Gå til innhold

Hva menes egentlig med "selvrealisering"?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg leser ofte i ukeblader om selvrealisering. Da er det ofte mennesker som jobber i en slitsomt yrke som feks lærer eller sykepleier, som bestemmer seg for å starte opp en ny yrkeskarriere som Coach eller Makeup veileder eller noe spirituelt, som feks å bli nonne. Man skal lytte til hjertet sitt, og bare da blir man lykkelig leser jeg.

Men er det også selvrealisering å bestemme seg for å bli ingeniør eller fysiker? Eller å gå fra makeup-artist til førskolelærer? Eller kalles det bare for fornuft?

Skrevet

Hvis det yrket du velger, er et yrke som du ønsker deg, og der du får brukt deg selv og dine evner, og er i utvikling, da vil jeg si du realiserer deg selv, ja. Det har ingenting med bestemt yrker å gjøre.

Kåre Kruttlapp
Skrevet

"selvrealisering" mener jeg er et begrep som bunner i i "evnen til å gjøre noe helt nytt"Et indre kall som ligger urørt som man evner å gjøre noe med.Å skifte jobb feks til et nytt yrke som man ikke har har så stor erfaring i vil jeg si er "selvrealisering"Men man "må"ha et ønske om et skifte ellers sklir man over terskelen ubevisst og da kan det knappest kalles selvrealisering.

Skrevet

Selvrealisering er ofte tøv og egoisme. Det er forskjell på å finne seg en triveligere jobb og realiseringen av egoet ved å la jobben bli så altoppslukende at den leder til forviring av parforhold eller familie.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Selvrealisering er ofte tøv og egoisme. Det er forskjell på å finne seg en triveligere jobb og realiseringen av egoet ved å la jobben bli så altoppslukende at den leder til forviring av parforhold eller familie.

Selvrealisering trenger ikke bare være i forbindelse med jobb. Noen får f.eks utløp for sine kunstneriske sider. Jeg tror selvrealisering fører til blidere og mer fornøyde partnere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...