Lillemus Skrevet 1. mars 2008 Skrevet 1. mars 2008 Karnappvinduer er et kapittel for seg, synes jeg :-) Det er den eneste form for vindu jeg kan tolerere uten gardiner. Men da er det jo gjerne bare snakk om et eneste vindu :-) Men nå er jeg mer "maksimalist" enn "minimalist" når det gjelder innredning. Jeg foretrekker kontraster og liv rundt meg. Og jeg er veldig opptatt av den "lune faktoren" både mht lys og lyd. Men det er nå bare min smak, og jeg er klar over at den ikke er helt "in". Men jeg følger den allikevel:-) Det er ikke de stilrene/minimalistiske hjemmene som får folk til utbryte "Så koselig det var her!" Det er greit nok på dagtid, veldig lite innsyn og gir jo masse lys, men om kvelden er det jo et svart høl da... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 1. mars 2008 Skrevet 1. mars 2008 Har aldri skjønt meg på liftgardiner - hvorfor vil man ha gardiner som tar utsikten og lyset der det er best? Hvis man MÅ ha noe som kan skjerme for sola, så kan det være praktisk med liftgardiner. Man kan ha dem helt oppe når sola ikke sjenerer og ta dem helt ned når det blir for mye sol. Vanlige gardiner er ofte ikke pent på et kjøkken. Persienner er også en mulighet, men noen liker ikke dem... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Hvis man MÅ ha noe som kan skjerme for sola, så kan det være praktisk med liftgardiner. Man kan ha dem helt oppe når sola ikke sjenerer og ta dem helt ned når det blir for mye sol. Vanlige gardiner er ofte ikke pent på et kjøkken. Persienner er også en mulighet, men noen liker ikke dem... Hmmm... lurer fortsatt på hva slags gardiner jeg skal ha på køkkenet.. om noen. Vil helst ikke ha, men kunne tenke meg noe for å ha mulighet for å hindre innsyn. Antakelig er persienner mest praktisk (om enn noe sterilt) når jeg ikke ønsker noen veldig synlige gardiner. 0 Siter
morsan Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Tenker han ikke på innsyn da? Og at det er utrolig kaldt og upersonlig uten gardiner? *Grøss*, kunne ikke tenke meg å bo i et hus med rom som gir *gjenlyd på grensen til ekko*, fordi det så absolutt skal være lys og minimalisme for enhver pris. Viktig å ha det koselig og lunt :-) Vi har ikke innsyn, og vhis det blir for mye sol, kan vi senke markisene. Vi har absolutt ikke et minimalistisk hjem selv om vi ikke har gardiner i stua, og *gjenlyd på grensen til ekko* synes jeg absolutt ikke det er. Mne mulig du har særs øfindtlige ører og ville ha hørt slik lyd lell;-) 0 Siter
morsan Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Jeg har en sånn jeg også. Som dinger og slår hver halv og heltime :-) Blir vant til lyden etter hvert, og godt med noe som ikke går på batteri, eller er digitalt :-) Slike klokker lever :-) Vi har en slik gammel klokke, som inntil for noen år sien tikket og gikk og dinget hver hele og halve time. Vi syntes det bare var koselig og som du sier - man venner seg til det. Det ble alltid merkelig stille i huset når den stoppet. Men vi har sluttet å trekke den opp nå, for på slutten måtte den trekkes opp minst én gang i dørgnet, og da er jeg redd vi bare 'slet' på akkurat samme sted på 'båndet'. Så av frykt for å ødelegge den, står den nå bare til pynt. Vi burde vel strengt tatt ha hatt den til en urmaker, men det har bare blitt med tanken. Uansett er den fin å se på:-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Hmmm... lurer fortsatt på hva slags gardiner jeg skal ha på køkkenet.. om noen. Vil helst ikke ha, men kunne tenke meg noe for å ha mulighet for å hindre innsyn. Antakelig er persienner mest praktisk (om enn noe sterilt) når jeg ikke ønsker noen veldig synlige gardiner. Jeg har persienner på kjøkkenviduene. De er stort sett trukket helt opp siden vi har så flott utsikt og helst vil se skikkelig ut. Når sola skinner rett inn, drar vi dem bare ned. Veldig praktisk og greit:) Jeg liker ikke for mye dill og dall, så sånn sett synes jeg det er pent at det er _litt_ sterilt. Man kan pynte opp på andre måter med f.eks. et par store orkideer i vinduskarmen etc. 0 Siter
morsan Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Er vel sikkert koselig for dere siden dere holder ut Tenk om en gjøk i tillegg spratt ut og sa koko for hver time som var gått. Lurer på om slike klokker eksisterer fremdeles. Husker min dagmamma på 70-tallet hadde gjøkur. Det var veldig stas for en 5-6-åring å se på gjøken sprette ut, men jeg hadde ikke maktet å ha et slikt ur selv i dag;-) 0 Siter
