Gå til innhold

Opptjent ferie

Gjest jobbe gjennom sommeren

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Det er da flere år siden vi fikk 5 uker ferie?

Ikke lovpålagt :)

Det er vanlig, men ikke lovpålagt.

Persille1365381127
Skrevet

Du har krav på fem uker ferie. Du kan lese mer om hvordan dette funker i ferieloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html

Nei - man har krav på 25 dager ferie, men ukene er på seks dager fordi det er inkl lørdag, dermed blir det fire uker og én dag.

Skrevet

Nei - man har krav på 25 dager ferie, men ukene er på seks dager fordi det er inkl lørdag, dermed blir det fire uker og én dag.

Jeg bøyer meg i støvet. Du har selvsagt rett. I følge ferieloven har man fire uker og en dag - du har helt rett.

Svært mange har _tarifffestet_ en femte ferieuke - dvs: Alle (?) i offentlig sektor, samt en hel del som er privat ansatt. Dersom man ikke har tariffestet dette, gjelder ferieloven, dersom ikke arbeidsgiver blir enige med de ansatte om en særordning.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg bøyer meg i støvet. Du har selvsagt rett. I følge ferieloven har man fire uker og en dag - du har helt rett.

Svært mange har _tarifffestet_ en femte ferieuke - dvs: Alle (?) i offentlig sektor, samt en hel del som er privat ansatt. Dersom man ikke har tariffestet dette, gjelder ferieloven, dersom ikke arbeidsgiver blir enige med de ansatte om en særordning.

Jepp :)

Men, det er ikke så lett å holde oversikten over alt dette - så det er ikke noe rart at folk spør :)

Skrevet

Det er feil - en ferieuke er på seks dager, så dermed blir det fire uker og en dag.

Tjaaa...Eg tror du nesten har rett, men om den normale arbeidstid er mandag-fredag altså fem virkedager går disse som fratrekk og arbeidstakeren har rett til 5 uker ferie.

''''§ 5. Feriefritidens lengde

(1) (Den alminnelige feriefritid)

Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår.

(4) (Beregning av feriefritid)

Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager.

Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter nr. 1, 2 og 3.''''

Persille1365381127
Skrevet

Tjaaa...Eg tror du nesten har rett, men om den normale arbeidstid er mandag-fredag altså fem virkedager går disse som fratrekk og arbeidstakeren har rett til 5 uker ferie.

Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår.

Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager.

Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter nr. 1, 2 og 3.''''

Det står jo svar på hvitt at det er alle dager unntatt søn- og helligdager?

Det er kun virkedager I FERIEN hvor arb.taker ellers ville hatt fri som skal trekkes fra.

Så, det er fire uker og én dag.

Skrevet

Persille har rett. Og du husker feil angående Gro-dag nummer to, vi har bare fått én.

Skrevet

Det står jo svar på hvitt at det er alle dager unntatt søn- og helligdager?

Det er kun virkedager I FERIEN hvor arb.taker ellers ville hatt fri som skal trekkes fra.

Så, det er fire uker og én dag.

Hm...Skeptisk.

Om eg normalt har fri hver lørdag så skal vel disse dagene trekkes fra, slik at eg får 5 uker fri!?

Altså 25 virkedager.

Persille1365381127
Skrevet

Hm...Skeptisk.

Om eg normalt har fri hver lørdag så skal vel disse dagene trekkes fra, slik at eg får 5 uker fri!?

Altså 25 virkedager.

Nei.

Lørdag er en virkedag, enten du jobber eller ikke. Du har krav på 25 dager fri totalt sett - ikke ut fra hvordan du jobber. F.eks vil jo en 100% stilling i noen yrker også innebære lørdagsjobbing, med fri en annen dag i uken. Eller 40 timer fordelt over seks dager.

De med deltidsstillinger har jo ikke krav på 25 jobbefrie dager, de har krav på 25 dager fri. Så om de jobber tre dager hver uke, kan de fortsatt ta fire ukers ferie - ikke 8 uker.

Så det du har krav på er 25 dager, eller fire uker og én dag.

Skrevet

Hm...Skeptisk.

Altså 25 virkedager.

Persille har rett, faktisk. (jeg tok feil tidligere i tråden).

Men dersom du har en tariffavtale, inngår som regel den 5 ferieuka i denne. (Det gjelder alle i det offentlige, f.eks + mange privat ansatte). Dersom du ikke har en tariffavtale, men har forhandlet deg fram til lønn med din arbeidsgiver, har du ikke automatisk 5 ukers ferie - da gjelder ferieloven (der merkelig nok lørdag regnes som virkedag, selv om du aldri har "virket" på lørdagene). Da vil den femte ferieuka være en forhandlingssak mellom deg som arbeidstaker og din arbeidsgiver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...