Gå til innhold

Hva med like initialer hos søsken? pos-neg

Anbefalte innlegg

Gjest snart mamma igjen
Skrevet

Aller først må jeg i at jeg er imponert over hvor mange som sitter her på dol midt i arbeidstiden, he he! (selv er jeg syk i dag og derfor unnskyldt!)

Jeg lurer på om mange av dere har valgt (eller bevisst ikke valgt) like forbokstaver hos barna deres.

Jeg syns det er så praktisk i noen sammenhenger å kunne bruke bare initialene til de ulike familiemedlemmene. Hvis neste barn hadde samme initialer, ville jeg ikke kunnet benytte det "systemet".

Eneste fordelen jeg ser, er at jeg trenger bare samme sett "navnemerking" i klærne, og trenger ikke skifte det ut når klærne går i arv! Samt at like forbokstaver kan gjøre at søsknene "hører mer sammen" eller at folk automatisk skjønner at de er søsken.

Fortsetter under...

Gjest Elextra
Skrevet

Vi er spesialister på multitasking! ;D

Forøvrig synes jeg samme initialer går helt greit, selv om det selvfølgelig blir ørlite mer komplisert f.eks. ved merking av ting hjemme, ved føring av spilleresultater m.v.

Skrevet

Det har jeg ikke tenkt på engang. :o) På merkelappene har jeg enten bestilt med fornavn for å holde tingene adskilte (er det noe begge bruker like greit så har vi bare satt på to klistrelapper), eller - for klesmerking - med etternavn og telefonnummer. Ikke noe problem.

Skrevet

Jeg syns det er litt fjollete med søsken med samme forbokstav. Er det to søsken - greit, det kan være litt tilfeldig at akkurat de navnene foreldrene likte, har samme forbokstav. Men er det 3 eller flere med samme bokstav, så syns jeg det blir litt krampaktig.

Men det er min mening, og jeg er kanskje litt sær. Folk må gjøre som de vil, så klart. :o)

AneM1365380603
Skrevet

Ingen av mine har like initialer, og det er ganske så tilfeldig. De har en likhet i navnene som jeg oppdaget først da den siste hadde fått navn.

Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell på om det er to eller mange søsken. Per og Pål går greit, men ikke Maren, Martin, Marte, Mads, Mona, Milly, Mina og Morten minstemann!!

Jeg er litt usikker på om jeg skal trekke grensa ved 3 eller 4, men heller kanskje til 3. To søsken med like forbokstaver kan være tilfeldig, tre blir litt voldsomt. Det blir litt som ved kyr, der alle kalvene skal gis navn som har samme forbokstav som mora...;-)

Og så er jeg heller ikke noe begeistret for navn som er for like eller som rimer på søsken, som f eks Kaja og Maja.

Annonse

Skrevet

Vi er spesialister på multitasking! ;D

Forøvrig synes jeg samme initialer går helt greit, selv om det selvfølgelig blir ørlite mer komplisert f.eks. ved merking av ting hjemme, ved føring av spilleresultater m.v.

''Vi er spesialister på multitasking! ;D''

Nemlig! :-)

Skrevet

Ingen av mine har like initialer, og det er ganske så tilfeldig. De har en likhet i navnene som jeg oppdaget først da den siste hadde fått navn.

Ja, det er fort gjort å ikke tenke over alle mulige likhetspunkter før navnet er valgt.

Sønnen min har f eks samme forbokstav som faren, men det tenkte jeg ikke over engang før etterpå. Men mannen min hadde tenkt på det, da. ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Vi er spesialister på multitasking! ;D''

Nemlig! :-)

:D

Skrevet

Jeg synes initialene er på en måte en del av identiteten. Jeg ville ikke hatt de sammen initialene for ungene mine.

Vi har etternavn på alle merkenavnene våre, dermed går alt fint i arv.

AneM1365380603
Skrevet

Ja, det er fort gjort å ikke tenke over alle mulige likhetspunkter før navnet er valgt.