Gjest nikkot Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Nå har ikke jeg lest alle svarene dine her, vi hadde også vinder som vippet innover. Vi skrudde persienna fast på selve vinduet, gikk veldig bra det. Har byttet vinduer, så nå har jeg vinder jeg "skrur" innover når jeg skal vaske de utvendig, persiennene er nå skrudd fast over vinduet. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Vi har ikke innsyn, og vhis det blir for mye sol, kan vi senke markisene. Vi har absolutt ikke et minimalistisk hjem selv om vi ikke har gardiner i stua, og *gjenlyd på grensen til ekko* synes jeg absolutt ikke det er. Mne mulig du har særs øfindtlige ører og ville ha hørt slik lyd lell;-) Tepper på gulvet og møbler i rommet vil også motvirke slikt ekko. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Jeg har persienner på kjøkkenviduene. De er stort sett trukket helt opp siden vi har så flott utsikt og helst vil se skikkelig ut. Når sola skinner rett inn, drar vi dem bare ned. Veldig praktisk og greit:) Jeg liker ikke for mye dill og dall, så sånn sett synes jeg det er pent at det er _litt_ sterilt. Man kan pynte opp på andre måter med f.eks. et par store orkideer i vinduskarmen etc. Absolutt enig i det, tror vi er ganske på nett når det gjelder innredning. Men kjøkkenet vårt er fra før ganske så minimalistisk og jeg frykter litt at vanlige hvite markiser eller panelgardiner gjør det sterilt. Men heller nok likevel mot markiser, ja. 0 Siter
Gjest nikkot Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Nå har ikke jeg lest alle svarene dine her, vi hadde også vinder som vippet innover. Vi skrudde persienna fast på selve vinduet, gikk veldig bra det. Har byttet vinduer, så nå har jeg vinder jeg "skrur" innover når jeg skal vaske de utvendig, persiennene er nå skrudd fast over vinduet. glemte å ta med at kjøkkenet vårt var også lite, med persienner virker kjøkkenet større, gardinene fyller rommet på en måte. mormorstangen (hette vel det ... ?) den må vekk NÅ, det er mange år siden det var "in" prust 0 Siter
morsan Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Tepper på gulvet og møbler i rommet vil også motvirke slikt ekko. Har nesten ikke tepper heller i stua....;-) Kanksje mange vil synes det er nakent, men det er ikke minimalistisk og ihvertfall ikke übermoderne. ;-) Men vi har selvsagt møbler, da, og høyt under taket, kanskje det bidrar til å dempe lyden? Jeg synes ihvertfall ikke det er ekkolyd i stua vår - ikke slik som det var i eks-stua vår da alle møbler og stæsj var flytta ut;-) Der hadde vi forresten gardiner - først og fremst av hensyn til faren for innsyn, men også fordi det var et helt annet type rom; mht farger på vegger, takhøyde, fasong, stil. Der ville det vært veldig nakent uetn i det minste en tynn gardinslintre for å gi litt farge. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Absolutt enig i det, tror vi er ganske på nett når det gjelder innredning. Men kjøkkenet vårt er fra før ganske så minimalistisk og jeg frykter litt at vanlige hvite markiser eller panelgardiner gjør det sterilt. Men heller nok likevel mot markiser, ja. Du mener hvite persienner, ikke markiser? Eller? Vi har trefargede persienner og det gir jo en litt varmere følelse enn hvite. Planter gjør seg godt i vinduer som kan virke litt for kalde uten gardiner, synes jeg. Jeg er veldig glad i orkideer og de overlever merkelig nok i mitt hus Potteblomster er jeg ikke glad i og jeg synes planter kan bli litt vel ensformig, så orkideer er kult. Litt farge sammen med det grønne:) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Du mener hvite persienner, ikke markiser? Eller? Vi har trefargede persienner og det gir jo en litt varmere følelse enn hvite. Planter gjør seg godt i vinduer som kan virke litt for kalde uten gardiner, synes jeg. Jeg er veldig glad i orkideer og de overlever merkelig nok i mitt hus Potteblomster er jeg ikke glad i og jeg synes planter kan bli litt vel ensformig, så orkideer er kult. Litt farge sammen med det grønne:) *Slår meg på panna* - selvsagt mener jeg persienner, ja. Dette er en nordvegg, så er ikke plaget med direkte sol der. Synes sånne trepersienner tar vel mye lys når de er nede, og blir litt "massive", men kanskje finnes det finere enn de jeg har erfaring med. Enig i at orkideer er flott, der jeg bodde før, med et stort vindu mot syd, trivdes de utmerket. Tviler på at de ville trives like godte i dette nordvinduet :/. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 *Slår meg på panna* - selvsagt mener jeg persienner, ja. Dette er en nordvegg, så er ikke plaget med direkte sol der. Synes sånne trepersienner tar vel mye lys når de er nede, og blir litt "massive", men kanskje finnes det finere enn de jeg har erfaring med. Enig i at orkideer er flott, der jeg bodde før, med et stort vindu mot syd, trivdes de utmerket. Tviler på at de ville trives like godte i dette nordvinduet :/. Mine persienner henger som sagt helt oppe stort sett hele tiden. Da tar de jo bare ca 10-15 cm av vinduet øverst, så vi merker ikke noe til dem. En sjelden gang kommer sola rett inn der og da drar vi dem ned. Jeg har orkideer i nordvinduer også og merkelig nok går det bra selv om jeg langt fra har grønne fingre ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.