Gå til innhold

Gardiner/persienner på kjøkkenet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste litt av gardintråden, og skjønte kjapt at gardinkapper ikke er det store hvis en skal ha noe nytt på kjøkkenet.

Hjelp meg litt her da, folkens!

Vi har et lite kjøkken, ca 3 x 3 meter, med to vinduer rett mot sør, altså mye sol inn på formiddagen. I flere år har vi hatt gardinkappe øverst, og ei sånn hylle ca på midten, med gardiner ned fra den. Gardinene har vært lyse bomullsgardiner, sånn litt "heklete". Tapeten på kjøkkenet er mørk blå, innredningen er i lys eik.

Nå er jeg så drit lei av disse gardinene at jeg ikke har hengt dem opp etter jul, bare gardinkappa øverst. Og jeg har lovet mannen min å finne noe annet ganske raskt, for han vil ha gardibner.

For min del, kunne vi godt latt være å ha noe der, for da kommer alt lyset inn. Men han vil ha skjerming mot sola om morgenen/formiddagen + skjerming mot innsyn (bare bittelitt innsyn fra én nabo....)

Persienner er vanskelig, siden vinduene tipper innover når vi åpner dem. Lift-gardiner - kan det være noe her? Hva slags farge kan passe? Den blåfargen på veggene skal bort, men vi er himla treige med å pusse opp, så det kan fort går noen år før vi får tapetsert.....

Andre muligheter?

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

14

• morsan

11

• AneM1365380603

5

• flowy

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi har ikke gardiner på kjøkkenet vi...

Kan du ikke bare la være å henge dem opp, og se om han får ut fingeren hvis du ikke gjør noe?

Skrevet

Jeg tror jeg ville kuttet ut hylla på midten og hatt helt lyse liftgardiner. Persienner er også et alternativ. Skjønner ikke helt hvorfor det blir vanskelig? De kan jo festes i vinduet, eller? :-)

Skrevet

Kan du ikke bare la være å henge dem opp, og se om han får ut fingeren hvis du ikke gjør noe?

Lurt triks! Tipper han ikke gjør NOENTING!

Eventuelt engasjerer moren sin....;-)

Annonse

Skrevet

Jo, nå har det jo gått noen uker, og han kommer stadig med noen grynt av mistrivsel når han er på kjøkkenet.... Jeg vil jo at han også skal være fornøyd da - og jeg tror nok ikke han går hen og kjøper gardiner - da henger han vel heller opp de gamle hvis det blir for ille....

Men liftgardiner kan jo være tøft d vel?

Skrevet

Lurt triks! Tipper han ikke gjør NOENTING!

Eventuelt engasjerer moren sin....;-)

Hun var her for et par tre uker siden, og var veldig enig med sin sønn at vi absolutt burde ha gardiner.... ;-)

Skrevet

Jeg tror jeg ville kuttet ut hylla på midten og hatt helt lyse liftgardiner. Persienner er også et alternativ. Skjønner ikke helt hvorfor det blir vanskelig? De kan jo festes i vinduet, eller? :-)

Festes i vinduet? Må de ikke festes i karmen da?

Skrevet

Utvendige persienner?

Ja, det hadde kanksje vært noe!!!!! Men det er vel svindyrt?

Skrevet

Festes i vinduet? Må de ikke festes i karmen da?

Jo, de må jo festes i karmen, men de henger på vinduet sånn at du kan åpne det, med persiennen hengende på. Men mulig det ikke går på alle vinduer, nei.. :)

Annonse

Skrevet

Hun var her for et par tre uker siden, og var veldig enig med sin sønn at vi absolutt burde ha gardiner.... ;-)

Jeg hadde vel ikke ventet annet! ;-)

Det tok min mor maaaaange år å "komme over" at vi ikke var interessert i sommergardiner, vintergardiner, julegardiner, påskegardiner etc. ;-)

Skrevet

Jo, de må jo festes i karmen, men de henger på vinduet sånn at du kan åpne det, med persiennen hengende på. Men mulig det ikke går på alle vinduer, nei.. :)

?? Det klarer jeg ikke helt å se for meg. Vi har hatt persienner i vinduer som riktignok har åpnet seg utover, men persiennen henger da rett ned fra karmen, og følger ikke vinduet.

Skrevet

Jeg hadde vel ikke ventet annet! ;-)

Det tok min mor maaaaange år å "komme over" at vi ikke var interessert i sommergardiner, vintergardiner, julegardiner, påskegardiner etc. ;-)

Sånne årstidsgardiner har jeg aldri skjønt meg på! Aldri om noe sånt skal komme inn i mitt hus!! *grøss*

Skrevet

?? Det klarer jeg ikke helt å se for meg. Vi har hatt persienner i vinduer som riktignok har åpnet seg utover, men persiennen henger da rett ned fra karmen, og følger ikke vinduet.

Skal vi se om jeg kan forklare. Persiennen er festet i vinduskarmen øverst. Gjennom begge sider av persiennen er det festet en vaier som også festes nede. På den måten følger persiennen vinduet og man kan åpne det alle veier. Jeg har det på alle vinduene mine som kan åpnes. Da kan man også ha vinduet åpent, uten at persiennene lager lyd hvis det blåser ute.

Skrevet

Skal vi se om jeg kan forklare. Persiennen er festet i vinduskarmen øverst. Gjennom begge sider av persiennen er det festet en vaier som også festes nede. På den måten følger persiennen vinduet og man kan åpne det alle veier. Jeg har det på alle vinduene mine som kan åpnes. Da kan man også ha vinduet åpent, uten at persiennene lager lyd hvis det blåser ute.

OK, krever nok litt mer tilpassing enn å bare henge dem rett opp i karmen;-)

Skrevet

Sånne årstidsgardiner har jeg aldri skjønt meg på! Aldri om noe sånt skal komme inn i mitt hus!! *grøss*

Jeg mistenker av og til min mor for å ha gardinfetisj!

Skrevet

OK, krever nok litt mer tilpassing enn å bare henge dem rett opp i karmen;-)

Ja, det er fagfolk som har målt opp, laget og festet dem, men det ser veldig bra ut. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...