Gå til innhold

Foreløpig resultat av navne-undersøkelsen

Anbefalte innlegg

Gjest snart mamma igjen
Skrevet

Det er interessant å putte ut navneforslag på sidene her. Ikke fordi jeg tror DOLerne er helt representative – hovedtyngden er nok innenfor en viss aldersgruppe. Men ved å legge ut navneforslag her, får man en pekepinn på hva slags vibber barnet kan komme til å møte på sitt navn. Og det er jo kjekt å vite på forhånd.

Jeg har telt opp, og navnene har følgende antall "stemmer" på dol, sortert etter popularitet. (Men ok, la jeg noen av navnene ut senere enn andre, da, så det er ikke rettferdig). Jeg har føyd til hvor populære i Norge navnene er (hvor mange som heter det) iflg statistisk sentralbyrå.

Johanne - 15,5 dol-stemmer (4768 personer i Norge heter dette, har økt i popularitet men nå flatet ut)

Hanna/Hannah - 13 dol-stemmer (7645, økende popularitet). Mange på dol nevner at dette er veldig vanlig navn, og det er også hovedgrunnen til at jeg tviler på å velge dette, selv om det er pent. Jeg foretrekker et litt mer uvanlig navn.

Josefine - 10 dol-stemmer (1314 personer i Norge heter dette, økende popularitet)

Mathea/Matea - 7 dol-stemmer (en nevner at navnet er populært, og det stemmer jfr statistisk sentralbyrå: 1063 personer, kjempeøkende popularitet!)

Juliane - 6 ½ dol-stemmer (377 personer i Norge). Et par stykker på dol nevner Julianne som et bedre alternativ, det er et navn jeg også vurderer. (Julianne = 671 personer i Norge)

Esther - 6 dol-stemmer (ca 4000 i Norge, men ikke mange småbarn) men etter å ha lest assosiasjonene til Espen Esther her, har jeg allerede forlatt dette valget gitt...

Rachel/Rakel (uttalt Rakel) - 3,5 dol-stemmer. (1976 personer i Norge, økende popularitet)

Fransiska - 1 ½ dol-stemmer (m.a.o. veldig dårlig likt – jeg går bort fra dette valget)

Jeg tror jeg heller mest til Josefine eller Rakel. muligens Matea, Julianne eller Johanne. To andre navn jeg liker godt, er Sara (men det er altfor vanlig, nesten like vanlig som Hanna), og Bea (veldig sjeldent, men jeg syns det er pent). Angelica liker jeg også, men det har voldsomt oppadstigende popularitet akkurat nå, så da blir det mange i samme aldersgruppe med samme navn.

Jeg liker å sysle med sånne undersøkelser før jeg velger navn – men det viktigste er selvsagt å like navnet!

Skrevet

Du skriver: ''Men ved å legge ut navneforslag her, får man en pekepinn på hva slags vibber barnet kan komme til å møte på sitt navn. Og det er jo kjekt å vite på forhånd.

''

Du burde absolutt ikke la en gjeng hjernedøde idioter på DOL bestemme hva som er et pent navn eller ikke. Det gir absolutt INGEN pekepinn på hvilke vibber barnet ditt vil få i forbindelse med navnet sitt, absolutt ingen! At du velger å bruke dette nettstedet som utgangspunkt for navnevalg, eller utelate navn fordi nissene her inne sier ditt og datt, er helt latterlig. Jeg kan love deg, at de navnene du likte best, er de vakreste navnene, og dette burde du være stolt over, og heve deg over de latterlige svarene du har fått her inne.

Skrevet

Hvis det er én ting jeg skal si meg enig med Jølsen i, så må det være at du ikke burde la folks meninger på dol være styrende for hvilket navn dere velger på barnet! :-)

Folk har så ulik smak, og en som f eks synes Isadora er verdens fineste navn vil kanskje synes Oline er stugt og vice versa. Men hvorfor skal den som liker Oline la seg dupere av meningene til den som liker Isadora? ;-)

Jeg var ikke på dol da vi vurderte navn, men jeg husker at jeg tenkte mye på om jeg skulle si til venner hva vi vurderte. Man vil jo gjerne høre andre si at navnet er pent, men hva om de sier at det er stygt? Jeg hadde ikke likt å høre slikt om et særdeles reelt navnevalg!

Jeg liker jo heller ikke alle navnene som venner har valgt på sine barn, men heldigvis vet de det ikke! :-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Du skriver: ''Men ved å legge ut navneforslag her, får man en pekepinn på hva slags vibber barnet kan komme til å møte på sitt navn. Og det er jo kjekt å vite på forhånd.

