Gjest :-/ Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Hvor tidlig i svangerskapet kan det ses at barnet du venter har et handicap, feks Down syndrom? Har du krav på å få vite dette så tidlig som mulig? Dersom alle får vite at barnet har Down syndrom før det har gått 12 uker, tror jeg de fleste ville vurdere å ta abort. Dette må jo bety at mennesker med Down syndrom nærmesr vil bli utryddet i framtiden? 0 Siter
villbringebær Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Jeg hadde IKKE tatt abort selv om jeg fikk vite før 12.uke at barnet mitt hadde Downs! 0 Siter
Gjest Downs Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Ser de folden i nakken så må du vel få beskjed ...... Vi har ei jente med Downs i nær familie, dette ble ikke oppdaget før etter at hun ble født, selv med to UL. Hun er en hjerteknuser som smelter alles hjerter , selv foreldrene, selvfølgelig var det et lite sjokk da ble født, men tankegangen ble fort endret. Vi strevde veldig med å få barn, prøvde i mange år, tilslutt var vi i køen på Riksen. Etterhvert ble vi gravide, tiden kom og vi skulle på vår første UL, det var/er i uke 17, legen sa ifra at husk, dette er ikke for at dere foreldre skal "se" barnet deres for første gang, det er for at vi skal se at alt er i orden, vi skulle gjøre oss noen tanker rundet det hvis-om-atte ..... vi ble enige om at er det et barn med Downs så javel, da får vi et barn med Downs. Tanken på abort var ikke der. Det gikk det bra for oss da, vi er idag foreldre til to friske barn 0 Siter
Gjest nakkefold Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Mellom uke 11 og 13 kan en gynekolog se om fosterets nakkefold er større enn normalt, dette er en indikasjon på downs. En fostervannsprøve kan fastslå ganske sikkert, men fostervannsprøve er risikabelt, det kan forsårsake abort. Og forstevannsprøve er det ikke mulig å få svar på før man er langt over uke 12 Nye blodprøver har gjort det mulig å anslå risiko for at fosteret kan ha kromosomfeil. Denne testen kan gi prøvesvar som gjør det svært vanskelig for et par å ta en avgjørelse. Hvor går grensen? Hva om du får beskjed om at det er 4% sjanse, 14 prosent sjanse, 24 % sjanse for en kromosomfeil? Og noen kromosomfeil er mye lettere å leve med enn andre. Denne prøven er det mange som får tatt i Danmark. På medisinsk fødselsregisters sider på www.fhi.no kan du lese statisitikk over hvor mange barn som blir født med downs, og hvor mange som blir abortert etter uke 12 på grunnlag av at man får vite at fosteret antageligvis har downs. Alle som søker om abort etter uke 12 på grunn av at fosteret antageligvis har downs, får innvilget dette. De aller fleste fostre med downs, har normalt unge mødre. Men risikoen øker med mors alder. Det viktige er å gi foreldre med funksjonshemmede barn, god hjelp og ordninger som gjør at en familie ikke sliter seg ut med omsorgen, og at de lettere kan ta en avgjørelse om å beholde et foster med en funksjonshemning. Først da vil det bli et reelt valg. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Jeg kan ikke tenke meg at man har _krav_ på å få vite det. Før 12. uke, hvordan skal de finne det ut? 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Jeg hadde IKKE tatt abort selv om jeg fikk vite før 12.uke at barnet mitt hadde Downs! Det er det mange som sier, før de sitter der og får den beskjeden. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Mellom uke 11 og 13 kan en gynekolog se om fosterets nakkefold er større enn normalt, dette er en indikasjon på downs. En fostervannsprøve kan fastslå ganske sikkert, men fostervannsprøve er risikabelt, det kan forsårsake abort. Og forstevannsprøve er det ikke mulig å få svar på før man er langt over uke 12 Nye blodprøver har gjort det mulig å anslå risiko for at fosteret kan ha kromosomfeil. Denne testen kan gi prøvesvar som gjør det svært vanskelig for et par å ta en avgjørelse. Hvor går grensen? Hva om du får beskjed om at det er 4% sjanse, 14 prosent sjanse, 24 % sjanse for en kromosomfeil? Og noen kromosomfeil er mye lettere å leve med enn andre. Denne prøven er det mange som får tatt i Danmark. På medisinsk fødselsregisters sider på www.fhi.no kan du lese statisitikk over hvor mange barn som blir født med downs, og hvor mange som blir abortert etter uke 12 på grunnlag av at man får vite at fosteret antageligvis har downs. Alle som søker om abort etter uke 12 på grunn av at fosteret antageligvis har downs, får innvilget dette. De aller fleste fostre med downs, har normalt unge mødre. Men risikoen øker med mors alder. Det viktige er å gi foreldre med funksjonshemmede barn, god hjelp og ordninger som gjør at en familie ikke sliter seg ut med omsorgen, og at de lettere kan ta en avgjørelse om å beholde et foster med en funksjonshemning. Først da vil det bli et reelt valg. ''De aller fleste fostre med downs, har normalt unge mødre. Men risikoen øker med mors alder.'' ? Mener du at de fleste som får barn med Downs er unge mødre, fordi de ikke befinner seg i risikogruppen og dermed ikke blir testet like "grundig"? Skjønte ikke helt formuleringen din, den virket noe selvmotsigende ) 0 Siter
