Gå til innhold

Opptjent ferie

Gjest jobbe gjennom sommeren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å jobbe 1. november i fjor og har ikke tjent opp ferie for sommeren. Men - hvis et års arbeid gir rett til 3 uker ferie - vil da to måneders arbeid i hvert fall gi meg rett til noen dagers ferie? Jeg skal reise bort tre dager i påsken og det hadde vært deilig om jeg kunne bruke de feriedagene da. Hvis ikke må jeg jobbe overtid nå, for å ha råd til de tre dagene...

Noen som vet? Har jeg opptjent noen feriedager når jeg har jobbet 2 måneder i fjor? I den jobben jeg fremdeles har.

Gjest Tror jeg...
Skrevet

Man har rett på ferie, men så lenge du ikke har opptjent feriepenger, blir det jo ferie uten lønn. Du vil bli trukket for lønn de dagene du tar fri.

Slike mener jeg det er.

Gjest Elextra
Skrevet

Man har _alltid_ rett til ferie, spørsmålet er man har rett til ferie med eller uten lønn. Med andre ord kan du gjerne be om fri, men det blir antakelig ubetalte feriedager.

Skrevet

Ett års arbeid gir rett til 5 ukers ferie (om eg ikkje tare helt feil), ihvertfall 4 uker, så da har du opptjent rett til 2/12 delers ferie med lønn.

Om det er 5 ukers (25 dager) ferie vi har rett på så har du rett til 4-5 dagers ferie med lønn.

Ellers så har du som de andre sier rett på full ferie, men kun betalt for de dagene du har opptjent ferie med lønn fra i fjor.

Skrevet

Man har _alltid_ rett til ferie, spørsmålet er man har rett til ferie med eller uten lønn. Med andre ord kan du gjerne be om fri, men det blir antakelig ubetalte feriedager.

Ja, jeg er klar over retten til å ha ferie. Jeg uttrykte meg litt uklart - spørsmålet er altså:

Hvis jeg har jobbet i 2 måneder i 2007, har jeg da krav på noen fridager _med_ lønn? Jeg spør fordi hvis man har krav på 3 eller 4 uker når man har jobbet i 12 måneder, regnet fra nyttår til nyttår - så tilsvarer det en opparbeidelse på ca ca. 3-4 dager ferie pr. måned? Eller er det ikke slik det virker?

Persille1365381127
Skrevet

Ja, jeg er klar over retten til å ha ferie. Jeg uttrykte meg litt uklart - spørsmålet er altså:

Hvis jeg har jobbet i 2 måneder i 2007, har jeg da krav på noen fridager _med_ lønn? Jeg spør fordi hvis man har krav på 3 eller 4 uker når man har jobbet i 12 måneder, regnet fra nyttår til nyttår - så tilsvarer det en opparbeidelse på ca ca. 3-4 dager ferie pr. måned? Eller er det ikke slik det virker?

Joda - det er slik det virker. Du har krav på fire uker ferie etter ett år - så to mndr gir deg ca fire dager.

Persille1365381127
Skrevet

Ett års arbeid gir rett til 5 ukers ferie (om eg ikkje tare helt feil), ihvertfall 4 uker, så da har du opptjent rett til 2/12 delers ferie med lønn.

Om det er 5 ukers (25 dager) ferie vi har rett på så har du rett til 4-5 dagers ferie med lønn.

Ellers så har du som de andre sier rett på full ferie, men kun betalt for de dagene du har opptjent ferie med lønn fra i fjor.

4 uker er lovpålagt, fem uker er frivillig fra arb.giver.

Skrevet

Og kor blei det av de to "Grodagene" vi fikk, som skulle være starten på den femte ferieuka?

Persille1365381127
Skrevet

Og kor blei det av de to "Grodagene" vi fikk, som skulle være starten på den femte ferieuka?

Ikke vet jeg - men det er 20 dager man har krav på, og så er det 25 som opsjon om arbeidsgiver ønsker det.

Skrevet

Ikke vet jeg - men det er 20 dager man har krav på, og så er det 25 som opsjon om arbeidsgiver ønsker det.

Ho tok vel utbetalt alle kostnadene med feriedagene sjøl, og satt de inn på kontoen sin i Frankrike! *humrer*

Skrevet

Vi har fått ei femte ferieuke - der er grodagen "starten" på den.

Ferieloven:

Kap II. Feriefritiden.

§ 5. Feriefritidens lengde

(1) (Den alminnelige feriefritid)

Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår.

MAO: Grodagen var starten på ei femte ferieuke!

Skrevet

Helt feil, Persille!

jmfr: Ferieloven:

Kap II. Feriefritiden.

Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår.

25 virkedager = 5 ukers ferie.

Skrevet

Du har krav på fem uker ferie. Du kan lese mer om hvordan dette funker i ferieloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html

Skrevet

Vi har fått ei femte ferieuke - der er grodagen "starten" på den.

Ferieloven:

Kap II. Feriefritiden.

MAO: Grodagen var starten på ei femte ferieuke!

Akkurat ja, flott !

Eg visste at "Grodagen" skulle være starten på ei femte ferieuke, vi fikk også "Grodag" nr2 (eg husker ikkje når), og eg trodde (som du nå bekrefter) at den femte feriuka nå er innført.

Takk for presis oppklaring! :-)

Skrevet

Akkurat ja, flott !

Eg visste at "Grodagen" skulle være starten på ei femte ferieuke, vi fikk også "Grodag" nr2 (eg husker ikkje når), og eg trodde (som du nå bekrefter) at den femte feriuka nå er innført.

Det er da flere år siden vi fikk 5 uker ferie?

Skrevet

Det er da flere år siden vi fikk 5 uker ferie?

Det var det eg og trodde, noe som "KaVa" no har bekrefta.

Skrevet

Du har krav på full ferie, men får bare utbetalt feriepenger av det du tjente i fjor. 10,2% eller 12% avhengig av om du har 4 uker og 1 dag eller 5 ukers ferie.

Snacky1365380698
Skrevet

Antall feriedager = feriepenger / (månedslønn i juni ganger 12 delt på 260).

Persille1365381127
Skrevet

Helt feil, Persille!

jmfr: Ferieloven:

Kap II. Feriefritiden.

25 virkedager = 5 ukers ferie.

Nei, for det er inkl. lørdag :)

Loven er fire uker (av seks dager) med 10,2% feriepenger, og så kan man velge å gi fem uker (av seks dager, altså 30) med 12% feriepenger.

Persille1365381127
Skrevet

Akkurat ja, flott !

Det er feil - en ferieuke er på seks dager, så dermed blir det fire uker og en dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...