''

Du burde absolutt ikke la en gjeng hjernedøde idioter på DOL bestemme hva som er et pent navn eller ikke. Det gir absolutt INGEN pekepinn på hvilke vibber barnet ditt vil få i forbindelse med navnet sitt, absolutt ingen! At du velger å bruke dette nettstedet som utgangspunkt for navnevalg, eller utelate navn fordi nissene her inne sier ditt og datt, er helt latterlig. Jeg kan love deg, at de navnene du likte best, er de vakreste navnene, og dette burde du være stolt over, og heve deg over de latterlige svarene du har fått her inne.

''en gjeng hjernedøde idioter på DOL''

Hvah?! ;-)

Gjest segselvidøra
Skrevet

''

If so are you the King!

Gjest snart mamma igjen
Skrevet

Hvis det er én ting jeg skal si meg enig med Jølsen i, så må det være at du ikke burde la folks meninger på dol være styrende for hvilket navn dere velger på barnet! :-)

Folk har så ulik smak, og en som f eks synes Isadora er verdens fineste navn vil kanskje synes Oline er stugt og vice versa. Men hvorfor skal den som liker Oline la seg dupere av meningene til den som liker Isadora? ;-)

Jeg var ikke på dol da vi vurderte navn, men jeg husker at jeg tenkte mye på om jeg skulle si til venner hva vi vurderte. Man vil jo gjerne høre andre si at navnet er pent, men hva om de sier at det er stygt? Jeg hadde ikke likt å høre slikt om et særdeles reelt navnevalg!

Jeg liker jo heller ikke alle navnene som venner har valgt på sine barn, men heldigvis vet de det ikke! :-)

Jeg lar selvsagt ikke meningene til dolerne her være det eneste avgjørende. Men når jeg hører at feks navnet Fransiska møter negative holdninger hos så mange, og jeg sitter med flere alternative navn som også er pene, og mer vanlige, så syns jeg ikke det gjør noe å la det påvirke valget. Folk her inne kommer da også med synspunkter som jeg ikke har tenkt over, og som jeg er enige i når jeg tenker over det (såsom at Esther minner for mye om Espen Esther).

Hvis jeg hadde vært sterkt bestemt på ett navn, ville jeg jo ha brukt det uansett.

Jeg syns det er bedre å få tilbakemeldinger på navn her, anonymt, enn å fortelle navnet til venner og familie og kanskje høre negativt fra dem. For hvis jeg da velger å likevel gi barnet det navnet, ville jeg vite at de syns det var dumt. Men om folk her ikke liker det, spiller det ikke så stor rolle.

Jeg må tilføye at jeg tror jo ofte man endrer holdning til et navn dersom man liker personen som heter det. Jeg er sikker på at alle som møter mitt vidunderlige barn, vil begynne å like navnet uansett, he he! :-)

Skrevet

Jeg lar selvsagt ikke meningene til dolerne her være det eneste avgjørende. Men når jeg hører at feks navnet Fransiska møter negative holdninger hos så mange, og jeg sitter med flere alternative navn som også er pene, og mer vanlige, så syns jeg ikke det gjør noe å la det påvirke valget. Folk her inne kommer da også med synspunkter som jeg ikke har tenkt over, og som jeg er enige i når jeg tenker over det (såsom at Esther minner for mye om Espen Esther).

Hvis jeg hadde vært sterkt bestemt på ett navn, ville jeg jo ha brukt det uansett.

Jeg syns det er bedre å få tilbakemeldinger på navn her, anonymt, enn å fortelle navnet til venner og familie og kanskje høre negativt fra dem. For hvis jeg da velger å likevel gi barnet det navnet, ville jeg vite at de syns det var dumt. Men om folk her ikke liker det, spiller det ikke så stor rolle.

Jeg må tilføye at jeg tror jo ofte man endrer holdning til et navn dersom man liker personen som heter det. Jeg er sikker på at alle som møter mitt vidunderlige barn, vil begynne å like navnet uansett, he he! :-)

Ja, jeg er helt enig med deg i alt di sier der! :-D

Skrevet

Av de navnene du har nevnt i dag hadde jeg gått for Josefine. Det er knallstilig!

Gjest nemlignemlig
Skrevet

''

Sa nok en hjernedød idiot hehehe

Skrevet

Sa nok en hjernedød idiot hehehe

Oi, jeg glemte hvor intelligent du er :-)

Skrevet

Skål på den, du!

Gjest nemlignemlig
Skrevet

Oi, jeg glemte hvor intelligent du er :-)

Ja, og det er f' så irriterende når folk gjør det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...