Gjest nakkefold Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 ''De aller fleste fostre med downs, har normalt unge mødre. Men risikoen øker med mors alder.'' ? Mener du at de fleste som får barn med Downs er unge mødre, fordi de ikke befinner seg i risikogruppen og dermed ikke blir testet like "grundig"? Skjønte ikke helt formuleringen din, den virket noe selvmotsigende ) Nei, i antall er de fleste downs-fostre i magen på normalt unge mødre, fordi det er flest gravide i denne aldersgruppen. Men fordelt på antall mødre i de ulike aldersgruppene, er det større risko desto eldre mor er. 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 ''De aller fleste fostre med downs, har normalt unge mødre. Men risikoen øker med mors alder.'' ? Mener du at de fleste som får barn med Downs er unge mødre, fordi de ikke befinner seg i risikogruppen og dermed ikke blir testet like "grundig"? Skjønte ikke helt formuleringen din, den virket noe selvmotsigende ) Trodde det først og fremst var eldre kvinner som var i faresonen jeg. Men jeg er heller ingen Downs Syndrom-ekspert. 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Nei, i antall er de fleste downs-fostre i magen på normalt unge mødre, fordi det er flest gravide i denne aldersgruppen. Men fordelt på antall mødre i de ulike aldersgruppene, er det større risko desto eldre mor er. Ok. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Nei, i antall er de fleste downs-fostre i magen på normalt unge mødre, fordi det er flest gravide i denne aldersgruppen. Men fordelt på antall mødre i de ulike aldersgruppene, er det større risko desto eldre mor er. Ah, da er jeg med på resonnementet. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Nei, jeg har vokst opp med et "downsbarn" som en del av den nærmeste familien, han er som en lillebror for meg, så jeg hadde ikke tatt abort. Hadde sannynligvis ikke testet for det engang, fordi slike tester ikke er 100% sikre og flere av dem innebærer stor risiko for fosteret. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 ''Dersom alle får vite at barnet har Down syndrom før det har gått 12 uker, tror jeg de fleste ville vurdere å ta abort.'' Nei, det tror i alle fall ikke jeg. Kanskje en del ville vurdert det, men jeg tror ikke så mange ville gjort det. 0 Siter
villbringebær Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Det er det mange som sier, før de sitter der og får den beskjeden. Jeg gjenntar: Jeg hadde IKKE tatt abort om jeg visste barnet hadde Downs!... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Det er det mange som sier, før de sitter der og får den beskjeden. Det tror jeg ikke... Jeg hadde heller ikke tatt abort om jeg bar på en baby med downs. Mennesker med downs er generelt sett flotte mennesker vi kan lære mye av For en stund siden var vi i svømmehallen. Minstejenta mi er litt pysete i vannet (redd for å få vann i ansiktet) og tok sklia ned i bassenget. Pappa måtte stå helt inntil sklia for å ta imot henne. Nåde ham om han gikk to cm bakover!! Ei lita jente på samme alder som min lille, føyk opp i sklia og silte i full fart ned i bassenget- gang på gang. Minstejenta mi ble sååå imponert av den lille "fisken". Hun var bare så søt og sjarmerende - og hadde downs syndrom 0 Siter
Gjest nei til abort Skrevet 29. februar 2008 Skrevet 29. februar 2008 Heldigvis avstår mange fra sorteringsmuligheten tidlig i svangerskapet. 0 Siter
