Gå til innhold

Down syndrom og abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var på ultralyd sa faktisk legen (spesialist i fosterdiagnostikk) at hjertesykdommer også vil gi forstørret nakkefold. Dette visste jeg ikke.

For øvrig er det visstnok ikke "lov" å si noe om nakkefold hvis mor er under 38 år.

Hjertefeil er ofte vanlig hos barn med downs, sammenhengen ligger kanskje der? Vi har masse hjertebarn i familien, ingen med downs. :o)

Ikke lov til å si fra om mor er under 38? Det høres veldig usannsynlig ut.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jølsen

9

• Chezka

7

• filiokus81

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hjertefeil er ofte vanlig hos barn med downs, sammenhengen ligger kanskje der? Vi har masse hjertebarn i familien, ingen med downs. :o)

Ikke lov til å si fra om mor er under 38? Det høres veldig usannsynlig ut.

Nei, det er visstnok ikke lov til å opplyse om det hvis man finner forstørret nakkefold før mor er fylt 38.

Skrevet

Nei, det er visstnok ikke lov til å opplyse om det hvis man finner forstørret nakkefold før mor er fylt 38.

Har kikket litt på nettet og det ser ut til at du har rett ja. Snodig. Skal tro hva det begrunnes med?

Gjest Nina Leonora
Skrevet

Flere venninner av meg har vært til ekstra ultralyd akkurat i uke 11 for å sjekke nakkefolden for Downs, fordi de har hatt Downs i familien fra før, og var ekstra nervøse for det. Og de var under 38.

Skrevet

Flere venninner av meg har vært til ekstra ultralyd akkurat i uke 11 for å sjekke nakkefolden for Downs, fordi de har hatt Downs i familien fra før, og var ekstra nervøse for det. Og de var under 38.

Jeg tror kanskje at det stiller seg litt annerledes hvis man har Downs eller andre sykdommer i familien. Da kan man jo også få tilbud om fostervannsprøve før man er 38.

Skrevet

Har kikket litt på nettet og det ser ut til at du har rett ja. Snodig. Skal tro hva det begrunnes med?

Kanskje man er redd for at "alle" da ville sjekket dette? Jeg vet ikke helt...

Skrevet

Da jeg var på ultralyd sa faktisk legen (spesialist i fosterdiagnostikk) at hjertesykdommer også vil gi forstørret nakkefold. Dette visste jeg ikke.

For øvrig er det visstnok ikke "lov" å si noe om nakkefold hvis mor er under 38 år.

Jeg har en venninne på 29 som nettopp var på ul og fikk beskjed om at fosteret muligens hadde et kromosomavvik pga nakkefolden. De har ingen kromosomavvik i familien, og ba heller ikke spesifikt om at nakkefolden skulle sjekkes. Dette var ordinær ul i uke 18.

Fostevannsprøve viste imidlertid at alt var som det skulle heldigvis.

Så det er tydeligvis ulik praksis rundtom.

Skrevet

Kanskje man er redd for at "alle" da ville sjekket dette? Jeg vet ikke helt...

Det er litt rart ja. Jeg mener, vil de at Downs skal fortsette å eksistere da, siden de er så nøye med denne regelen?

Skrevet

Heldigvis avstår mange fra sorteringsmuligheten tidlig i svangerskapet.

Jeg skjønner hva du mener, men tror det er viktig å forstå alt som ligger rundt det å få et barn med Downs syndrom, som faktisk er veldig krevende.

Skrevet

Det tror jeg ikke... Jeg hadde heller ikke tatt abort om jeg bar på en baby med downs. Mennesker med downs er generelt sett flotte mennesker vi kan lære mye av :)

For en stund siden var vi i svømmehallen. Minstejenta mi er litt pysete i vannet (redd for å få vann i ansiktet) og tok sklia ned i bassenget. Pappa måtte stå helt inntil sklia for å ta imot henne. Nåde ham om han gikk to cm bakover!! Ei lita jente på samme alder som min lille, føyk opp i sklia og silte i full fart ned i bassenget- gang på gang. Minstejenta mi ble sååå imponert av den lille "fisken". Hun var bare så søt og sjarmerende - og hadde downs syndrom :)

Klart de er flotte mennesker, ingen tvil om det. Jeg mener bare at det er nok veldig mange som ville valgt å avslutte svangerskapet hvis de fikk beskjed om at fosteret hadde Downs syndrom, pga alle problemene rundt det. Det er selvfølgelig ikke meningen å si at disse er mindre verd, tvert i mot, men tror det er veldig mange som hadde tatt dette valget likevel.

Skrevet

Klart de er flotte mennesker, ingen tvil om det. Jeg mener bare at det er nok veldig mange som ville valgt å avslutte svangerskapet hvis de fikk beskjed om at fosteret hadde Downs syndrom, pga alle problemene rundt det. Det er selvfølgelig ikke meningen å si at disse er mindre verd, tvert i mot, men tror det er veldig mange som hadde tatt dette valget likevel.

Det var da voldsomt til mye tastefeil hos meg i dag. Når jeg skrev at de ikke er mindre verd, mente jeg selvfølgelig fosteret, ikke foreldrene som velger å avslutte svangerskapet. Bla bla bla.

