Gå til innhold

Barn av psykisk syke - hovedoppgave

Anbefalte innlegg

Gjest Sykepleierstudentene
Skrevet

Heihei!

Vi skal skrive hovedoppgave om barn av psykisk syke. Vi har en del litteratur, men vi sliter med å finne en god problemstilling. Er det noen her som kan hjelpe oss litt i alt dette tankesurret?

Vi har tenkt litt på følgende: Hva kan sykepleier gjøre for å...barn av psykisk syke? (mangler noen ord her) Hjelp!

Hvordan kan sykepleier hjelpe psykisk syke foreldre til å bedre (familiesituasjon)? Hmmm, ikke lett dette heller.

Hvordan kan sykepleier hjelpe barn til å .... når mor eller far er psykisk syk?

Noen som kan gi oss et par tips til hvordan vi kan sette opp en god problemstilling? Vi må kunne klare å besvare den også da hehe :)

Skrevet

Hvordan kan syklepleier bidra til ivareta barn og unges interesser når mor eller far er psykisk syk?

to-barns-mamman
Skrevet

Hvorfor ikke gjøre det litt enkelt, mitt forslag er:

Hvordan SE barna!

Hva kan sykepleieren gjøre for å få det til?

Skrevet

Dere er litt for vage ennå syns jeg. "Hvordan kan..."- formuleringer vil ikke bidra til at dere får avgrenset oppgaven godt nok til at den blir lett å jobbe med. Det er jo 1000 svar på hvordan en sykepleier kan hjelpe barn av psykisk syke, sant.

Prøv å formuler problemstillingen mer spesifikk, og bruk gjerne termiologi allerede her. Spør gjene konkret, ala "Kan metode A eller teori B bidra til å hjelpe barna av (...)", evt. "Hvilke styrker/ svakheter har metode A og B i arbeid med (...)".

Lykke til!

Skrevet

Jeg får inntrykk av at dere er opptatt av hva dere som sykepleiere kan gjøre for barn som har psykisk syke foreldre.

Videre tenker jeg at dere kanskje kan ta stilling til hvilken situasjon dere ønsker å fokusere på; er det når barn har foreldre innlagt på psykiatrisk sykehus, eller er det barn som har foreldre med kronisk sykdom.

Jeg ville valgt to hovedstrategier videre; sett noe på hva som sies i teorien om hvordan jobbe med dette samt funnet frem til det som er skrevet om gode eksempler på slikt arbeid utført i Norge. Det er skrevet en del om konkrete forsøk gjort i forhold til barn med psykisk syke foreldre i Norge, og det er også beskrevet en del "gode eksempler" på slikt arbeid (både gjennomført på psykiatrisk sykehus og lokalbasert.)

Enkelte kommuner/bydeler i Oslo har nå egne enheter som skal jobbe målrettet med denne type arbeid, her er f.eks. brosjyre om samtalegruppe for barn som har foreldre som er psykisk syke : http://www.bydel-st-hanshaugen.oslo.kommune.no/getfile.php/bydel%20st.%20hanshaugen%20%28BSH%29/Internett%20%28BSH%29/Dokumenter/dokument/barnxunge/Ungdom-klubber/Info-samtalegrupper-2007.pdf

Det er et spennende tema dere har valgt, men dere bør sannsynligvis avgrense ganske tidlig.

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med støtteforeninga for pårørende for psykisk lidende. De kan nok hjelpe dere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...