Gå til innhold

Betyr det ulykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du må lese før du svarer tror jeg. Etter bryllupet har mannen to ringer, kvinnen har de samme to ringene pluss den første diamantringen hun fikk da mannen fridde.

Jeg sier bare at der jeg kommer fra, så er en forlovelsesseremoni en big deal, og alt som har med forlovelse og bryllup er veldig alvorlig.

''Du må lese før du svarer tror jeg. Etter bryllupet har mannen to ringer, kvinnen har de samme to ringene pluss den første diamantringen hun fikk da mannen fridde.'' - ehhh, ja? La meg se om hoderegningen min stemmer: Da har altså damen tre ringer.... Som jeg påpekte i mitt svar til deg :-)

jeg har forstått at dette med forlovelse og bryllup er en big deal for deg. Og jeg undrer hvor i vide verden du kommer fra :-)

Jeg vil forresten si at for meg er både forlovelsen og bryllup "big deal", i den forstand at jeg tar det alvorlig og mener at man som ektefolk skal leve monogamt. Jeg regner også meg og min mann for likeverdige partnere i ekteskapet.

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jølsen

16

• laban

5

• KaVa

5

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Der tar du faktisk feil.

Men jeg er på ingen måte ekspert på forlovelser. Reagerte bare på at mannen forventes å spørre jentas familie - hvis det er våre dager du beskriver.

Mannen må selvsagt spørre om jentas hånd først, altså få godkjennelse fra hennes familie. Dette er veldig viktig der jeg kommer fra, hvor gamle tradisjoner fortsatt eksisterer i beste velgående.

Det er veldig forskjellig hvordan ting praktiseres rundt om i verden, men jeg vet med sikkerhet at tradisjonen slik jeg beskrev over, er veldig viktig mange steder. I Norge var det jo slik for lenge siden at man spurte om jentas hånd, men dette har som de fleste andre tradisjoner her i landet gått i dass.

Skrevet

''Du må lese før du svarer tror jeg. Etter bryllupet har mannen to ringer, kvinnen har de samme to ringene pluss den første diamantringen hun fikk da mannen fridde.'' - ehhh, ja? La meg se om hoderegningen min stemmer: Da har altså damen tre ringer.... Som jeg påpekte i mitt svar til deg :-)

jeg har forstått at dette med forlovelse og bryllup er en big deal for deg. Og jeg undrer hvor i vide verden du kommer fra :-)

Jeg vil forresten si at for meg er både forlovelsen og bryllup "big deal", i den forstand at jeg tar det alvorlig og mener at man som ektefolk skal leve monogamt. Jeg regner også meg og min mann for likeverdige partnere i ekteskapet.

Det er bra dere lever et godt og monogamt ekteskap. Slik skal det være, helt enig med deg.

Mann og kvinne kan aldri bli hundre prosent likverdige i eksteskapet. Dette er fordi mannen og kvinnen er forskjellige av natur.

Skrevet

Det er bra dere lever et godt og monogamt ekteskap. Slik skal det være, helt enig med deg.

Mann og kvinne kan aldri bli hundre prosent likverdige i eksteskapet. Dette er fordi mannen og kvinnen er forskjellige av natur.

Ekteskapet skulle det stå. Er fyllesjuk og klarer ikke taste fullverdig.

Skrevet

''Mann og kvinne kan aldri bli hundre prosent likverdige i eksteskapet. Dette er fordi mannen og kvinnen er forskjellige av natur.''

Der må jeg igjen være uenig, Jølsen. Menn og kvinner vil aldri bli LIKE (takk og pris!), men vi kan likefullt være likeVERDIGE.

Skrevet

Ekteskapet skulle det stå. Er fyllesjuk og klarer ikke taste fullverdig.

Fyllesjuk på en mandag *sjokkert* ;-)

Annonse

Skrevet

Er du sikker på at du definerer "likeverdig" på omtrent samme måte som folk flest - altså at de to partene er like verdifulle / like gode?

Skrevet

''Mann og kvinne kan aldri bli hundre prosent likverdige i eksteskapet. Dette er fordi mannen og kvinnen er forskjellige av natur.''

Der må jeg igjen være uenig, Jølsen. Menn og kvinner vil aldri bli LIKE (takk og pris!), men vi kan likefullt være likeVERDIGE.

Javel. Jeg er i allefall i mot modernisering av kjønnene. For eksempel er det mer naturlig for meg at kvinnen er hjemme med barn, lager mat, vasker, tar seg av hjemmet og er familiens ansikt innad. Mannen er familiens overhode og deres ansikt utad, den som tar de fleste beslutningene og det økonomiske (hvis man klarer).

Skrevet

Fyllesjuk på en mandag *sjokkert* ;-)

Søndager er vår store samlingsdag, bestående av mye god mat og godt drikke, godt humør og sterke meninger.

Gjest ugift mann
Skrevet

Hvorfor er de ikke like mye verdt selv om de har ulike roller?

Skrevet

Hvorfor er de ikke like mye verdt selv om de har ulike roller?

Fordi det bare er slik. Mannen er overordnet kvinnen. Det betyr likevel ikke at kvinnen ikke har verdi. Kvinnen har stor verdi, men ikke så samme nivå som mannen.

Gjest annlovinda
Skrevet

Javel. Jeg er i allefall i mot modernisering av kjønnene. For eksempel er det mer naturlig for meg at kvinnen er hjemme med barn, lager mat, vasker, tar seg av hjemmet og er familiens ansikt innad. Mannen er familiens overhode og deres ansikt utad, den som tar de fleste beslutningene og det økonomiske (hvis man klarer).

''Mannen er familiens overhode og deres ansikt utad, den som tar de fleste beslutningene og det økonomiske''

Du kan da ikke mene dette? Herregud, hvilket århundre lever du i? Mannen er familiens ansikt utad?? Dummeste jeg har hørt. Nei, dette måtte jeg le av.....

Skrevet

Døh - foreldrene mine er født på 1920-tallet, og selv i mitt barndomshjem ble det praktisert en sterk "modernisering av kjønnene" i forhold til din beskrivelse.

Annonse

Skrevet

''Mannen er familiens overhode og deres ansikt utad, den som tar de fleste beslutningene og det økonomiske''

Du kan da ikke mene dette? Herregud, hvilket århundre lever du i? Mannen er familiens ansikt utad?? Dummeste jeg har hørt. Nei, dette måtte jeg le av.....

Er du norsk?

Skrevet

Døh - foreldrene mine er født på 1920-tallet, og selv i mitt barndomshjem ble det praktisert en sterk "modernisering av kjønnene" i forhold til din beskrivelse.

Jeg vet ikke hvilken nasjonalitet foreldrene dine har, så det kan jeg ikke si noe om.

Skrevet

Jeg vet ikke hvilken nasjonalitet foreldrene dine har, så det kan jeg ikke si noe om.

De er helnorske, med foreldre (altså mine besteforeldre) fra landsbygda.

Gjest annlovinda
Skrevet

Er du norsk?

Ja, jeg er det, men tviler på at du er det.

Skrevet

De er helnorske, med foreldre (altså mine besteforeldre) fra landsbygda.

Det er veldig forskjellig praksis i verden.

Skrevet

Ja, jeg er det, men tviler på at du er det.

Det var bare det jeg trengte å vite. Det forklarer en god del av dine synspunkter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...