Sønnen min har f eks samme forbokstav som faren, men det tenkte jeg ikke over engang før etterpå. Men mannen min hadde tenkt på det, da. ;-)

''Sønnen min har f eks samme forbokstav som faren, men det tenkte jeg ikke over engang før etterpå. Men mannen min hadde tenkt på det, da. ;-)''

Tipper han er fornøyd med det, eller begge to er ;)

Skrevet

''Sønnen min har f eks samme forbokstav som faren, men det tenkte jeg ikke over engang før etterpå. Men mannen min hadde tenkt på det, da. ;-)''

Tipper han er fornøyd med det, eller begge to er ;)

Absolutt!

Det rare er at det navnet vi nesten valgte begynner på samme forbokstav som mitt navn, men jeg tenkte ikke på det ett sekund!! ;-) Og jeg var vel også den største talspersonen til å velge bort det navnet til fordel for det vil valgte...;-)

Skrevet

hehe, du lurer på så mangt i dag :) Det eneste jeg har tenkt på som viktig med initialene er at det ikke må bli noe dumt som eks LSD, SUR, SØT,SPY,TAP,DØD osv ;)

Ellers så kjenner jeg mange familier som har like initialer på barna sine.

Annonse

Skrevet

hehe, du lurer på så mangt i dag :) Det eneste jeg har tenkt på som viktig med initialene er at det ikke må bli noe dumt som eks LSD, SUR, SØT,SPY,TAP,DØD osv ;)

''Det eneste jeg har tenkt på som viktig med initialene er at det ikke må bli noe dumt som eks LSD, SUR, SØT,SPY,TAP,DØD osv ;) ''

Det er ihvertfall mer enn jeg har tenkt på!! ;-)

Skrevet

''Det eneste jeg har tenkt på som viktig med initialene er at det ikke må bli noe dumt som eks LSD, SUR, SØT,SPY,TAP,DØD osv ;) ''

Det er ihvertfall mer enn jeg har tenkt på!! ;-)

Men for h******.......Hvorfor var det ingen som tipsa meg om den lille detaljen der? Kunne vel ikke tenke på alt der jeg satt midt i ammetåka :-/

Skrevet

Men for h******.......Hvorfor var det ingen som tipsa meg om den lille detaljen der? Kunne vel ikke tenke på alt der jeg satt midt i ammetåka :-/

*S* Ble det noe det ikke skulle blitt? ;-)

Som sagt tenkte jeg ikke på initialene, men det ble uansett et "ikke-ord", så det gikk greit lell! :-)

Jeg kjenner forresten et par personer med initialene ØL - ingen av dem ser ut til å ha noe imot det;-)

Skrevet

Jeg gikk på skolen sammen med ei som hadde WC som initialer... Det var lite moro da vi skulle sy gymposer og brodere initialene våre på kan du trygt si!

Skrevet

Jeg gikk på skolen sammen med ei som hadde WC som initialer... Det var lite moro da vi skulle sy gymposer og brodere initialene våre på kan du trygt si!

*grusomt*

Skrevet

Men så har man jo dem som dukker opp underveis (og eventuelt forsvinner igjen), så man kan ikke gardere seg helt.

Jeg har ikke slike navneinitialer, men på bankkortet mitt sent på 80-tallet - da man fortsatt brukte sjekker og butikkansatte skulle skrive ned bokstavkoden på kortet ditt - hadde jeg FMI der.

På den tiden var Arne Myrdal ganske aktiv med sin Folkebevegelsen Mot Innvandring, og det ble litt fleiping med om bankkortet var medlemskortet mitt....;-)

Vanskelig å skulle gardere seg mot slikt, selv om WC jo er nærmest gyldig til evig tid;-)

Skrevet

Jeg syns det er litt fjollete med søsken med samme forbokstav. Er det to søsken - greit, det kan være litt tilfeldig at akkurat de navnene foreldrene likte, har samme forbokstav. Men er det 3 eller flere med samme bokstav, så syns jeg det blir litt krampaktig.

Men det er min mening, og jeg er kanskje litt sær. Folk må gjøre som de vil, så klart. :o)

''Men er det 3 eller flere med samme bokstav, så syns jeg det blir litt krampaktig.''

Mener at jeg leste her inne en gang om en søskenflokk på _mange_ søsken hvor samtlige hadde 3 fornavn og alle begynte på T? Flere av navnene gikk igjen mange ganger. Man skal ha tunga beint i munne for å huske hvem som var Tone-Trine-Turid, hvem som var Turid-Tuva-Trine og hvem som var Trine-Tuppen-Tuva!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...