Gå til innhold

Rikning eller fattigmann?

Anbefalte innlegg

Gjest BienSur
Skrevet

Jeg har en årsinntekt som varierer mellom 360 000 (ca) og 450 000. Jeg er frilanser og har hjemmekontor. Bor i Oslo.

Denne inntekten har holdt sge temmelig sdtabil i sikkert åtte-ti år. Jeg synes jeg har mindre og mindre penger å rutte med. Mannen min tjener omtrent det samme som meg.

?

Skrevet

Du/dere har en rimelig høy samla inntekt, men eg vil ikkje kalle dere rikinger heller, men fattigmenn er dere definitivt ikkje.

Eg har en (bruttolønn) på ca. 260 000.- i året, og det skal holde til to "voksne" (sønn på snart 17 og meg) og alle utgifter, så eg er nok nærmere en fattigmann...:)

Gjest Elextra
Skrevet

Du/dere har en rimelig høy samla inntekt, men eg vil ikkje kalle dere rikinger heller, men fattigmenn er dere definitivt ikkje.

Eg har en (bruttolønn) på ca. 260 000.- i året, og det skal holde til to "voksne" (sønn på snart 17 og meg) og alle utgifter, så eg er nok nærmere en fattigmann...:)

Oi, ja, det var lite, skjønner ikke at du får det til å gå rundt - egentlig ganske imponerende :).

Noe av forklaringen ligger kanskje i at dere bor utenfor pressområdene, men likevel.

Skrevet

Hm, du bør kanskje tenke på å jobbe litt svart. Har du noen spesielle talenter?

Skrevet

Oi, ja, det var lite, skjønner ikke at du får det til å gå rundt - egentlig ganske imponerende :).

Noe av forklaringen ligger kanskje i at dere bor utenfor pressområdene, men likevel.

Eg har jo lært meg til å være relativt økonomisk, i motsetning til før i tiden, men da tjente eg også myyyye bedre.

Men det går ikkje alltid rundt økonomisk, det må eg inrømme.

Ps! Eg har slutta å røyke (over 2 år siden) og slutta med alkohol for 14 mnd siden, der har eg spart inn en god del, dessuten så går eg aldri på byn lenger. fks.

Skrevet

Hm, du bør kanskje tenke på å jobbe litt svart. Har du noen spesielle talenter?

Eg har ikkje samvittighet til å jobbe svart!

Men mulighetene er der, eg er utdanna elektriker og har jobba mye som fotograf, så der har eg muligheter.

Får det bare ikkje til....:(

Skrevet

Dere er verken rike eller fattige og burde klare dere rimelig greit. Hvis du mener at dere har dårlig råd, så bør dere sette opp en oversikt over hva dere bruker penger på og hvor mye. Da er det en mulighet for at dere kan få en aahhaaa-opplevelse.

Hvis inntekten din har stått rolig i flere år, hvis det var det du mente, så er det klart at du vil føle at du får mindre og mindre å rutte med. Prisstigningen er ca. 3,5 % i året og får du ikke minst det i lønnsøkning så blir det jo mindre å rutte med for hvert år. Eller misforsto jeg deg på dette punktet?

Skrevet

Eg har ikkje samvittighet til å jobbe svart!

Men mulighetene er der, eg er utdanna elektriker og har jobba mye som fotograf, så der har eg muligheter.

Får det bare ikkje til....:(

Hm.. høy moral. Nei, det lar seg vel ikke kombinere.

Nei, du skulle satset på aksjer i et legemiddelfirma!

Skrevet

Hm.. høy moral. Nei, det lar seg vel ikke kombinere.

Nei, du skulle satset på aksjer i et legemiddelfirma!

Ja, aksjer er nok tingen....

Gjest Elextra
Skrevet

Dere er verken rike eller fattige og burde klare dere rimelig greit. Hvis du mener at dere har dårlig råd, så bør dere sette opp en oversikt over hva dere bruker penger på og hvor mye. Da er det en mulighet for at dere kan få en aahhaaa-opplevelse.

Hvis inntekten din har stått rolig i flere år, hvis det var det du mente, så er det klart at du vil føle at du får mindre og mindre å rutte med. Prisstigningen er ca. 3,5 % i året og får du ikke minst det i lønnsøkning så blir det jo mindre å rutte med for hvert år. Eller misforsto jeg deg på dette punktet?

''Prisstigningen er ca. 3,5 % i året og får du ikke minst det i lønnsøkning så blir det jo mindre å rutte med for hvert år. ''

I tillegg har det i en del bransjer vært kolossal lønnsvekst de siste årene. I tillegg har mange vært heldige og kom inn på boligmarkedet før det virkelig tok av, og det er fort gjort å føle at man har dårligere råd enn de rundt seg.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, aksjer er nok tingen....