Skrevet

Jeg hadde tatt abort, også senabort om nødvendig.

Jeg jobber i skoleverket og har en del å gjøre med barn med funksjonshemninger. Veldig mange foreldre sliter seg og sin familie helt ut. De må slåss med hjelpemiddelsentralen, krangle med kommunen om avlastning osv.

Vår familie er allrerede sårbar pga min manns psyksike helse. Hvis jeg kan unngå å bringe et funksjonhemmet barn inn i familien vil jeg gjøre det.

Hvis en av våre barn får en funksjonshemming vil vi selvfølgelig stille opp med alt vi har.

Helt enig med deg.

Det må være opp til hver enkelt. Man må uansett valg få slippe å bli fordømt av samfunnet.

Skrevet

Jeg gjenntar: Jeg hadde IKKE tatt abort om jeg visste barnet hadde Downs!...

Neivel, det er vel egentlig det samme for meg hva du hadde gjort eller ikke, men det er likevel mange som hadde gjort det. Jeg synes abort er forkastelig, og jeg er motstander av dette, men det er likevel veldig mange som kunne komme til å få et annet synspunkt ved en slik beskjed. Folk er forskjellige og har ulike midler tilgjengelig hva angår hjelp og fremtidsplaner.

Skrevet

Helt enig med deg.

Det må være opp til hver enkelt. Man må uansett valg få slippe å bli fordømt av samfunnet.

Abort er abort, men jeg tror det er mange ting som spiller inn. Er det annerledes å avslutte et svangerskap hvor det ikke er påvist skade på fosteret? Dersom en kvinne velger abort kun fordi hun ikke vil ha barnet, og dersom hun velger abort pga kromosomfeil, hva er egentlig forskjellig? Det er nok mange som har visshet om at de ikke klarer eller orker å fø et barn med Downs syndrom, av mange ulike årsaker. Jeg vet ikke helt hva jeg mener jeg, men jeg har alltid vært motstander av abort.

Skrevet

Jeg har en venninne på 29 som nettopp var på ul og fikk beskjed om at fosteret muligens hadde et kromosomavvik pga nakkefolden. De har ingen kromosomavvik i familien, og ba heller ikke spesifikt om at nakkefolden skulle sjekkes. Dette var ordinær ul i uke 18.

Fostevannsprøve viste imidlertid at alt var som det skulle heldigvis.

Så det er tydeligvis ulik praksis rundtom.

http://www.nettavisen.no/innenriks/article949756.ece

Her står det litt om retningslinjer etc.

Gjest ikke politisk korrekt, men ærlig
Skrevet

Abort er abort, men jeg tror det er mange ting som spiller inn. Er det annerledes å avslutte et svangerskap hvor det ikke er påvist skade på fosteret? Dersom en kvinne velger abort kun fordi hun ikke vil ha barnet, og dersom hun velger abort pga kromosomfeil, hva er egentlig forskjellig? Det er nok mange som har visshet om at de ikke klarer eller orker å fø et barn med Downs syndrom, av mange ulike årsaker. Jeg vet ikke helt hva jeg mener jeg, men jeg har alltid vært motstander av abort.

Jeg mener at man i abortspørsmål må ta mest hensyn til dem som allerede er i familien.

Som eksempel ble jeg uønsket gravid som tenåring. Jeg beholdt barnet - tidspunktet var dårlig, ikke hadde jeg god økonomi osv men konsekvensene påvirket bare meg.

Hvis jeg blir uønsket gravid idag, velger jeg med 100% sikkerhet abort. Jeg har 3 barn, et fortsatt i barnehagealder, og en mann med sårbar psykisk helse. Et barn til ville være mer enn jeg tror vi kan takle nå og det totale resultatet ville sterkt påvirke dem som allerede er i familien og gi mine nåværende barn et dårligere oppvektstmiljø.

Skrevet

Interessant lesning! Men igjen, det er tydeligvis ulik praksis rundtom.

Ja, og jeg tror jaggu jeg ville gjøre det "ulovlig" om jeg var under grensen for å få det lovlig! Syns det er temmelig ille at det ikke er "lov" å utføre slike tester, men hvis man har penger kan man gjøre det privat og "ulovlig".

Skrevet

"Dersom alle får vite at barnet har Down syndrom før det har gått 12 uker, tror jeg de fleste ville vurdere å ta abort. Dette må jo bety at mennesker med Down syndrom nærmesr vil bli utryddet i framtiden?"

Mulig folk ville vurdert det, men de blir ikke utryddet.Det finnes heldigvis mennesker som ser verdien i et liv som ikke er "perfek". Et barn er et barn, uavhengig av diagnose.

Og de aller fleste med downs barn, er mot at disse barna blir drept, og det sier jo litt om utfordringer i forhold til gleder.

Alt er doblet.Mennesker med down er noen fantastikske mennesker, som har like mye livets rett som andre.

Og abort er jo drap, samme om barnet er frisk eller ikke.

Men der er MIN menig.

Skrevet

Det skulle vært interessant om man kunne fått tallfestet hvor mange prosent som velger abort i slike tilfeller...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...