Gå til innhold

tåler ikk frukt og grønt så godt - hvordan gå ned i vekt

Gjest miss c1

Anbefalte innlegg

Gjest miss c1

Moren min ønsker først og fremst å spise sunt og også gå ned i vekt, men magen tåler ikke ikke frukt og grønt så godt. Uansett type, må hun da være nær toalett. Ganske fortvilet situasjon Kjøtt og fisk går fint, men hva med tilbehør? Tips til hva hun kan spise til frokost og lunsj? Hun er litt lei knekkebrød. Er det en kur hun bør gjennom først kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest steke noe?

Det er mye jeg ikke tåler, men da går det i f.eks. kake (epler i eplekake) eller hermetisk. Så; kanskje hun tåler grønnsakene om de er stekte? Det er godt med rent kjøtt til og fullkornspasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog

Hei! Det er klart det er frustrerende når man gjerne vil leve sunt - og så reagerer magen på det ultimate av alle sunne matvarer, nemlig frukt og grønnsaker. Du beskriver ikke nøyaktig hva som er symptomene, men jeg antar det har med løs mage å gjøre. Dette kan ha flere årsaker, for eksempel irritabel tarm eller fruktosemalabsorpsjon. Dette er det umulig å finne ut av i et forum som dette, så om det virkelig plager henne, bør hun ta en tur til fastlegen og få en full gjennomgang av symptomer og mulige årsaker.

Når det er sagt, så kan det virke som det er rene (hele) frukter og grønnsaker som er det største problemet. Mange personer som reagerer på rå/hele saker, kan tåle dem bedre dersom de er godt kokt eller most og blandet inn i andre saker, slik som å bake brød med revet gulrot (ikke bruk kjøpebrødet med gulrot, de er nesten som loff!), røre inn moste, fryste bær i grovmelsgrøten eller forsiktig inkludere litt frukt eller grønt som pynt på annen mat, ikke separat.

En måte å styrke magen på, er å bruke biola (gjerne naturell) hver dag. En desiliter er nok for å styrke de gode tarmbakteriene og gjøre tarmen mer aksepterende for blant annet fiberet og sukkerartene i frukt og grønnsaker. Se om ikke det kan hjelpe noe! En annen tilbehørsgruppe hun kan prøve, er melkesyregjærede grønnsaker (surkål, sure agurker, sur paprika etc). Hør på helsekosten om de har varianter som er syrnet med melkesyrebakterier, ikke bare med eddik. Det er bakteriene vi er ute etter her - i tillegg til grønnsakene, da!

Gode frokosttips som ikke er knekkebrød: Grovmelsgrøt eller havregrøt kokt på vann/skummet melk. Firkorn med ekstra lett melk, tilsatt litt solsikkefrø, valnøtter og kanskje litt tørket eple om hun tåler det.

Gode lunsjtips: Grønne, blandede salater uten for mye andre salatgrønnsaker, men heller med egg, tunfisk og oliven, eller med mager gulost og skinke, eller med kyllingfilet og ristede valnøtter.

Jeg tror ikke noen spesiell kur vil hjelpe her - det beste jeg kan anbefale, er rådene over! Lykke til! Hilsen Gunn Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...