Nei, enkeltaksjer er nok ikke tingen for vanlige folk, det er altfor risikabelt for de som ikke har peiling. Da bør man i så fall satse på risikospredning og/eller aksjefond, men da blir jo avkastningen desto mindre.

Dessverre henger risiko og forventet avkastning nøye sammen.

Skrevet

Nei, enkeltaksjer er nok ikke tingen for vanlige folk, det er altfor risikabelt for de som ikke har peiling. Da bør man i så fall satse på risikospredning og/eller aksjefond, men da blir jo avkastningen desto mindre.

Dessverre henger risiko og forventet avkastning nøye sammen.

Eg tror "Cathlin" drog en liten spøk, i og med eg har "reklamert" så my for Melatonin at eg måtte understreke at eg ikkje hadde aksjer der. :-)

Ps! Eg har ikkje penger til "overs" hverken til aksjer eller lotto!

Gjest Elextra
Skrevet

Eg tror "Cathlin" drog en liten spøk, i og med eg har "reklamert" så my for Melatonin at eg måtte understreke at eg ikkje hadde aksjer der. :-)

Ps! Eg har ikkje penger til "overs" hverken til aksjer eller lotto!

Hehe, ok, har fått med meg melatoninreklamen, men dro ikke parallellen her. :-)

Gjest Biensur
Skrevet

Det er nok prisstigningen som har tatt meg, ja. Ikke lett å få til lønnsøkning når du er din egen sjef ... Og så har vi digre, stygge boliglån. Vi kjøpte hus i 1987, akkurat rett før markedet sprakk. Det blir vi aldri ferdig med (boliglånet).

Vi har et falleferdig hus, gammelt, det sluker penger. Vi trodde vi skulle fått råd til å pusse opp året etter at vi flyttet inn, men dengang ei (da hadde vi tre store barn, riktignok, de har flyttet nå). Så vi fyrer for kråka og det eneste vi har passet på å reparere, er taket.

Akkja. Grunnen til at jeg spurte, var at så veldig mange rundt oss ser ut til å ha kjempemye penger å rutte med. Så da lurte jeg bare. Naboen min sier at jeg tjener som en middels industriarbeider. Lure rpå om det stemmer. Der får man for lang universitetsutdannelse.

Nei, nå skal jeg gi meg med å klaaaage!

Gjest fattigmann
Skrevet

Jeg har 230 000, går over på attføring til høsten, da blir det mindre. Mannen min har 150 000, vi har to barn og bor i Bergen. Føler du framdeles at du har lite?

Skrevet

Dere har vel en ganske gjennomsnittlig inntkt vil jeg tro. Verken lite eller mye.

Skrevet

''Prisstigningen er ca. 3,5 % i året og får du ikke minst det i lønnsøkning så blir det jo mindre å rutte med for hvert år. ''

I tillegg har det i en del bransjer vært kolossal lønnsvekst de siste årene. I tillegg har mange vært heldige og kom inn på boligmarkedet før det virkelig tok av, og det er fort gjort å føle at man har dårligere råd enn de rundt seg.

Sant det, de fleste har inntrykk av at andre har mer enn dem selv.

Skrevet

En elektriker tjener da mye mer enn 260.000 i året?

Skrevet

Det er nok prisstigningen som har tatt meg, ja. Ikke lett å få til lønnsøkning når du er din egen sjef ... Og så har vi digre, stygge boliglån. Vi kjøpte hus i 1987, akkurat rett før markedet sprakk. Det blir vi aldri ferdig med (boliglånet).

Vi har et falleferdig hus, gammelt, det sluker penger. Vi trodde vi skulle fått råd til å pusse opp året etter at vi flyttet inn, men dengang ei (da hadde vi tre store barn, riktignok, de har flyttet nå). Så vi fyrer for kråka og det eneste vi har passet på å reparere, er taket.

Akkja. Grunnen til at jeg spurte, var at så veldig mange rundt oss ser ut til å ha kjempemye penger å rutte med. Så da lurte jeg bare. Naboen min sier at jeg tjener som en middels industriarbeider. Lure rpå om det stemmer. Der får man for lang universitetsutdannelse.

Nei, nå skal jeg gi meg med å klaaaage!

360.000 er i overkant av hva en industriarbeider tjener, i alle fall som vanlig fastlønn. Normal industri lønn her jeg bor er i overkant av 300.000,- Men tjener du over 400.000,- så er dette godt over industri lønn.

Det er ikke dumt å se i gjennom hva dere bruker penger på. Selv om dere kjøpte hus i verste nedgangstider, så er dette likevel lite penger i forhold til hva du må gi for et hus i samme strøk i dag.

Dere burde ha igjen litt å pusse opp for, så lenge det er så lenge siden dere kjøpte og barna er store.

Men nå er det alltid slik at man har inntrykk av at andre har så mye mer, men slik er det nok ikke. Det er mange som lever helt på kanten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...