Chezka Skrevet 29. februar 2008 Skrevet 29. februar 2008 Jeg er gravid, og pga alder (39 år) her jeg vært til en såkalt Duotest - et alternativ til fostervannsprøve. På ultralyd kan man mellom 11 og 14 uker måle nakkefold på foster for å anslå risiko for kromosomavvik. Dette i tillegg til hormonprøver av mor kan gi en risikovurdering for avvik. For min del ser det ut til at alt er ok med fosteret. Men om vi hadde fått høy risiko på Duotest, og at fostervannsprøve etterpå (i uke 16 - 18) hadde vist avvik, så hadde jeg valgt senabort. Jeg vil ikke sette et barn til verden med Downs (eller andre kromosomavvik). Å ha barn med funksjonshemming er så krevende at jeg vil, om jeg har mulighet, velge det bort. At politikere snakker om sorteringssamfunnet blir feil all den tid de ikke gjør noe for at foreldre som allerede har barn med funksjonshemming får den hjelp og støtte de burde ha krav på. Jeg kjenner flere foreldre som har slitt seg helseløs på voksne barn med funksjonshemminger, og ikke fått noe hjelp eller avlastning fra det offentlige. Noen må sågar flytte på tvers av landet til kommuner som har litt bedre tilbud for barna deres. Det er veldig enkelt som utenforstående å si at "Downsbarna er jo så søte og hærlige", men tenk deg å ha et barn som aldri blir voksent!! Som aldri vil klare seg helt på egenhånd i verden. At noen velger å ta abort hvis de får vite at barnet har et kromosomavvik, må være helt opptil det enkelte foreldrepar. Det er KUN de det gjelder som vet om det er riktig å ta abort eller beholde. 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. februar 2008 Skrevet 29. februar 2008 Jeg er gravid, og pga alder (39 år) her jeg vært til en såkalt Duotest - et alternativ til fostervannsprøve. På ultralyd kan man mellom 11 og 14 uker måle nakkefold på foster for å anslå risiko for kromosomavvik. Dette i tillegg til hormonprøver av mor kan gi en risikovurdering for avvik. For min del ser det ut til at alt er ok med fosteret. Men om vi hadde fått høy risiko på Duotest, og at fostervannsprøve etterpå (i uke 16 - 18) hadde vist avvik, så hadde jeg valgt senabort. Jeg vil ikke sette et barn til verden med Downs (eller andre kromosomavvik). Å ha barn med funksjonshemming er så krevende at jeg vil, om jeg har mulighet, velge det bort. At politikere snakker om sorteringssamfunnet blir feil all den tid de ikke gjør noe for at foreldre som allerede har barn med funksjonshemming får den hjelp og støtte de burde ha krav på. Jeg kjenner flere foreldre som har slitt seg helseløs på voksne barn med funksjonshemminger, og ikke fått noe hjelp eller avlastning fra det offentlige. Noen må sågar flytte på tvers av landet til kommuner som har litt bedre tilbud for barna deres. Det er veldig enkelt som utenforstående å si at "Downsbarna er jo så søte og hærlige", men tenk deg å ha et barn som aldri blir voksent!! Som aldri vil klare seg helt på egenhånd i verden. At noen velger å ta abort hvis de får vite at barnet har et kromosomavvik, må være helt opptil det enkelte foreldrepar. Det er KUN de det gjelder som vet om det er riktig å ta abort eller beholde. Jeg ble grundig undersøkt på ul i uke 12 og la jo merke til at legen studerte nakken på fosteret grundig. Heldigvis var alt normalt, men hadde det vært nakkefold hadde det blitt fostervannsprøve og abort om det hadde vært noe galt. Utvilsomt. Andre får si hva de vil, men det hadde vært mitt valg. Har en hjertesykk gutt fra før og det holder i lange baner selv om han er "frisk" i den forstand at vi ikke merker noe til det i hverdagen heldigvis. 0 Siter
Gjest Ikke politisk korrekt, men ærlig Skrevet 29. februar 2008 Skrevet 29. februar 2008 Jeg hadde tatt abort, også senabort om nødvendig. Jeg jobber i skoleverket og har en del å gjøre med barn med funksjonshemninger. Veldig mange foreldre sliter seg og sin familie helt ut. De må slåss med hjelpemiddelsentralen, krangle med kommunen om avlastning osv. Vår familie er allrerede sårbar pga min manns psyksike helse. Hvis jeg kan unngå å bringe et funksjonhemmet barn inn i familien vil jeg gjøre det. Hvis en av våre barn får en funksjonshemming vil vi selvfølgelig stille opp med alt vi har. 0 Siter
Chezka Skrevet 29. februar 2008 Skrevet 29. februar 2008 Jeg ble grundig undersøkt på ul i uke 12 og la jo merke til at legen studerte nakken på fosteret grundig. Heldigvis var alt normalt, men hadde det vært nakkefold hadde det blitt fostervannsprøve og abort om det hadde vært noe galt. Utvilsomt. Andre får si hva de vil, men det hadde vært mitt valg. Har en hjertesykk gutt fra før og det holder i lange baner selv om han er "frisk" i den forstand at vi ikke merker noe til det i hverdagen heldigvis. Da jeg var på ultralyd sa faktisk legen (spesialist i fosterdiagnostikk) at hjertesykdommer også vil gi forstørret nakkefold. Dette visste jeg ikke. For øvrig er det visstnok ikke "lov" å si noe om nakkefold hvis mor er under 38 år. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.