Gå til innhold

Levekostnader - enebolig - blokk

Anbefalte innlegg

Gjest skal vi, eller ikke
Skrevet

Bor i dag i en blokkleilighet på 70 kvm(Oslo) med en husleie på 2500,-(vann/vask/tv/internett/parkering/renovasjon). I tillegg har vi disse faste kostnadene på leiligheten: strøm 9000,- pr år og innboforsikring: 1200,- pr år.

Er det noen som tidligere har bodd i blokk og har erfaringer med hvor mye "mer" det koster å bo i enebolig/rekkehus?

Vi er på jakt etter et rekkehus/enebolig på rundt 100 - 130 kvm like utenfor Oslo, men er usikker på hvor mye mer våre faste kostnader vil øke(i tillegg til lånet)?

Gjest been there done that
Skrevet

Vi gjorde det, men inntekt og sikkert Norges økonomi har jo forandret seg siden da, så blir litt vanskelig å sammenligne helt sånn da.

Vi har et lån på 2 mill. Betaler 12500 over 30 år. Strøm husker jeg ikke helt, men lurer på om vi har i budsjettet 15000 kr året. Kommunale avgifter tror jeg er på ca 7000-9000. Mener jeg har hørt før at for hver tusenlapp i husleie slik dere har, teller for 100 000 i lån.

Vanligvis går det veldig greit med overgangen tror jeg. Husleien spiser nok litt. Men du bør jo vurdere om det er mye som skal pusses opp. Husk at det skal være ganske så nyoppusset, for at du skal slippe å gjøre det med det første.

Gjest been there too
Skrevet

Vi betaler ca 30.000 i strøm i året (200 kvm), 75.000 i årlig huslån, komm. avgifter på ca kr 9000. Oppussing og vedlikehold drar mest.

Mye dyrere, men mye lykkeligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...