen med det?

Skrevet

1) Av hundretusenvis av navn, så skal det gå an å peile seg inn på noe annet.

2) Vitner om dårlig fantasi.

Skrevet

Dersom barna dine og søskenbarna har samme etternavn, bør du i alle fall unngå at de har samme fornavn! Det kan jo føre til forviklinger. Men heter kusina Siv Kari, kan vel du kalle Siv Anne eller Kari Gro.

Tidligere da "alle" kalte opp barna etter besteforeldrene ble det mange søskenbarn med like navn. Far min hadde to jevnaldrende søskenbarn med samme fornavn, og en av dem hadde også samme etternavn. Det hendte han fikk krav på noe fetteren hadde bestilt, selv om de bodde på forskjellige steder. Min mmor hadde både kusine og andre slektninger med samme fornavn og etternavn. Alle hadde samme postadresse sim barn/unge. Mamma fikk også krav som gjat andre. Postmanen får jo også problem!

Selv har jeg flere søskenbarn med samme eller nesten like fornavn, men heldigvis har vi alle ulike ettrnavn.

Skrevet

Dersom barna dine og søskenbarna har samme etternavn, bør du i alle fall unngå at de har samme fornavn! Det kan jo føre til forviklinger. Men heter kusina Siv Kari, kan vel du kalle Siv Anne eller Kari Gro.

Tidligere da "alle" kalte opp barna etter besteforeldrene ble det mange søskenbarn med like navn. Far min hadde to jevnaldrende søskenbarn med samme fornavn, og en av dem hadde også samme etternavn. Det hendte han fikk krav på noe fetteren hadde bestilt, selv om de bodde på forskjellige steder. Min mmor hadde både kusine og andre slektninger med samme fornavn og etternavn. Alle hadde samme postadresse sim barn/unge. Mamma fikk også krav som gjat andre. Postmanen får jo også problem!

Selv har jeg flere søskenbarn med samme eller nesten like fornavn, men heldigvis har vi alle ulike ettrnavn.

''Alle hadde samme postadresse sim barn/unge. Mamma fikk også krav som gjat andre. Postmanen får jo også problem!''

Søstra mi og jeg bor i samme oppgang med postkasser nede i gangen. Vi har merket kassene _tydelig_ med navn, men får stadig vekk hverandres post alikevel. Sannelig bra vi er gode venner!

Men litt kjedelig var det da hun fikk min bekreftelse fra Firkløveren på at jeg hadde bestilt noe til henne i julegave, fra et service hun samlet på - hun rakk å åpne konvolutten og lese bekreftelsen før hun oppdaget at den ikke var til henne... Vi lo av det etterpå da, jeg spurte henne nemlig etter at pakkene var åpnet for det var jo egentlig ganske tydelig at brevet hadde vært åpnet. :o)

Skrevet

Jeg ville ikke kalt mine unger samme som noen nærme i familien. Blir noe annet med oppkalling da.

Jeg hadde heller ikke likt om min søster kalte sine unger samme som mine. Fantasiløst hadde jeg nok ment.

Men det er meg da ;=)

Gjest Lizzenja
Skrevet

''Ville i alle fall snakket med søskenet om det syntes det var greit. (synes dessuten det er veldig fantasiløst...)''

Min søster har en død datter som har et aldeles nydelig navn og vi tenkte seriøst på å kalle vår for det samme, bortsett fra en bokstav i første fornavn. Jeg snakket selvfølgelig med søstra mi først og hun syntes det hadde vært bare kjempefint om vi brukte navnet. Nå ble det ikke til det, men jeg synes fremdeles navnet er et at de fineste jeg vet.

Stor klump i halsen.. Trist og rørende.

Skrevet

Synes det blir litt annerledes - da kaller du på en måte opp etter jenta som døde. En av mine venninner ble født et år etter at søsteren døde i krybbedøden. Hun har dobbeltnavn - et "eget" først, og så søsterens sin. Det synes jeg er OK.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...